e-news.cz - kurzy
Reklama

Bude označení „maso z Polska“ fungovat jako negativní nálepka?

26.03.2019, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Bude označení „maso z Polska“ fungovat jako negativní nálepka?

LUDMILA NAVRÁTILOVÁ, působí jako vyučující a je akademickým garantem studijní specializace Marketing na Newton College.
Kontroly veškerého dovezeného hovězího masa z Polska jsou u konce. Jakou garanci nezávadnosti mají aktuálně čeští spotřebitelé a jak může ovlivnit spotřebitelskou poptávku pětitýdenní testování polského hovězího prováděné ve specializovaných laboratořích? Zaručí zrušení tohoto mimořádného veterinárního opatření chuť zákazníků polské hovězí opět kupovat?
Na polském území ve stejném období končí i mimořádné kontroly jatek. Ohledně celého skandálu se polská strana brání tím, že kauza problematického masa se týkala nelegálních porážek, kdy maso úmyslně ze strany producenta neprošlo po porážce veterinární prohlídkou a nezískalo tak záruku kvality, nebo že za vším stojí konkurenční boj velkých českých producentů masa.
Polsko proto aktuálně připravuje úpravu legislativy, školení veterinářů a zemědělců. Tento závazek v podobě chystaných opatření týkající se veterinárního dozoru v sektoru hovězího masa Česká republika obdrží písemně. České Ministerstvo zemědělství po ohlášení zrušení kontrol však uvedlo, že ochrana českých spotřebitelů je prioritou a běžné kontroly se budou i dále zaměřovat na rizikové skupiny potravin jako je hovězí i drůbeží maso.
Bude to českému spotřebiteli jako záruka stačit a jakou roli představuje maso pro českého strávníka? Poslední statistiky ČSÚ z konce roku 2018 uvádí, že Češi průměrně na hlavu zkonzumují přes 80 kilogramů masa, z toho asi 10 procent hovězího. I přes měnící se stravovací trendy, kdy se spousta spotřebitelů hlásí k vegetariánství, ke spotřebě stravy pouze rostlinného původu či jiným specifickým stravovacím režimům, celková konzumace masa v posledních letech neklesá, hovězí maso si s 8 kilogramy na osobu za rok drží na našich talířích tradici.
Od koho a kde Češi potraviny nakupují? Český trh pro Polsko znamená čtvrtého nejsilnějšího odběratele a po Německu se naši severní sousedé stali druhým největším dodavatelem všech potravin na české pulty obchodů. Konkurenční boj proto nabízí celou řadu hledisek.
Pro běžného českého spotřebitele figuruje často na prvním místě nízká cena před kvalitou, což nahrává právě dovozu levnější varianty masa z Polska a jeho nákupu v supermarketu. Češi nejsou velkými patrioty, ještě stále raději nakoupí ve slevě. Maso v akční nabídce supermarketu láká, a to i k nákupu jiných produktů. K lokálnímu řezníkovi potom ne každý najde cestu. Zákazníci, kteří si mohou dovolit za špičkové hovězí opravdu připlatit, mají možnosti ve vybraných specializovaných řeznictví (hlavně ve velkých městech), kde cena za jeden kilogram hovězího masa někdy i o sto procent převyšuje průměrné ceny hovězího.
Proč jsou ceny masa v Česku tak rozdílné? Přeci jako Česká republika více masa produkujeme, než spotřebujeme. Potřebujeme tedy hovězí dovážet? Lepší výkupní ceny masa pro české chovatele skotu, či zajímavější podmínky porážky nabízí odběratelé v zahraničí na úkor dovozu dostupnějšího čerstvého nebo zpracovaného masa do České republiky. Vyjednávací síla zpracovatelů masa je neúprosná, a proto i oni hrají nezastupitelnou roli v cenové politice a prodávané kvalitě.
Kdo z celé situace může profitovat? Vyjednávací síla spotřebitelů představuje zásadní hybnou moc. Třeba tím, že se budou v obchodech více zajímat, odkud maso, které nakupují, pochází, ptát se na původ masa obsluhy v restauraci, nebo dokonce zvolit alternativu jiného druhu masa než hovězího, či substitut rostlinného původu. Není vyloučeno, že kauza „polské maso“ může u řady konzumentů snížit zájem i o běžné české hovězí ze strachu z nákazy salmonelózou. Poptávka po českém mase vzroste pouze v případě, budou-li umět lokální producenti celou polskou kauzu náležitě využít.
Efektivně uvedené informace o původu masa, jeho zpracovateli či konkrétním farmáři zákazníci jistě ocení. Musí být uvedena na jídelním lístku, na obalu masa, pultu řeznictví či v mobilní aplikaci při nákupu přes internet. Zákazník si však opět musí umět o kvalitu říci a kvalitní produkt vyhledat. Aby už v budoucnu neplatilo, že kvalitní maso znamená extra vysokou cenu.
Ludmila Navrátilová (Ing., Ph.D.)
Autorka článku působí jako vyučující, akademický garant studijní specializace Marketing a odborný garant skupiny marketingových předmětů na vysoké škole NEWTON College, a. s.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Poradna: Otcovská dovolená pro zaměstnance i OSVČ - Kdo a jak ji může čerpat?

04.04.2025, Autor: Z blogosféry

V dnešní době se také tatínkové stále více zapojují do péče o své děti, což odráží i legislativa, která jim umožňuje využít otcovskou dovolenou. Ačkoli se mnoho lidí domnívá, že nárok na ni mají pouze zaměstnanci, ve skutečnosti ji mohou čerpat i osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ), pokud splní stanovené podmínky.

Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Číňané šetří a Číně hrozí krize

02.04.2025, Autor: Vojtěch Benda

Na rozdíl od většiny světa, který se po pandemii potýká s velkou inflací, má Čína opačný problém – lidé nechtějí utrácet a tím vyvolávají deflaci. Nyní se Peking snaží přinutit své občany otevřít peněženky, aby zabránil krizi. Mezitím se na sociálních sítích objevují tipy, jak ještě více ušetřit.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Pavel Veselý: Nová doba nebo Belle Époque 2.0?

01.04.2025, Autor: Pavel Veselý

Máme se prý dobře, jak je nám stále říkáno. Asi, jak komu, soudě podle nálady ve společnosti u nás i ve světě. Možná ani sám George Orwell svou knihu 1984 nezamýšlel jako návod k použití. Přesto se jim stal. Mluví se také stále o nové době. Ale je tato doba opravdu nová?

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Kolik skutečně stojí podnikání? Skryté náklady, o kterých se nemluví

25.03.2025, Autor: Z blogosféry

Podnikání přináší mnoho výzev a jednou z nich jsou bezesporu náklady. Zatímco některé výdaje jsou zřejmé, existují i skryté výdaje, které mohou významně ovlivnit finanční situaci podnikatele. Podívejme se na některé z často přehlížených nákladů a jejich optimalizaci.

Zlato na nových maximech: Má kov před sebou další růst?  

24.03.2025, Autor: Z blogosféry

V posledních dnech zažívají trhy další „zlatou horečku“. Cena zlata nedávno překonala magickou hranici 3 000 USD za troyskou unci, a to na pozadí pokračující války na Ukrajině, hrozby ekonomické recese v USA a rostoucí nejistoty v globálních obchodních vztazích.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama