Vlastníte nemovitost? Jistě vás potěší, že existuje řada způsobů, jak její hodnotu ještě zvýšit. Ať už plánujete prodej nemovitosti, vlastníte byt či dům jako dlouhodobou investici, nebo chcete pronajmout nemovitost za vyšší cenu, poradíme vám, jak na zhodnocení nemovitosti, jaké faktory ovlivňují tržní cenu i jaké úpravy provést pro zvýšení ceny nemovitosti – a to i bez vysokých investic.
Faktory ovlivňující cenu nemovitostí
Obecně platí, že atraktivní nemovitost se prodá či pronajme dříve a za lepší cenu. O hodnotě nemovitosti však rozhoduje řada faktorů, z nichž některé můžete ovlivnit, na jiné naopak nemáte žádný vliv. Mezi faktory ovlivňující cenu nemovitosti patří především následující:
Lokalita nemovitosti
Poloha nemovitosti je jedním ze zásadních faktorů. Pokud se nachází v lukrativní čtvrti s dobrou infrastrukturou (školy, nemocnice, dopravní spojení, obchody atd.), bude lákadlem pro potenciální kupce. Nemusí se rozhodně jednat jen o centra měst, ale i o klidné obce s dobrou dostupností do velkého města – takové lokality dokážou ovlivnit zhodnocení nemovitosti až o čtvrtinu. Naopak v nebezpečných čtvrtích či periferiích bez dostupnosti služeb bude mít i luxusní dům nízkou tržní cenu.
Svou roli hraje také územní plán – například plánovaná výstavba bytů či dopravní infrastruktury může být někde výhodou, jinde mínusem (pokud např. naruší okolní přírodu či klid). Cenu nemovitosti pak může ovlivnit i míra nezaměstnanosti v dané lokalitě – nejistota práce může snížit tržní cenu o 10–30 %.
Zdroj foto: Pixabay
Rozloha nemovitosti
Vývoj cen bytů/domů je odvislý také na jejich rozloze. I když obecně platí, že větší podlahová plocha znamená vyšší cenu, může tomu být i naopak (např. větší poptávka po nedostupných garsonkách v dané lokalitě způsobí, že tyto budou mít vyšší cenu než velké byty). Hodnotu u prodeje domů ovlivňuje nejen samotný obytný prostor, ale i velikost pozemku – velké nemovitosti na malém pozemku nemusí být lákavé, naopak velké pozemky cenu zvyšují, avšak pro některé zájemce mohou být problematické, proto je třeba zvážit poptávku v dané lokalitě a případně např. prodat nemovitost a pozemky odděleně.
Stav a design nemovitosti
Abyste při prodeji nemovitosti dosáhli co nejvyšší prodejní ceny, je třeba, aby byla v dobrém stavu. Dobře udržovaná a modernizovaná nemovitost bude mít vždy vyšší cenu než nemovitost, která vyžaduje nákladnou a časově náročnou rekonstrukci. Kromě samotného technického stavu nemovitosti je důležitý i celkový vzhled, tedy upravený interiér i exteriér.
Stáří nemovitosti
Zde rozhoduje o ceně především preference budoucího kupce. Pro někoho může mít nemovitost s historickou hodnotou vyšší cenu než moderní novostavba, jiní naopak preferují novou stavbu s moderními technologiemi.
Aktuální situace na trhu s nemovitostmi
Faktor, který neovlivníte, je poptávka na trhu – tu kromě lokality ovlivňuje také ekonomická situace, úroková sazba hypoték aj. s rostoucí poptávkou na trhu s nemovitostmi v dané lokalitě roste i samotná cena nemovitosti. Při stanovování ceny je proto třeba rozumět stavu trhu, či vyhledat pomoc odborníka.
Jak prodat nemovitost? Zlepšete její stav úpravami či rekonstrukcí
Mezi faktory, které můžete s ohledem na hodnotu nemovitosti ovlivnit, patří údržba a opravy nemovitosti. Mnohé zvládnete svépomocí, na jiné je vhodné najít řemeslníky nabízející služby od malých oprav až po rozsáhlé rekonstrukce.- nabídky řemeslníků najdete například na internetovém portálu avizo.cz
- Udržujte exteriér domu – při prodeji domu je jeho okolí tím prvním, co zájemce uvidí. Proto udržujte zahradu, posekejte trávník, otrhejte uschlé květiny, očistěte a opravte zahradní nábytek, opravte rozbitý plot a nevzhlednou či opadávající omítku, odstraňte mech ze střechy, doplňte chybějící tašky, umyjte venkovní schody či chodníčky apod.
- Vymalujte – není třeba malovat od střechy až po půdu, stačí, když se do malování pustíte v místnostech, které to nejvíce potřebují. Čistá výmalba nejen působí svěže a udržovaně, ale zahlazené prasklinky zdí navíc nevyvolávají spekulace o možných technických závadách. A jak vymalovat svépomocí? Zvolte spíše světlejší a neutrální odstíny, které oslovují širší okruh zájemců, případně si můžete pomoci i tapetami. Naopak se vyhněte křiklavým či tmavým odstínům, které mohou působit rušivě a místnosti ztemňovat a opticky zmenšovat, doporučuje odborník z firmy Brudra.
- Rekonstrukce koupelny a kuchyně – tyto dvě místnosti patří v bytě k nejdůležitějším a právě nová koupelna či kuchyňská linka dokáží výrazně zvýšit cenu nemovitosti. Někdy je třeba provést kompletní rekonstrukci koupelny či renovaci kuchyně, jindy stačí vyměnit desku kuchyňské linky, opravit kapající kohoutek, zajistit funkčnost a čistotu spotřebičů, vyčistit spáry mezi kachličkami, vyměnit prasklé dlaždičky, vyčistit vanu či sprchový kout, dát nový sprchový závěs apod. Pokud plánujete provádět některé úpravy svépomocí, na blogu prodejce ručního nářadí Elespo najdete řadu užitečných návodů, jak na to.
Zdroj foto: Pixabay
- Inteligentní technologie – cenu nemovitosti lze zvýšit i investicí do různých moderních technologií zvyšujících bezpečnost (zabezpečení domu apod.).
- Malé detaily s velkým efektem – zásadní roli u celkového dojmu mohou hrát i praktické prvky, jako jsou například závěsy, záclony, koberce… Zvažte, zda jsou v místnostech vhodné, zda jsou čisté, svěží, zda by bez nich nebyl prostor vzdušnější. Zaměřte se také na rozmístění nábytku, jakož i celkovou čistotu v interiéru – umyjte okna i s rámy, vyleštěte zrcadla, umyjte osvětlení, zajistěte odtok odpadů, promažte zámky a dveřní panty, zkontrolujte funkčnost žaluzií atd.
- Rozsáhlé rekonstrukce bytu – chcete-li do rekonstrukce investovat větší částku, můžete se zaměřit na výměnu oken, zateplení fasády, investici do zelených řešení apod. Vždy ale pamatujte, že než se pustíte do jakékoliv rozsáhlejší rekonstrukce, je třeba posoudit konkrétní situaci, lokalitu, cenu stavebních prací, poptávku a nabídku podobných nemovitostí v okolí, jakož i posoudit potenciální zvýšení prodejní ceny po provedení úprav, abyste se rozhodli, zda má investice do rekonstrukce smysl a vyplatí se vám.
Doporučení na závěr aneb Nepodceňujte marketing při prodeji nemovitosti
Kromě výše uvedených tipů je třeba upozornit, že cenu nemovitosti ovlivňuje i způsob prezentace. Strategický marketing a působivá prezentace, při které zvýrazníte jedinečné prvky nemovitosti a objasníte výhody, které jsou s domem/bytem spojeny, jsou perfektní strategií pro přilákání zájemců i zvýšení tržní ceny. Důležitou roli hrají kvalitní fotografie, skvělým způsobem prezentace je i virtuální prohlídka nemovitosti, díky které mohou zájemci nahlédnout do každého zákoutí nemovitosti ještě před samotnou fyzickou prohlídkou.
Výrazně zvýšit hodnotu nemovitosti může i virtuální home staging, kdy pomocí speciální technologie vytvoříte vizualizaci, jak by mohl prostor vypadat po rekonstrukci, zařízený jiným nábytkem apod., a předložíte tak zájemcům digitálně vytvořený návrh designu interiéru. Nemáte-li s těmito službami zkušenost, je vhodné požádat o pomoc odborníka a nabídnout svou nemovitost opravdu profesionálním způsobem.
Foto: Pixabay