e-news.cz - kurzy
Reklama

Řízení e-shopu: Co obnáší a jaké jsou možnosti financování jeho provozu?

14.05.2021, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Řízení e-shopu: Co obnáší a jaké jsou možnosti financování jeho provozu?

Žijeme v době, kdy e-commerce zažívá svůj boom. Nákupní chování se téměř celopopulačně změnilo, a to za méně než rok. Obchody jsou zavřené a všichni, kdo chtějí prodávat, ať už službu, nebo produkty, museli chtě nechtě přejít na online způsob prodeje.


Pokud tento odvážný, ale aktuálně zcela nezbytný krok čeká i vás, potom je právě vám určen tento článek. Tipy na zlepšení však jistě najdou i ti z vás, kteří už e-shop nějaký ten pátek provozují.
Fenomén poměrně náhlého a masového přesunu B2C obchodování na internet má své výhody i nevýhody. Výhodou beze sporu je, že si lidé zvykli nakupovat online z pohodlí domova. A vy tak máte v rámci digitálního marketingu mnoho možností, jak oslovit i takového zákazníka, který by k vám do kamenného obchodu sám od sebe nepřišel.
Nevýhodou však zároveň je, že online začala nabízet své produkty či služby i vaše konkurence. Tento článek proto bude rozdělen na dvě části:

  1. Co udělat, abyste se odlišili od konkurence.
  2. Co všechno je třeba zajistit pro plynulý chod e-shopu a na co myslet pokud možno dopředu.

Kapitola první: Jak se odlišit od konkurence
1.     Dělejte, co vás baví. Půjde vám to lépe prodat
Jak už bylo řečeno – konkurence v online prostředí je obrovská. Proto se musíte odlišit. Co funguje? Autenticita, koncept, vlastní příběh a hlavně pocit, že to děláte srdcem.
Pokud prodáváte produkt, kterému sami bezmezně věříte, používáte ho a jste jeho fanouškem, bude to z komunikace znát. A navíc: budete vědět, co máte komunikovat.
2.     Zaměřte se na marketing, zákaznickou péči a komunikaci se zákazníkem
Právě komunikace je pro úspěch klíčová. Zákazník dnes nechce jenom vidět a koupit produkt. Chce se bavit, prožívat, vidět něco zajímavého, nového. První otázkou je, co komunikovat. Opět, váš příběh je ideální téma, stejně jako benefity produktů, reference zákazníků apod.
Otázkou druhou je, jakými způsoby své potenciální zákazníky oslovit. Skvělým prostředkem jsou sociální sítě, kde můžete komunikovat především vizuálně. Zapomínat byste ale neměli ani na sběr e-mailů (skrz přihlášení do newsletterů – použít můžete např. MailChimp nebo Smartemailing, které jsou do určitého počtu kontaktů zdarma) nebo nástroje jako remarketing (ten umožňuje zobrazovat po určité období vaši reklamu lidem, kteří už váš web navštívili).
Právě sociální sítě nebo nástroje pro komunikaci s klientem (infolinka, info e-mail, chatbot) jsou zásadní pro komunikaci a budování vztahu s vašimi zákazníky. Ti jsou dnes zvyklí, že firmy reagují velmi promptně. Doba je rychlá a pokud chcete své zákazníky nejen zaujmout, ale také si je udržet, musíte s nimi průběžně komunikovat a v rozumných intervalech se jim připomínat (remarketing, newslettery apod.).
3.     Buďte jiní, buďte sví
Nebojte se vybočit z řady, popusťte uzdu své fantazii. Dejme tomu, že pečete koblihy nebo šijete ponožky. Udělejte komiks s panem Koblížkem nebo pište a publikujte na svém blogu příběhy o Koblížkovi, který se vypravil do světa. Foťte svoje produkty u svých zákazníků a ke každé zastávce vymyslete příběh. Nasaďte Koblížkovi mini kšiltovku a vyfoťte ho, jak se sluní na náměstí v Nymburce.
Ponožky například mohou mít vlastní podcast vztahového terapeuta s názvem Život v páru. Můžete udělat sérii ponožek, které reprezentují náladu toho, kdo je zrovna nosí. Ponožka s nápisem „potřebuju obejmout“ usnadní komunikaci s partnerem. Můžete udělat archivní ponožky na první rande, svatbu atd. Můžete „pamětní ponožky“ prodávat spolu s rámečkem, aby si milenci mohli dát ponožku rovnou za sklo a vystavit na komodě. Vidíte? Vymyslet zajímavý koncept je základ, díky kterému budete mít i zajímavý materiál ke komunikaci. Vybočte z řady, nebojte se být originální a úspěch na sebe nenechá dlouho čekat. Tedy pokud…
Co všechno je třeba zajistit pro plynulý chod e-shopu a na co myslet (nejlépe) dopředu
Tedy pokud se vám nestane to, co bývá bohužel časté. Firma má skvělý nápad, skvělý produkt, pěkný web, zajímavý obsah ke komunikaci a pěkný, uživatelsky přívětivý e-shop.
Jenže má zpoždění s dodávkami, nestíhá odbavovat zakázky, nemá nastavené systémy a spárované kódy se skladem, jednoduše řečeno, haprují procesy a logistika. Výsledek? Původně nadšený zákazník, který se nemůže dočkat, až k němu váš produkt dorazí, čeká, a když balíček konečně (se zpožděním) dorazí, najde v něm něco jiného, než co si objednal. Divili byste se, jak často se to stává.
Sepsali jsme pro vás technické body, na které se zaměřit, abyste svůj skvělý nápad zbytečně neposlali ke dnu dřív, než bude mít šanci uspět.
1.     Volba platformy
Tvorba e-shopu může v dnešní době poměrně dostupných šablon vypadat jako hračka. Neříkáme, že to po své ose nezvládnete, ale není to jen tak. Existují dva typy e-shopových konceptů. Prvním je klasický e-shop, kdy prodáváte vlastní službu nebo produkty. Pokud prodáváte produkty, musíte myslet na mnoho věcí, jako například:

  • platební brána,
  • doprava a řízení logistiky,
  • skladový systém a integrace přehledu o stavu skladových zásob,
  • import/ export produktů, skladových zásob a zákazníků,
  • marketingové nástroje – komunikace se zákazníky,
  • modul pro zákaznickou podporu (formuláře, mailing, chatbot atd.),
  • analytické nástroje,
  • skenování čárových kódů,
  • propojení s účetnictvím,
  • podpora a evidence EET.

Pokud máte web, ke kterému chcete spárovat e-shop a začít prodávat své produkty či služby online, máte dvě varianty.

  1. Najmete programátora, který vám e-shop sestaví na míru včetně všech potřebných funkcionalit (které to jsou, probereme níže).
  2. Postavíte e-shop sami.

Pokud chcete e-shop postavit sami (a ušetřit si peníze), doporučujeme udělat důkladnou rešerši a na základě ní se rozhodnout, na které z mnoha dostupných platforem svůj online obchod postavíte.
Mezi nejznámější platformy patří e-shopy od Shopify.com, Webnode.cz, UPgates.cz, BigCommerce.com, Eshop-rychle.cz nebo Shoptet.cz. To, že jsou nejznámější, však zdaleka nemusí znamenat, že jsou nejlepší pro vás a váš záměr.
2.     Doprava a platba
Dopravu jsme již zmínili výše ve výčtu funkcionalit, na které je třeba myslet. Pojďme se však na dopravu zaměřit více: dnešní zákazník nemá čas ztrácet čas. Je zvyklý, že když si něco objedná, má to u sebe do pár pracovních dní. E-shopy obvykle spolupracují s více spedičními službami, obvykle bývá na výběr mezi Českou poštou, DPD, PPL a dalšími.
Variantou by mělo být také osobní vyzvednutí. Pokud nejde o způsob dopravy Českou poštou, můžete nabídnout např. Zásilkovnu nebo Uloženku. Každopádně byste variantu osobního vyzvednutí mít k dispozici měli. Můžete být kreativní a sami se domluvit například na menších městech s lokálními obchody a distribuovat své zboží přes jejich pobočky.
3.     Finanční řízení, cash flow a jiné finanční nástrahy
Pokud nemáte e-shop, který funguje na bázi dropshippingu (prodej pouze zprostředkováváte a berete provizi z každé transakce, ale dopravu i reklamaci řeší třetí strana), bude vaším úkolem číslo jedna zvládnout následující výzvy:
–        Logistika skladových zásob
Nemělo by se vám stát, že poptávka bude vyšší než to, co máte na skladě. Vždycky je sice lepší, když máte vyšší poptávku a prázdný sklad, než když máte sklad plný věcí, které nikdo nechce, ale z dlouhodobého hlediska chcete být pro své zákazníky spolehliví a splnit jejich očekávání.
Mějte přehled o řízení zásob. Jak už bylo řečeno výše, existují platformy pro stavbu e-shopu, které i toto hlídají za vás. A to se rozhodně vyplatí.
–        Uřídit cash flow
Právě se skladovými zásobami většinou souvisí cash flow. Mnoho lidí, kteří mají e-shop, má bohužel (obzvlášť v začátku) špatný odhad. Investují do zboží a trvá déle, než se prodá. Díky tomu se často dostávají do druhotné platební neschopnosti. Typické je to pro sezónní zboží. Například produkt s vánoční tematikou. Ve dvaceti tisících kusech roztomilých papučí se sobím motivem máte uložené peníze. Ty se vám (pokud něco nevyvedete obzvlášť špatně) se ziskem vrátí. Ale až za rok. Vy ale peníze potřebujete ihned (na nákup dalšího zboží, na vylepšení marketingu a další rozvoj webu a platformy apod.). Co s tím?
Půjčka není řešení. Jenom by váš cash flow zbytečně zatížila. Nejlepším řešením je finance získat z tzv. interních zdrojů. Existuje nástroj, který může sloužit jako podpora stabilizace cash flow – jmenuje se faktoring. Ten však většina bank menším nebo začínajícím podnikům ne vždy ochotně dává a ne vždy za úplně výhodných podmínek.
Existují i jiné inovativní služby, které se specializují na pomoc podnikatelům z konkrétních, pro banku často rizikových segmentů. Jednou z nich je platforma Cashbot.cz, která umožňuje podnikatelům do 24 hodin získat peníze na provoz a rozvoj podnikání. A zaměřuje se mimo jiné i na e-commerce.
–        Mít v pořádku účetnictví. Protože s finančákem nejsou žerty
U finančního úřadu platí, že neznalost neomlouvá. Často se stává, že v online podnikání máte najednou mnohem větší obrat, zisky, ale tím pádem i starosti. S logistikou, účetnictvím, daněním. Je třeba mít také ošetřené EET (jak už bylo řečeno, je vhodné vybrat platformu, která EET řeší).
Zjistěte, které e-shopy se dají spárovat s kterým účetním programem. Například s programem Fakturoid nemusíte zaměstnávat účetní na full time, bude vám stačit konzultace a pomoc s daňovým přiznáním.
Obecně pro zakládání e-shopu platí: čím „je chytřejší“ (čím více funkcionalit má), tím jednodušeji se vám bude žít i podnikat.
Foto + Zdroj: Cashbot.cz


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Švehla: České euro jako sen

19.11.2024, Autor: Z blogosféry

Má či nemá být u nás přijata společná měna euro? Už dvacet let odpovídáme šalamounsky: samozřejmě, že má, ale zatím není jasné kdy. 

Daňhel (VŠE): Naše ekonomika je po 35 létech čím dál méně tržní

18.11.2024, Autor: Jaroslav Daňhel

V souvislosti s třicátým pátým výročím sametové revoluce nutno konstatovat značný posun v sentimentu současné společnosti od tehdejších představ o dalším směřování naší země. Prvořadým úkolem po listopadu byl v ekonomické rovině co nejrychlejší přechod z nemonetárního administrativně příkazového modelu na tržní trajektorii. Tržní spontaneita byla ale posléze stále více oslabována dirigistickými státními zásahy až k dnešnímu stavu s emisními povolenkami. 

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Pojistí Scholz porážku německých socialistů?

14.11.2024, Autor: Vojtěch Benda

V minulém týdnu Německo zažilo rozpad vládní koalice a nyní míří k předčasným volbám. Do těch patrně povede německé socialisty stávající kancléř Olaf Scholz, i když pod jeho vedením ztrácejí na popularitě a dostalo se mu nejhoršího hodnocení mezi poválečnými kancléři. 

Vysoké pokuty pro Facebook v Evropě i Koreji

11.11.2024, Autor: Vojtěch Benda

Společnost Meta, která vlastí Facebook, Instagram a WhatsApp, musí v Jižní Koreji zaplatit pokutu 21,l miliard wonů (asi 3,6 miliard korun) za nezákonné shromažďování informací o svých klientech. Tento podzim se jedná již o druhou pokutu, která byla společnosti Meta uložena. Na konci září uložila Irská komise na ochranu dat společnosti Meta pokutu ve výši 91 milionů euro (více než 2,3 miliard korun) za špatné zacházení s hesly uživatelů.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama