Aktuálně:
Apogeo
Reklama

Rod: Glosa k debatě o slevě na jízdné…

29.04.2022, Autor: red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Rod: Glosa k debatě o slevě na jízdné…

Debata o slevě na jízdném pro studenty a seniory, jejíž výši upravila vláda – snížila poskytovanou slevu, v uplynulých týdnech rezonovala českými médii a na sociálních sítích. Její podstata krásně vysvětluje tzv. ratchet effect (efekt západky). Co to znamená?
Efekt západky vysvětluje, že jakmile veřejný výdaj “zapadne” do systému veřejných financí, je velmi obtížné jej zrušit. Tím spíše, pokud se jedná o sociálně podbarvený výdaj cílící na transfer bohatství k voliči mediánovi – to je “Average Joe”, “the guy next door”, zkrátka “obyčejný Čech” (zdravíme Jiřiho Paroubka, který termín institucionalizoval), na nějž programy politických stran přirozeně cílí, protože statisticky rozhoduje volby. Nikdo neví, kdo to je, ale díky zlepšujícím se analýzám, s nimiž dnes pracují všechny politické strany, tušíme, co by se mu tak mohlo líbit.
A sleva na jízdném k tomu určitě patří: Nižší cena za lístek je vidět (ušetřím!), ale kompenzace slevy z veřejných rozpočtů je schovaná v detailu, za kterým volič medián nejde (to mi je jedno, to přeci zaplatí stát! = my). A právě s tím jde ruku v ruce první důvod obtížného zrušení – příjemci výdaje si na něj zvyknou, racionalizují si jeho existenci (Senioři mají přece hluboko do kapsy a musí jezdit za vnoučaty! Mladí přeci musí poznávat vlast!), a tím pokládají existenci výdaje za správnou, nutnou… vždyť na něj přeci vlastně mají morální nárok! A toho se politické strany logicky bojí… Mnohem snazší je trumfnout politickou konkurenci a přitopit pod kotlem než vysvětlovat, že za poskytované služby se platí tržní cena.
Druhý důvod obtížné zrušitelnosti výdajů (efektu západky) je, že každý výdaj je agendou “někoho” ve státní správě. A ten někdo (úředník) si o svou agendu pečuje jako o dítě – hlídá si ji, chválí ji, krmí ji a má radost, když roste. Rostoucí agenda totiž znamená výtah k vlivu – vyššímu platu, hezčí kanceláři, podřízeným, úctě vlivných zájmových skupin… A u sociálně podbarvené agendy snadno vymyslíte deset důvodů, proč ji ponechat (pardon rozšířit!), než 1, proč ji zrušit.
Ale erár není nafukovací. Proto je fiskálně odpovědné tyto populisticky motivované transfery nedělat (Pandořina skříňka), nebo je alespoň dělat chirurgicky přesně (definice potřebného adresáta, definice uznatelného plnění, sunset clause, tedy omezení platnosti výdaje po určitou dobu, čímž se předejde politicky nákladné debatě o zrušení). Efekt západky je nekompromisní a rizika spojená s jeho odstraněním jsou nekonečná, když jste politik.
A proto každý, kdo se na podobný populistický výdaj rozhodne sáhnout, je fiskálně-politický hrdina. A navíc chytrý, pokud to udělá co nejdříve ve volebním cyklu, když je do voleb ještě hodně daleko. Kromě toho, že miluje fiskální dárečky, má volič medián totiž krátkou paměť…
ALEŠ ROD, je ekonom a vysokoškolský pedagog, působí jako ředitel výzkumu v Centru ekonomických a tržních analýz (CETA).
Foto: Pixabay
Zdroj: Aleš Rod


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Schmarcz: Ve volbách jde hlavně o nabídku budoucnosti, ale kampaň se nese ve stínu minulosti

18.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Jak budeme v Česku žít? Nejspíše pořád relativně dobře. Ne díky politikům, ale protože prostě naše země patří mezi nejvyspělejší na světě a to nezmizí jen tak. Žádný z kandidujících subjektů však nepůsobí dojmem, že ví, jak dojít k vyšší prosperitě a především, že má sílu a vůli to naplnit. Základem je negace, nenávist a odsouzení minulosti - ať už za ni může kdokoli. Pak je zde hromada frází a populistických slibů. Budovatele lepší budoucnosti byste hledali marně.

Největší vodní elektrárna v Africe. Naděje nebo důvod sporů?

17.09.2025, Autor: Vojtěch Benda

Etiopie je jedním z nejchudších států na světě. Její zemědělství je silně závislé na podnebí a podstatná část země není elektrifikovaná. Slavnostní otevření jedné z 20 největších vodních elektráren na světě přináší  obyvatelům naději, že se jejich životy výrazně zlepší. Navzdory tomu přehrada na Modrém Nilu vyvolává obavy Egypta a Súdánu. Obě země se obávají nedostatku sladké vody.

Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Obrana koupí zbraně České zbrojovky za čtyři miliardy korun

15.09.2025, Autor: Marek Hájek

Ministerstvo obrany uzavřelo s Českou zbrojovkou smlouvu za 4,26 miliardy korun na dodávky zbraní pro armádu až do roku 2031. Je to další krok v modernizaci našich ozbrojených složek, nebo jen drahý podpis bez záruk? 

Schmarcz: Armáda jako drahý koníček? Ani nápad, zbrojení je dobré pro byznys

13.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Opozice brblá, že armáda je drahá. A že raději máme šetřit peníze pro „našelidi“. Zejména její proruská část, ANO alespoň uznává růst výdajů na obranu coby nutnost v čase, kdy Moskva čím dál více chřestí zbraněmi. Ale i kdyby tvrzení o „zbytečnosti“ větších investic do vojska nebylo vrcholně nezodpovědné, je navíc hloupé.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Jaderná renesance: Sázka na čistou energii, nebo riskantní hazard?

10.09.2025, Autor: Josef Neštický

Jaderná energie zažívá letos nevídaný comeback. Rostoucí poptávka po čistých zdrojích a globální investice přesahující 60 miliard dolarů slibují novou éru, ale investoři zůstávají opatrní – vysoké náklady, regulační nejistoty a stín minulých katastrof zůstávají. 

Švehla: Jásání kolem růstu příjmů je zrádné

10.09.2025, Autor: Martin Švehla

Tak jsme se na začátku září dozvěděli, že rostou reálné příjmy, a že je tedy česká ekonomika ve formě. Na zpravodajských webech se ve stejný den objevil titulek “Průměrná mzda reálně vyrostla o 5,3 procenta, je 49 402 korun”, což je velmi zavádějící interpretace jinak správných čísel. Podívejme se na realitu.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Švehla: Volkswagen – příliš velká firma se s klienty moc nebaví

05.09.2025, Autor: Martin Švehla

Moderní auta poskytují nejen jízdní vlastnosti, ale také určité schopnosti, které bychom mohli shrnout jako informační komfort: navigace nejen ukazuje cestu, ale nabízí také objízdné trasy v případě dopravních omezení, sleduje povolenou rychlost, jízdní pruhy a v případě selhání řidiče koriguje jízdu. Všechno dohromady pak řídí software, který se do auta nahrává a také se aktualizuje.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama