e-news.cz - kurzy
Reklama

Mohou dezinformace reálně ohrozit veřejné zdraví?

18.06.2022, Autor: red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Mohou dezinformace reálně ohrozit veřejné zdraví?

Lidé v dnešní době získávají stále častěji zprávy a informace o zdraví zejména ze sociálních médií, kde názor na danou problematiku mnohdy vzniká na základě spojení několika krátkých zpráv či útržkovitých informací.

Důvěra veřejnosti v tradiční zdroje informací jako jsou masmédia, vládní agentury či zdravotnický systém klesá a online diskuze (na témata přes politiku až po zdraví) se stále více rozděluje a radikalizuje. Právě tyto faktory zároveň představují podhoubí vzniku dezinformací, jež se dovedou velmi rychle šířit a ovlivnit také spotřební rozhodování.
Pandemie COVID-19 nám ukázala, že nedůsledná informační kampaň a převaha dezinformací může mít reálný dopad na rozhodování spotřebitelů také o vlastním zdraví. Konkrétní příklad v tuzemsku představují klienti nízkoprahových center závislí na různých návykových látkách. Dle výpovědí zaměstnanců těchto kontaktních zařízení se řada klientů na základě mylných informací domnívala, že např. alkohol, tabák, marihuana či pervitin působí preventivně proti infekčnímu přenosu. Obecně lze říci, že jakékoliv příspěvky podněcující odpor k rutinnímu očkování mohou vést ke komunitnímu šíření nemocí a příspěvky propagující neúčinnou nebo pochybnou léčbu např. rakoviny mohou zase vést pacienty k tomu, aby se vzdali doporučených lékařských terapií.
Vedle toho, opožděná a naprosto nedostatečná informační kampaň české vlády věnující se vakcinaci obyvatel proti koronaviru, s kterou souvisela také velmi nízká tuzemská proočkovanost, je bezpochyby jednou z příčin relativně vysokého počtu zemřelých českých pacientů v důsledku pandemie a s tím souvisejících vysokých nákladů zdravotního systému (z hlediska úmrtnosti spojené s pandemií si hůře než ČR vedlo pouze Chorvatsko, Maďarsko a Bulharsko).
Efektivní eliminace šířícího se přílivu dezinformací jež mají dopad na oblast veřejného zdraví, vyžaduje odpovídající komunikační strategii, která reaguje na aktuální potřeby či postoje publika a zároveň zohledňuje skutečnost, že lidé nemusejí vždy jednat na základě logického úsudku a racionality. Jinak řečeno, dezinformace totiž nejsou zpravidla založeny na racionálních argumentech, ale spíše na emocionálním, náboženském či jiném podobném podtextu. Proto je velmi obtížné tyto názory vyvrátit pouze ověřenými fakty a logickými argumenty.
MICHAEL FANTA, analytik CETA, výzkumný pracovník UJEP
Foto: Pixabay
Zdroj: CETA


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Číňané šetří a Číně hrozí krize

02.04.2025, Autor: Vojtěch Benda

Na rozdíl od většiny světa, který se po pandemii potýká s velkou inflací, má Čína opačný problém – lidé nechtějí utrácet a tím vyvolávají deflaci. Nyní se Peking snaží přinutit své občany otevřít peněženky, aby zabránil krizi. Mezitím se na sociálních sítích objevují tipy, jak ještě více ušetřit.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Pavel Veselý: Nová doba nebo Belle Époque 2.0?

01.04.2025, Autor: Pavel Veselý

Máme se prý dobře, jak je nám stále říkáno. Asi, jak komu, soudě podle nálady ve společnosti u nás i ve světě. Možná ani sám George Orwell svou knihu 1984 nezamýšlel jako návod k použití. Přesto se jim stal. Mluví se také stále o nové době. Ale je tato doba opravdu nová?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Kolik skutečně stojí podnikání? Skryté náklady, o kterých se nemluví

25.03.2025, Autor: Z blogosféry

Podnikání přináší mnoho výzev a jednou z nich jsou bezesporu náklady. Zatímco některé výdaje jsou zřejmé, existují i skryté výdaje, které mohou významně ovlivnit finanční situaci podnikatele. Podívejme se na některé z často přehlížených nákladů a jejich optimalizaci.

Zlato na nových maximech: Má kov před sebou další růst?  

24.03.2025, Autor: Z blogosféry

V posledních dnech zažívají trhy další „zlatou horečku“. Cena zlata nedávno překonala magickou hranici 3 000 USD za troyskou unci, a to na pozadí pokračující války na Ukrajině, hrozby ekonomické recese v USA a rostoucí nejistoty v globálních obchodních vztazích.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Švédský průmysl se raduje ze členství v NATO

18.03.2025, Autor: Vojtěch Benda

Pouze 23 ze 32 zemí v NATO plní své závazky dávat 2 % HDP na obranu. V současné bezpečnostní nejistotě se mnoho zemí snaží tyto závazky skutečně plnit a další tyto investice ještě zvýšit. Kromě naděje na zvýšení bezpečnosti Evropy tak mají radost především zbrojaři.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama