Práce na dálku se nyní zřejmě stává běžnou součástí pracovního života. V roce 2021 umožňovalo zaměstnancům alespoň částečně pracovat z domova šedesát procent podniků a více než polovina firem pravidelně komunikovala skrze online platformy.
Nejnovější data ČSÚ potvrzují předpoklad, že pandemie využití digitálních technologií ve firmách skutečně urychlila.
Český statistický úřad (ČSÚ) každoročně zveřejňuje publikaci s názvem „Využívání informačních a komunikačních technologií v podnikatelském sektoru“ a spolu s ní také celou paletu dat z oblasti připojení k internetu v českých firmách, on-line nákupech nebo používání internetu věcí a umělé inteligence. V letošním roce ale přibyly dva zcela nové sledované indikátory: „Zkušenosti podniků s bezpečnostními incidenty souvisejícími s ICT“ a „Využívání možností práce na dálku“.
Zřejmě nás příliš nepřekvapí, že práci na dálku využívali v největší míře zaměstnanci ze segmentu telekomunikačních činností (šedesát devět procent zaměstnanců v odvětví), dále zaměstnanci mediálního sektoru (padesát devět procent) nebo zaměstnanci z odvětví informačních technologií (padesát tři procent). Naopak nejméně zaměstnanců pracujících z domova bylo dle předpokladu v odvětí stravování a pohostinství (dvě procenta), v textilním a obuvnickém průmyslu (tři procenta) nebo v ubytování (pět procent). O něco zajímavější je fakt, že možnost práce na home-office je dominantou největších firem, resp. těch s více než 250 zaměstnanci (devadesát šest procent). Naopak nejméně práci z domova umožňovaly malé firmy s 10-49 zaměstnanci (padesát tři procent).
Podniky s 10 a více zaměstnanci v ČR umožňující zaměstnancům pracovat z domova
Zdroj: ČSÚ
Pandemie zároveň přinutila řadu zaměstnavatelů pravidelně využívat online komunikační platformy. Téměř pětina podniků s 10 a více zaměstnanci uvedla, že tyto komunikační nástroje začala využívat až v roce 2020 v souvislosti s pandemií. Konkrétně sedmnáct procent malých firem, třetina středně velkých subjektů a čtyřicet procent velkých podniků s více než 250 zaměstnanci. I v tomto ohledu je online komunikace dominantou největších podniků a míra jejího využití klesá s velikostí firmy.
Podniky s 10 a více zaměstnanci v ČR využívající online komunikační platformy (2021)
Zdroj: ČSÚ
Druhá zcela nová sledovaná kategorie „Zkušenosti s bezpečnostními incidenty spojenými s ICT“ může být do jisté míry spjatá právě s širokým přechodem do online prostředí. S alespoň jedním kybernetickým útokem se totiž v průběhu roku 2020 setkalo celkem čtrnáct procent podniků s deseti a více zaměstnanci, přičemž nejčastějším důsledkem incidentu byla dočasná nedostupnost ICT služeb.
A v jakém aspektu České firmy vynikají v rámci mezinárodního srovnání? „Potěšující je, že v nabídce některých pokročilých webových funkcí jsou podniky v Česku vysoce nad evropským průměrem. Například možnost zadat online objednávku či rezervaci nabízela v roce 2021 v Česku celá třetina firem. Jde o třetí nejvyšší podíl ze zemí EU,“ komentuje situaci Marek Rojíček, předseda Českého statistického úřadu.
Bude zcela jistě zajímavé sledovat výsledky šetření také v následujících letech, kdy se ukáže zda se možnost home-office a širší využití digitálních technologií stala skutečně běžnou součástí pracovního života. Respektive v jakých odvětvích tato možnost přetrvala ve větší míře a kde naopak méně. Stejně důležité bude ale také důkladné vzdělávání zaměstnanců a zvyšování povědomí o rizikách vzdáleného připojení. Globální předpovědi totiž hovoří o dalším exponenciálním nárůstu kybernetických incidentů a je nesmírně důležité být na tento trend připravený.
MICHAEL FANTA, analytik CETA, výzkumný pracovník UJEP
Foto: Pixabay
Zdroj: ČSÚ, Michael Fanta