e-news.cz - kurzy
Reklama

Českým e-shopům se daří expandovat do zahraničí. Objednávky vzrostly průměrně o více než desetinu

28.10.2023, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Českým e-shopům se daří expandovat do zahraničí. Objednávky vzrostly průměrně o více než desetinu

S růstem české e-commerce se zvyšuje počet prosperujících e-shopů, které vstupují na zahraniční trhy. Zákonitě s tím roste také počet objednávek, letos průměrně o 11 %, odhadují odborníci ze společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení.

Mezi nejoblíbenější země, kam tuzemští podnikatelé expandují, patří Slovensko, Maďarsko a Rumunsko. Nejčastěji se jedná o obchodníky s elektronikou, módou či doplňky stravy. Naopak do Česka vstupují obchodníci z okolních zemí, kteří spatřují příležitost v nižší míře konkurence a vyšší cenové hladině.

Také letos roste počet českých obchodníků, kteří se rozhodnou pro expanzi na zahraniční e-commerce trhy, což potvrzuje přibývající objem objednávek zákazníků z cizích zemí. „Loni meziročně vzrostl průměrný počet objednávek téměř o pětinu, nicméně odhadujeme, že k závěru letošního roku tempo růstu zpomalí a ustanoví se kolem 11 %,“ předvídá Martin Pech, obchodní ředitel společnosti Upgates. 

Jedna z klíčových kategorií, které na mezinárodních trzích vynikají, je zdraví a krása. Skupina zahrnuje zdravý životní styl, stravování a doplňky stravy, péči o sebe a kosmetiku. Své místo nacházejí v téměř všech zemích bez rozdílu. „Obzvláště v poslední době se velké oblibě spotřebitelů těší projekty zaměřené na tzv. biohacking. Spotřebitelé o sebe chtějí více pečovat a dbát na správnou životosprávu, což reflektují také obchodníci s různými doplňky stravy a zdravou výživou,“ uvádí Radek Klouda, CEO společnosti BaseLinker, která e-shopům zajišťuje expanzi na internetová tržiště. Dalšími silnými kategoriemi jsou domácí potřeby, móda či také erotické pomůcky.

České e-shopy expandují na východ

České e-shopy nejčastěji expandují ke svým východním sousedům, přičemž hlavními kategoriemi zboží, na které se zaměřují, jsou elektronika, móda a vlastní originální výrobky (např. šperky, ručně vyráběné dekorace či svíčky). Počet objednávek z českých e-shopů, které putují na Slovensko, roste v posledních třech letech stabilním tempem průměrně téměř 3 % ročně.

„Slovensko se pro české e-shopy stalo logickým krokem díky blízkosti a podobnosti obou trhů. Obchodníci těží z kulturní příbuznosti a minimálních bariér vstupu. Ovšem expanze na další trhy vyžaduje hlubší analýzu a přípravu, protože každý trh má své vlastní charakteristiky. Podnikatelé ji tedy vnímají jako rizikovější,“ říká Radek Klouda. Dodává také, že kategorie víceméně odráží průřez zboží u českých e-shopů.

Druhé místo patří Maďarsku, kam podle odhadů letos směřuje o 23 % více objednávek než loni. Mezi hlavní produkty pro tamější trh patří elektronika, potraviny a výrobky pro dům a zahradu. Pomyslnou bronzovou příčku obsazuje Rumunsko, kde se však letos očekává pokles objemu objednávek, a to až o 7 % v porovnání s loňským rokem. Na tamějším trhu české e-shopy prosperují v kategoriích móda, kosmetika a doplňky stravy.

Polští obchodníci vidí v Česku příležitosti

Zajímavým trendem je také expanze zahraničních e-shopů na český trh, nejčastěji ze Slovenska a obecně okolních zemí. „Vidíme velký příliv zboží z polských a německých e-shopů, což souvisí se vstupem Kauflandu Global Marketplace a Allegra na lokální trh. Například polští obchodníci k nám přicházejí s vidinou menší konkurence a příležitost spatřuje ve vyšší cenové hladině. Zatímco polské e-shopy sázejí na nižší ceny, německé e-shopy cílí na střední a vyšší třídu s luxusními a kvalitními produkty,“ vysvětluje Radek Klouda.

Poznání spotřebitelů je klíčové

Zahraniční trhy nabízejí českým e-shopům různé příležitosti a také výzvy. Některé země mohou upřednostňovat specifické kategorie zboží. Existují totiž lokální výrobci, kteří prodávají pouze v daném regionu nebo na daném trhu, a to z různých důvodů. Těmi mohou být lokálně omezená dostupnost surovin, místní zvyklosti a řemesla nebo speciální politické a právní podmínky. Jedná se o zboží jako například tradiční oblečení, potraviny, léky, lehké drogy a podobně.

„Každý zahraniční trh má svá specifika, včetně regulatorních a kulturních zvyklostí. V prvé řadě by měli prodejci věnovat dostatek času přípravě na úspěšný vstup na mezinárodní e-commerce scénu. Zvláštní pozornost vyžaduje pečlivá analýza trhu, včetně chování zákazníků a konkurence. Co platí na českého spotřebitele, nemusí nutně platit jinde,“ doporučuje závěrem Martin Pech.

Foto: Pixabay

Zdroj: Zuzana Kantorová


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

PVK varují před podvodnými e-maily

30.04.2024, Autor: red

Pražské vodovody a kanalizace důrazně varují své zákazníky před podvodnými e-maily, které je vyzývají ke změně fakturačních údajů.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Černých odběrů bylo loni více, ale za méně peněz 

25.04.2024, Autor: red

Pražské vodovody a kanalizace v loňském roce zákazníkům nafakturovaly za nelegální odběr pitné vody a černou produkci odpadních 3,7 miliónu korun (v celkové sumě jsou zahrnuté i náklady na přešetření, způsobené škody a sankce), zatímco za rok předchozí to bylo 3,9 miliónů korun. V roce 2022 PVK evidovaly 276 případů, v uplynulém roce pak 298.

Proč jsou územní plány klíčem k definování stavebních pozemků pro účely DPH?

24.04.2024, Autor: Z blogosféry

Nejvyšší správní soud (NSS) České republiky nedávno řešil otázku, zda nezastavěný pozemek zahrnutý v územním plánu jako zastavitelný podléhá dani z přidané hodnoty (DPH). Toto rozhodnutí představuje zásadní precedens pro všechny, kteří se podílejí na obchodování s pozemky, ať už jako prodávající, kupující, nebo daňový poradci.

Vláda rozhodla o pokračování a usnadnění podpory firmám exportujícím na Ukrajinu

19.04.2024, Autor: Z blogosféry

Vláda Petra Fialy na jednání ve středu 17. dubna 2024 rozhodla o pokračování podpory firmám vyvážejícím své zboží a služby na Ukrajinu. Schválila také dar pěti nevyužívaných vozů Službě státní ochrany Ukrajiny a rozvojový program státu pro realizaci záměru podpory bydlení, který má pomoci obcím zajistit vhodné pozemky pro výstavbu nájemních obecních bytů.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Poradna: Jak dodavatelé energií stanovují zálohy

04.04.2024, Autor: Z blogosféry

Zálohy na elektřinu a plyn jsou důležitou součástí procesu dodávky energií. V zájmů odběratelů je, aby je měli nastaveny optimálně, a tak se vyhnuli nepříjemným situacím. Co zálohy jsou, z čeho se skládají, kdo je může měnit a jaký je jejich význam pro každého z nás?

Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Havárie na vodovodní síti loni PVK řešily rychleji

26.02.2024, Autor: red

Pražským vodovodům a kanalizacím se daří rychleji odstraňovat havárie na vodovodní síti. Průměrná doba přerušení dodávky pitné vody na jednu závadu v loňském roce poklesla na 8 hodin a 29 minut. V roce 2022 to bylo 10 hodin a 27 minut, což je meziroční pokles o téměř dvacet procent.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama