e-news.cz - kurzy
Reklama

Hejl: Jak se naše vláda snažila motivovat obyvatelstvo k očkování proti Covid-19

04.12.2021, Autor: red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Hejl: Jak se naše vláda snažila motivovat obyvatelstvo k očkování proti Covid-19

Naprostá většina expertů ve zdravotnictví se poměrně brzy shodla na tom, že k překonání koronavirové pandemie bude klíčové proočkovat co největší část populace. Vlády po celém světě následně začaly přesvědčovat své občany k tomu, aby se nechali očkovat. Jaké prostředky k tomu použila česká vláda?


Na prvním místě je asi třeba zmínit argumentaci, že očkování povede k návratu do před covidového stavu, tedy argumentaci nadějí. Aplikace na zobrazení koronavirového certifikátu tedy byla pojmenována Tečka. Bohužel, již během roku 2020 někteří imunologové varovali, že takto jednoduché to nebude a že vzbuzování nepodložených nadějí povede k vytvoření bariéry důvěry mezi společností (minimálně její částí) a vedením země. Dnes je již jasné, že měli pravdu a že tato argumentace nebyla pravdivá. To skutečně vedlo k poškození důvěryhodnosti vlády, a tím pádem o snížený zájem o očkování.
Poté, co v průběhu letošního podzimu začalo být jasné, že se situace zhoršuje, sáhla vláda k restriktivnějším opatřením a začala ekonomicky i sociálně zvýhodňovat očkované. Zde lze vypíchnout například konec testů zdarma a omezení možnosti společenského pohybu pro neočkované. Očkování se tak mělo opět stát vstupenkou do normálnějšího života. Bohužel se ale restrikce postupněji rozšiřují i na očkované, což opět snížilo důvěryhodnost vládních nařízení a vyvolalo pnutí mezi početnou skupinou očkovaných. Samozřejmě nelze opominout fakt, že i očkování mohou vir přenášet, ale argumentovat tím pro uzavření adventních trhů nebo omezování vstupu na sportovní utkání hrané pod širým nebem, když ti samí lidé mohou sedět v restauraci nebo nakupovat v nákupním centru, zkrátka nefunguje.
A vidíme to i na pandemických číslech. V současné době se již tedy mluví o vysloveně restriktivních opatřeních pro všechny, případně o ustavení očkování jako povinnosti pro všechny, nebo vybrané skupiny společnosti. Podle současné právní úpravy může být za odmítnutí povinného očkování uložena pokuta do výše deset tisíc korun. Ačkoliv již ve veřejném prostoru zazněly hlasy, označující tuto sankci za malou či bagatelní, pro velkou část společnosti by byl takový výdaj naprosto mimo jejich možnosti.
Zároveň platí, že bez ohledu na výši sankce má hrozba postihem smysl, je-li aktivně vymáhán. Dle zveřejněných dat stát v maloobchodě (včetně restaurací) uskutečňuje na celém území České republiky zhruba pět až dvacet kontrol denně. To je až úsměvné. Na úrovni opatření, které nikdo nevymáhá.
Celkově můžeme říct, že vláda postupovala od lehkého sociálního tlaku a pokusů o popostrčení (nudge) nerozhodnutých k očkování k čím dál většímu tlaku, který se nejspíše bude dále stupňovat, ale metoda cukru a biče bez reálného biče nikdy nebude fungovat.
MICHAL HEJL, analytik CETA – Centra ekonomických a tržních analýz.
Foto: Pixabay
Zdroj: Michal Hejl


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Nálada spotřebitelů se prudce zlepšuje

24.04.2024, Autor: Z blogosféry

Podle dubnového konjunkturálního průzkumu z dílny Českého statistického úřadu vzrostl souhrnný indikátor tuzemské ekonomické důvěry z březnových 94,2 na aktuálních 97,0 bodu.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

E-šmejdi způsobili za první čtvrtletí škody za 357 milionů korun

24.04.2024, Autor: Z blogosféry

Za první tři měsíce letošního roku se počet kybernetických útoků na klienty bank zvýšil o 21 procent. Celkově bylo napadeno 20 723 klientů. I přes vyšší počet útoků se snížila celková škoda, a to na 357 milionů korun. Klesla i průměrná škoda na jednoho klienta, která je mírně přes 17 tisíc korun. 

Příspěvky na DIP zatím firmy nabízí spíše výjimečně. Zaměstnanci se k novému produktu staví rovněž opatrně

23.04.2024, Autor: Z blogosféry

Dlouhodobý investiční produkt mohou Češi využívat už od začátku letošního roku. Většina z nich ale nadále setrvává u penzijního spoření. Důvodem je především neznalost, ale také váhavost zaměstnavatelů. Ti vyčkávají a zatím pouze malá část z nich svým zaměstnancům na DIP přispívá. Hlavním argumentem je malá informovanost a případná administrativní zátěž.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

ČNB: Věnujte pozornost penězům, abyste poznali padělky 

18.04.2024, Autor: Z blogosféry

3 539 českých bankovek a mincí v celkové hodnotě 5,648 milionů Kč označila loni za padělek Česká národní banka (ČNB). Nejvíc jich, stejně jako v minulosti, bylo v Praze, a to 1 019. Následovaly Klatovy s 298 padělky a Karlovy Vary s 273 falešnými penězi. Víc než mince se padělaly bankovky, zvýšil se i počet nepravých dvacetikorun. Meziročně ČNB zadržela o 2 419 padělků víc.

Výrobní ceny v průmyslu zůstávají na uzdě

17.04.2024, Autor: Z blogosféry

Ceny tuzemských průmyslových výrobců v průběhu března oproti předchozímu měsíci klesly o 0,1 %, což odpovídá meziroční stagnaci. Výsledek tak pro trh představuje poměrně výrazné překvapení směrem dolů, když vyhlížel meziroční růst o 0,3 %. 

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Komentář Radomíra Jáče k údajům o inflaci v ČR za březen

10.04.2024, Autor: Z blogosféry

Meziroční inflace zůstala v březnu beze změny přesně na úrovni dvouprocentního inflačního cíle: v souladu s očekáváním finančního trhu. Na úrovni 2,0 % je meziroční inflace pod předpokladem ČNB, neboť centrální banka ve své prognóze zveřejněné počátkem února čekala březnovou inflaci na úrovni 2,9 %.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama