Apogeo
Reklama

BCG: Online nákupy porostou rychleji než kamenné prodeje, e-shopy budou mít v roce 2027 už 41% podíl tržeb

17.01.2024, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
BCG: Online nákupy porostou rychleji než kamenné prodeje, e-shopy budou mít v roce 2027 už 41% podíl tržeb

Přestože růst online prodejů se v Evropě i ve světě v posledních letech téměř zastavil a například v Česku tržby online obchodů už téměř dva roky klesají, odvětví čeká v dalších čtyřech letech poměrně silný růst.

Zatímco v roce 2017 se sektor e-commerce podílel na celosvětových maloobchodních tržbách 18 %, v roce 2022 šlo už o 35 % a v roce 2027 by to mělo být podle studie poradenské společnosti Boston Consulting Group (BCG) dokonce o 41 %.  Jedním z důvodů tohoto růstu bude přitom rostoucí popularita online nákupů u lidí narozených před rokem 1980, tedy u tzv. Generace X a Baby Boomers.

Z části právě díky starším zákazníkům by měl objem online prodejů v příštích čtyřech letech růst průměrným tempem 9 % za rok. Naopak růst tržeb v kamenných prodejnách by v tomto období měl dosahovat pouze 4 %. „České e-shopy se v posledních dvou letech nacházejí ve velmi těžké situaci, kdy jim klesají tržby, roste konkurence a zároveň se zvyšují náklady. I v Česku bychom se ale v příštím roce měli odrazit od pomyslného dna a vrátit se na růstovou trajektorii. Zároveň je třeba pamatovat, že online prodeje v letech 2020 a 2021 skokově narostly a dnešní stagnace či pokles jsou pouze korekcí tohoto nepřirozeného výkyvu od dlouhodobého trendu,“ říká David Antoš, odborník na e-commerece ze společnosti BCG. Zároveň dodává, že růst e-commerce nutně neznamená růst tržeb čistých e-shopů, ale bude tažen i větší přítomností tradičních fyzických obchodů v online prostředí.

Růst e-commerce nebude rovnoměrný, posílí potraviny či hobby a zahrada. Zároveň ho potáhnou starší zákazníci

Aktuální data naznačují, že růst odvětví se bude výrazně lišit napříč regiony, ale také kategoriemi zboží. Rychlejší by měl být v Asii a Latinské Americe, o něco nižší v Evropě a nejnižší v již velmi vyspělých USA. Zároveň se bude lišit napříč kategoriemi zboží, což se ukázalo už v minulém roce a na začátku tohoto roku, kdy nejvíce rostly tržby u prodeje potravin, potřeb pro domácnost, zahradu a kutily, zatímco třeba prodeje elektroniky klesaly.

Důležitou roli budou také stále více hrát tzv. Baby Boomers a Generace X, tedy zákazníci narození před rokem 1980. „Důvodem je především fakt, že mezi mladými lidmi je online nakupování už běžnou záležitostí a mnoho nových zákazníků k přilákání už nezbývá. Naopak u starší generace je prostor vyšší. Z našich dalších výzkumů navíc vyplývá, že se senioři online nakupování nebrání, pouze je potřeba pochopit jejich potřeby a nákupní zvyklosti. Výrazně více zde funguje například omnichannel, tedy kombinace osobního kontaktu na pobočce a cílených marketingových online nabídek,“ vysvětluje David Antoš. Právě to, jak se obchodníkům podaří vybudovat vztah k této skupině zákazníků, tak podle něj může rozhodnout o úspěchu prodejců i v Česku. „Samozřejmě to neznamená, že by obchodníci měli začít ignorovat mladší generaci,“ upozorňuje David Antoš.

Tento trend je přitom vidět i na datech z loňského roku a ze začátku letošního roku. Zatímco u Generace Z tržby meziročně stagnovaly a u Generace Y začaly mírně růst až na přelomu minulého a letošního roku, u Generace X a Baby Boomers rostly dvouciferným tempem. U mladších zákazníků dosahuje penetrace online prodejů až 85 %, zatímco u starší generace se pohybuje pouze mezi 59 % a 74 %.

Foto: Pixabay

Zdroj: EPIC PR


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Před 30 lety výplata stačila: Dnes je nájem luxusem

04.08.2025, Autor: Marek Hájek

Před třemi desetiletími jste za průměrnou výplatu zvládli uživit rodinu, zaplatit bydlení a ještě si něco odložit. Dnes se mnozí Češi potýkají s tím, že ani na základní potřeby, jako je nájem, jejich příjem nestačí. Co se změnilo?

Tesla pod palbou: Je Autopilot hrozbou, nebo budoucností?

04.08.2025, Autor: Marek Hájek

V srpnu otřásl světem technologií verdikt floridského soudu, který shledal Teslu částečně vinnou za smrtelnou nehodu z roku 2019, při níž sehrál klíčovou roli systém Autopilot. Je to první takové rozhodnutí, které může změnit pravidla hry pro autonomní řízení. Co to znamená pro budoucnost Tesly a bezpečnost na silnicích?

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Brexit versus Trumpova cla: Zvítězila Británie nad EU?

04.08.2025, Autor: Josef Neštický

Když Donald Trump v červenci uzavřel obchodní dohodu s EU, zastánci brexitu jásali. Británie si vyjednala nižší clo na americkém trhu než Evropská unie – 10 % oproti 15 %. Je to ale skutečně důvod k oslavám?

Dům a k němu občanství

03.08.2025, Autor: Vojtěch Benda

Během období dovolených u moře může někoho napadnout, jaké by to asi bylo pořídit si zde vlastní bydlení a jezdit k moři ještě častěji, možná se sem dokonce přestěhovat natrvalo. Pokud byste si pro toto své vysněné bydlení vybrali Karibik, mohli byste rovnou získat také občanství.

Umělá inteligence místo konzultantů: Blíží se éra jednočlenných miliardových firem?

03.08.2025, Autor: Josef Neštický

Umělá inteligence (AI) mění pravidla hry v byznysu. V Německu, kde podle červnové studie KPMG považuje 91 % firem generativní AI za klíčovou pro svůj růst, se šíří spekulace o strategických firmách, které nahrazují konzultanty autonomními systémy. Je možné, že se blížíme k době, kdy jediný člověk s podporou AI vytvoří miliardovou společnost?

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Proč Číňané utíkají před americkými cly ke zlatu?

02.08.2025, Autor: Josef Neštický

Když americká cla na čínské zboží v dubnu 2025 dosáhla rekordních 145 %, Čína zareagovala nejen obchodními protiopatřeními, ale i masivními nákupy zlata. Čínská lidová banka i soukromí investoři hledají v drahém kovu bezpečné útočiště před ekonomickou nejistotou. Jaký je dopad této strategie?

Schmarcz: Tak nám zlý Trump napálil likvidační cla! Opravdu? Ještě více než americký prezident si Evropská unie škodí sama

01.08.2025, Autor: Martin Schmarcz

Hotovo! Předsedkyně Evropské komise se vrátila z jednání s prezidentem Spojených států s tím, že nám napaří cla v obecné výši 15 procent. Je to moc? Znamená to prohru? Domluvila to EU špatně? Jistě, jde o nepříjemné zvýšení, více než devítinásobné oproti průměru před Donaldem Trumpem. Ano, nevyhráli jsme.

Hotovost na ústupu: Může nás banka jednou odříznout od peněz?

31.07.2025, Autor: Marek Hájek

Česká republika se v roce 2025 rychle posouvá k bezhotovostní společnosti – 3 miliardy elektronických transakcí ročně mluví jasně. Ale co když se digitální systémy zhroutí? Jsme připraveni na scénář, kdy nás banka může doslova „vypnout“?

Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Sedm miliard na obranu: Tanky jako klíč k závazkům NATO?

31.07.2025, Autor: Josef Neštický

Česká republika stojí před výzvou, jak naplnit své závazky vůči NATO a zároveň efektivně modernizovat armádu. Ministerstvo obrany hledá 7 miliard korun, aby pokrylo rozpočtovou mezeru, a sází na nákup tanků Leopard 2. Je to však správná cesta, nebo jen další drahý krok v nejisté době?

Orbánovo veto: Hrozba pro rozpočet EU, nebo politický boj?

30.07.2025, Autor: Josef Neštický

Maďarský premiér Viktor Orbán opět rozvířil evropské politické vody. Na konci července pohrozil, že zablokuje schválení nového sedmiletého rozpočtu Evropské unie na období 2028–2034, pokud Brusel neuvolní zmrazené finanční prostředky pro Maďarsko. Je to jen další politická hra, nebo skutečná hrozba pro budoucnost unijního financování?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama