e-news.cz - kurzy
Reklama

Recenze novely zákona o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů

18.09.2024, Autor: swp, red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Recenze novely zákona o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů

Datum předložení do PSP: 6. 9. 2024

Autor: poslanec Karel Smetana (KDU-ČSL)

Hodnocení EM: 50%

„Není to odklad, je to počkání.“ Na slovní tanečky různých politiků jsme sice zvyklí, ale tahle perla z úst ministra Hladíka by rovnou mohla založit novou kategorii politických tanců s názvem vykrucovaná. V Otázkách Václava Moravce s ní ministr hájil tezi, že díky emisním povolenkám na benzín nedojde k jeho zdražení. Systém obchodování s emisními povolenkami (EU ETS II) přece vláda bude implementovat ve vztahu k dodavatelům a „opakuji, o žádném zdražení se nebavíme“, řekl doslova. Pohonné hmoty podle něj zdraží dodavatelé a nařídí jim to až příští vláda. 

Než mlžení ministra Hladíka už je sympatičtější upřímnost ministra Dvořáka, který by transpozici příslušných ustanovení ETS II neodkládal: „Zdražování pohonných hmot samozřejmě přijde, jestli to bude o dvě koruny, tři koruny, o pět či o deset, to já teď nevím. O třicet to nebude. Chci říct, že cílem těchto opatření není, aby se lidem hůře žilo, ale aby spotřebovávali méně fosilních paliv a mimo jiné, abychom také nedávali vydělat Rusku, které je největším producentem fosilních paliv, na nichž jsme dlouhodobě byli závislí a teď se toho pomalu a těžko zbavujeme.“ 

S pravdou ale v politice nikam nedojdeš. Kromě strašpytlů a hrdinů se proto na politické scéně vždy najdou i chlácholiči. To jsou lidé, kteří sice připouštějí, že to trochu píchne, ale nebude to tak hrozné. Typickým exemplářem chlácholiče je europoslanec Luděk Niedermayer. Povolenky na paliva do domácích kotlů a automobilů nemají údajně stát víc, než 45 eur za tunu oxidu uhličitého, což by mělo představovat příplatek na litru benzínu či nafty o dvě až tři koruny a něco okolo 200 korun na megawatthodinu plynu do domácích kotlů.

Ve směrnici ETS II však žádný strop ceny povolenky fixovaný není. V případě zdražování povolenek přes tento limit jich Komise může dát na trh víc, ale jisté to není. Celý systém emisních povolenek je přece založen na postupném stahování povolenek z trhu, což zvyšuje cenu emisních zdrojů a nutí výrobce i spotřebitele přecházet ke zdrojům bezemisním. Vybrané peníze se navíc použijí na zelenou transformaci a čím více jich bude, tím lépe. Nebyl by to však Luďan, aby nás nechlácholil, že jde o zbytečnou paniku: „Žádné evropské vládě nejde o to enormně zdražit občanům život.“  

Bohužel v daném případě nejde jen o důvěru či nedůvěru ve vládu. Bajky Franse Timmermanse o bezbolestné cestě k nulovým emisím, na kterou budou svítit sociální dávky a kompenzace všeho druhu, jsou, stejně jako nizozemský fantasta, dávno pryč.  Každý příčetný člověk dnes ví, že splnění klimatických cílů bude neskutečně drahé, pokud je vůbec reálné, a zaplatí to všichni občané, nejen horních deset tisíc. A pak je zde otázka, zda je evropská společnost připravena v rámci boje s klimatickou změnou zchudnout. 

Do budoucna je přirozeně těžké cokoli odhadovat, ale soudě podle vzestupu různých populistických stran se to nejeví jako realistický scénář. Nepomáhá také, že i kdybychom nakrásně od zítra vypouštěli nulu, na klimatu se to neprojeví vůbec nebo třeba za sedmdesát let. Víme totiž, že klima a jeho trendy mají v rámci planety obrovskou setrvačnost. Společenská soudržnost, sociální smír v Evropě je přitom od 2. světové války založen na víře, že moje děti se budou mít lépe, než se mám já. Letní vedra a mírné zimy na tom sotva co změní. 

Co tedy vlastně vládní koalice navrhuje? V rámci utajení se rozhodla směrnici ETS II implementovat do novely zákona o podmínkách obchodování s povolenkami prostřednictvím poslaneckého pozměňovacího návrhu, kam původně vložila pouze revizi stávajícího systému ETS I. Jenže ustanovení směrnice ETS II měla být členskými státy přijata už v polovině letošního roku, a tak to ministerstvo životního prostředí sepsalo a prostřednictvím lidoveckého poslance Smetany do návrhu dodatečně vpašovalo. Oblíbená to metoda obcházení legislativních pravidel vlády.

Odložení neboli počkání spočívá v tom, že do zákona koalice nedá celou směrnici, jen tu její část, ukládající prodejcům pohonných hmot, uhlí a plynu pro domácnosti povinnost požádat o povolení k dodávání paliv. Součástí povolení bude specifikace druhu dodávaného paliva a způsobu, kterým je toto palivo dodáváno na území ČR, dále specifikace konečného použití paliva a návrh opatření pro monitorování a vykazování emisí v souladu se směrnicí.  Následuje samozřejmě povinnost zjišťovat a vykazovat emise z prodaných paliv. 

Povolenky zatím prodejci nakupovat nemusí, ostatně do roku 2027 je ještě čas a příští vláda nám vysvětlí, že za to může vláda předchozí. Nicméně je třeba upozornit, že nově ukládané povinnosti prodejcům paliv při vykazování emisí se nejspíš v ceně paliv odrazí prakticky okamžitě.  

Foto: Pixabay

Zdroj: Redakce EM


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Schmarcz: Ve volbách jde hlavně o nabídku budoucnosti, ale kampaň se nese ve stínu minulosti

18.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Jak budeme v Česku žít? Nejspíše pořád relativně dobře. Ne díky politikům, ale protože prostě naše země patří mezi nejvyspělejší na světě a to nezmizí jen tak. Žádný z kandidujících subjektů však nepůsobí dojmem, že ví, jak dojít k vyšší prosperitě a především, že má sílu a vůli to naplnit. Základem je negace, nenávist a odsouzení minulosti - ať už za ni může kdokoli. Pak je zde hromada frází a populistických slibů. Budovatele lepší budoucnosti byste hledali marně.

Největší vodní elektrárna v Africe. Naděje nebo důvod sporů?

17.09.2025, Autor: Vojtěch Benda

Etiopie je jedním z nejchudších států na světě. Její zemědělství je silně závislé na podnebí a podstatná část země není elektrifikovaná. Slavnostní otevření jedné z 20 největších vodních elektráren na světě přináší  obyvatelům naději, že se jejich životy výrazně zlepší. Navzdory tomu přehrada na Modrém Nilu vyvolává obavy Egypta a Súdánu. Obě země se obávají nedostatku sladké vody.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Obrana koupí zbraně České zbrojovky za čtyři miliardy korun

15.09.2025, Autor: Marek Hájek

Ministerstvo obrany uzavřelo s Českou zbrojovkou smlouvu za 4,26 miliardy korun na dodávky zbraní pro armádu až do roku 2031. Je to další krok v modernizaci našich ozbrojených složek, nebo jen drahý podpis bez záruk? 

Schmarcz: Armáda jako drahý koníček? Ani nápad, zbrojení je dobré pro byznys

13.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Opozice brblá, že armáda je drahá. A že raději máme šetřit peníze pro „našelidi“. Zejména její proruská část, ANO alespoň uznává růst výdajů na obranu coby nutnost v čase, kdy Moskva čím dál více chřestí zbraněmi. Ale i kdyby tvrzení o „zbytečnosti“ větších investic do vojska nebylo vrcholně nezodpovědné, je navíc hloupé.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Jaderná renesance: Sázka na čistou energii, nebo riskantní hazard?

10.09.2025, Autor: Josef Neštický

Jaderná energie zažívá letos nevídaný comeback. Rostoucí poptávka po čistých zdrojích a globální investice přesahující 60 miliard dolarů slibují novou éru, ale investoři zůstávají opatrní – vysoké náklady, regulační nejistoty a stín minulých katastrof zůstávají. 

Švehla: Jásání kolem růstu příjmů je zrádné

10.09.2025, Autor: Martin Švehla

Tak jsme se na začátku září dozvěděli, že rostou reálné příjmy, a že je tedy česká ekonomika ve formě. Na zpravodajských webech se ve stejný den objevil titulek “Průměrná mzda reálně vyrostla o 5,3 procenta, je 49 402 korun”, což je velmi zavádějící interpretace jinak správných čísel. Podívejme se na realitu.

Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Švehla: Volkswagen – příliš velká firma se s klienty moc nebaví

05.09.2025, Autor: Martin Švehla

Moderní auta poskytují nejen jízdní vlastnosti, ale také určité schopnosti, které bychom mohli shrnout jako informační komfort: navigace nejen ukazuje cestu, ale nabízí také objízdné trasy v případě dopravních omezení, sleduje povolenou rychlost, jízdní pruhy a v případě selhání řidiče koriguje jízdu. Všechno dohromady pak řídí software, který se do auta nahrává a také se aktualizuje.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama