Omezení produkce skleníkových plynů a ochrana životního prostředí celkově patří mezi priority, které jsou prosazovány s rostoucím bohatstvím ve společnosti. Není proto žádným překvapením, že tato oblast zažívá zvýšený zájem i v Evropské Unii, zejména v posledních pár letech. Obecně se však jedná o dlouhodobý trend, což nám ostatně dokazují také nejnovější data Eurostatu.
Z nich vyplývá, že produkce emisí se v roce 2020 v porovnání s rokem 1990 snížila ve všech sektorech s výjimkou dopravy. Ta, jako jediný sektor, zaznamenala mírný nárůst. Zlepšující se kvality životního prostředí tedy není podmíněna pouze centrálními politikami dnešní doby, jako je Green Deal. Ve vyspělých zemích se jedná o dlouhodobý proces, jehož rychlost stoupá s tím, jak bohatne společnost, jenž si tak může dovolit investovat do ochrany životního prostředí.
Největší snížení emisí zaznamenala energetika, průmysl a domácnosti
V porovnání s rokem 1990 se produkce skleníkových plynů v energetice snížila o 657 milionů tun, což činí pokles o 46 %. Právě v tomto sektoru se nejvíce projevuje vyspělost evropských ekonomik, kdy si jednotlivé členské státy mohou postupně dovolit investovat do ekologičtějších, ale nákladnějších zdrojů energie, jako jsou obnovitelné zdroje nebo jaderná energie.
Graf: Produkce skleníkových plynů v EU podle sektoru
Zdroj: Eurostat
Průmysl poté zaznamenal snížení emisí o 322 milionů tun, což činí pokles o 44 % v porovnání s rokem 1990. V případě domácností pak můžeme pozorovat pokles o 215 milionů tun, což činí zhruba třiceti procentní snížení. V obou případech pak můžeme tuto “zelenou transformaci” do jisté míry přisoudit inovacím a novým technologiím, jež přinesl volný trh. Podpora nových technologií a inovací by proto neměla být nepochybně opomenuta ani v současných plánech na ochranu životního prostředí.
Výzvou zůstává doprava
Právě doprava je jediným sektorem, jenž místo snížení emisí zaznamenal jejich nárůst. Konkrétně o 50 milionů tun, což činí zvýšení o 7 % oproti roku 1990. I v tomto případě pak spíše než zakazování neekologických variant pomůže spíše podpora výzkumu v oblasti vodíkových pohonů a elektromobility, jenž dokáže snížit cenu těchto alternativních způsobů dopravy a zvýšit jejich atraktivitu pro spotřebitele.
FILIP BLAHA, analytik CETA
Foto: Pixabay
Zdroj: CETA