Začít s podnikáním nebývá jednoduché, stávající ekonomická situace navíc rozjezdu živnosti či firmy moc nenahrává. Pro úspěšný rozjezd podnikání je kromě kvalitního podnikatelského záměru důležité zvládnout zejména finanční stránku.
Hledejte cesty, jak co nejvíce snížit svoje náklady. Pomoci mohou leasingy a další pronájmy, bartery i koncept nákupní aliance.
Rozjezd vlastního podnikání je obvykle velkým životním krokem a přináší řadu výzev. Zvláště v dnešní složité době, která je poznamenána pandemií covidu i důsledky ruské agrese na Ukrajině, je to ještě náročnější rozhodnutí než obvykle. Podívejte se na pár praktických tipů, které mohou podnikatelské či firemní začátky usnadnit.
1) Nevrhejte se do podnikání po hlavě
K velkým cílům a úspěchu lze dojít i malými krůčky. Do podnikání nemusíte naskočit rovnýma nohama, raději postupujte pomalu. Pokud plánujete rozjezd živnosti či firmy, ale stále jste zaměstnáni, zkuste v zaměstnání ještě setrvat a podnikání si zkusit jako „vedlejšák“. Díky stabilnímu příjmu ze zaměstnání vám odpadnou finanční starosti, takže si bez zbytečného stresu otestujete svůj podnikatelský nápad a začnete sbírat kontakty a klientelu.
2) Místo shánění peněz navíc hledejte cesty, kde je ušetřit
Některé druhy podnikání se dají rozjet s minimem potřebných financí, u řady dalších byznysových záměrů jsou však finance naprosto nezbytné. Než se však rozhodnete vyřídit si další podnikatelský úvěr nebo spustíte crowdfunding, zapřemýšlejte nad tím, jestli nelze vaši potřebu uspokojit bez větších investic. K online propagaci můžete místo webových stránek nejprve využít sociální sítě, místo vlastní kanceláře poslouží sdílené prostory. Firemní automobil si nemusíte kupovat, zkuste třeba operativní leasing. Stejně tak si dnes můžete pronajmout i širokou škálu vybavení od IT techniky přes nářadí pro řemeslníky až po firemní oblečení. Zajímavý pro vás může být i barter neboli směnný obchod, kdy můžete vyměňovat produkty či služby své za produkty nebo odborné služby jiné firmy či podnikatele.
3) Pro nákup zboží či pohonných hmot se spojte s ostatními
Velké firmy si obvykle u svých dodavatelů díky větším obratům mohou snadněji vyjednat lepší cenové podmínky i splatnost faktur. Malé začínající firmy či individuální podnikatelé se k těmto výhodám sami tak snadno nedostanou. Zajímavou možnost tak pro ně představuje model nákupní aliance, která sdružuje poptávku více firem i živnostníků. Dosahuje tak velkého obratu, a tím i silné vyjednávací pozice. Nákupní aliance tak svým členům zajišťuje trvale výhodný nákup komodit i služeb od různých dodavatelů.
„Pro začínajícího podnikatele to v prvé řadě znamená, že v hektickém období rozjezdu firmy nemusí řešit nastavení spolupráce nebo vyjednávání s každým dodavatelem zvlášť. Přitom i bez historie může od počátku platit za zboží a služby na základě faktury,“ říká Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která se primárně soustředí na služby týkající se provozu firemních vozidel. „S 10 tisíci členskými firmami patří Axigon k největším odběratelům pohonných hmot v Česku, a proto umí podnikatelům zajistit při poskytnutí tankovacích karet i odpovídající podmínky, na které běžná firma nedosáhne. Samozřejmě nejde jen o paliva, naši členové ve velké míře dále využívají např. dobíjení elektromobilů, služby mobilního operátora, monitoring vozidel, flotilové pojištění či dodávky kancelářských potřeb,“ doplňuje Damir Duraković s tím, že nově vzniklým subjektům navíc Axigon poskytuje registraci na první rok za symbolickou 1 Kč.
4) Dopřejte svému nápadu evoluci
Dobrý podnikatelský záměr je pro úspěch podnikání důležitý. Pokud se však u vašeho nápadu začínají objevovat trhliny, nebojte se jej pozměňovat a adaptovat podmínkám. Řada úspěšných podnikatelů se shoduje na tom, že jejich počáteční myšlenka prošla dlouhým vývojem, mnohdy i razantním, než se dostavily zajímavé výsledky. Nelpěte na svém nápadu, buďte ve svém záměru flexibilní.
5) Nepřestávejte se vzdělávat
Úspěšné podnikatele často spojuje jedna vlastnost: neustále pracují sami na sobě. Investice do znalostí i soft-skills potřebných pro dobrého byznysmena i lídra se vždy vyplatí. Dostatečné vědomosti je přitom potřeba mít už hned na začátku podnikání a následně je kontinuálně rozvíjet. Zpočátku přitom nemusíte vynakládat horentní sumy za kurzy a konference. Čtěte online články a rozhovory s úspěšnými podnikateli, poslouchejte tematické podcasty, sledujte inspirativní profily na sociálních sítích, přidejte se do facebookových skupin a podobně. Možností je spousta.
Foto: Pixabay
Zdroj: Lukáš Pololáník