Na letní dovolenou do zahraničí podle statistik cestovních kanceláří loni vyrazilo rekordních skoro pět milionu Čechů.
A na základě prvotních odhadů by se letos jejich počet mohl zvýšit ještě o další stovky tisíc.
Mezi klienty cestovních kanceláří přitom stále narůstá počet těch, kteří pro větší pohodlí, přepravní rychlost, ale i díky příznivým cenám volí leteckou dopravu. S celosvětově houstnoucím leteckým provozem a okolnostem z něj plynoucích však stále častěji dochází ke zpožděním.
Pokud dosažené zpoždění přesáhne tři hodiny a splní kritéria daná Nařízením Evropského parlamentu a Rady č. 261/2004, má pasažér nárok na kompenzaci za zpožděný let. Totéž přitom platí i pro klienty letící na dovolenou nebo z dovolené s cestovní kanceláří.
„Není zde žádný rozdíl. Pravidla pro vyplácení kompenzací za zpožděné lety realizované v rámci zájezdu s cestovní kanceláří platí v úplně stejném rozsahu jako v případech, kdy si cestující všechno zajišťuje a objednává sám,“ říká František Herynk, ředitel společnosti Click2Claim, která je lídrem tuzemského trhu v zajišťování kompenzací za opožděné či zrušené lety. Jen v loňském roce společnost řešila žádosti od 21 tisíc klientů a dosáhla osmadevadesátiprocentní úspěšnosti vyřízení finanční kompenzace po prvním vyhodnocení.
Na kompenzaci vznikne klientům nárok při několika těchto podmínkách. Zaprvé by měl cestující do cílové destinace doletět minimálně s tříhodinovým zpožděním. Zadruhé je nezbytné, aby toto zpoždění bylo zaviněno dopravcem a ne okolnostmi, které aerolinka nemohla a nemůže ovlivnit. Mezi takové okolnosti patří například počasí, stávka dalších subjektů, bezpečnostní situace, živelná katastrofa nebo omezení provozuschopnosti letiště. Poslední a neméně důležitou podmínkou je, aby let realizoval dopravce, sídlící na území Evropské unie, nebo aby let odlétal z letiště v EU.
Při splnění podmínek je pak výše kompenzací následující:
U vzdálenosti do 1500 km se jedná o 250 EUR
U vzdálenosti 1501 až 3500 km se jedná o 400 EUR
U vzdálenosti nad 3501 km se jedná o 600 EUR