Epidemie koronaviru řadu podnikatelů donutila k tomu, aby přehodnotili své finanční plány na další období. Museli omezit přebytečné náklady a zároveň mít prostředky pro nepředvídatelné situace.

O vyrovnané cash flow se snaží například tím, že zkracují reálnou splatnost faktur nebo si předplácí služby od třetích stran, za které pravidelně platí stejnou částku.

Covid-19 a s ním související vládní omezení nepostihla pouze podnikatele v gastronomii či hotelnictví. Krize způsobená koronavirem zasáhla široké spektrum českých firem, složité měsíce zažily zejména malé a střední podniky či živnostníci. Kompenzace od státu přitom často nestačily ani na pokrytí základních nákladů, a proto musely firmy a podnikatelé začít šetřit.

Podle nedávného průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR tři z deseti podniků musely kvůli vzniklé situaci sáhnout do svých finančních rezerv. Stejný poměr firem přitom odkládal kvůli pandemii investice. Více než polovina zasažených podniků očekává, že se z dopadů krize budou zotavovat víc než rok.

Dlouhé čekání na faktury

Menší firmy mohou limitovat například faktury vystavené nadnárodním korporacím nebo řetězcům, které svým dodavatelům diktují velmi dlouhou lhůtu splatnosti. „Dlouhá splatnost faktur je pro živnostníky a menší společnosti problémem, právě na tyto dvě skupiny se zaměřujeme a pomáháme jim s vyrovnaným provozním financováním. Rostoucí zájem o naši službu během pandemie jenom dokazuje, že se firmy snaží složitou situaci řešit a nechtějí na své peníze zbytečně čekat,“ komentuje Ivo Ščuka ze společnosti proplat.to, která se zabývá profinancováním faktur s dlouhou splatností.

Například u dodávek velkým prodejním řetězcům je běžné, že se faktury vystavují s lhůtou splatnosti až na devadesát nebo i 120 dnů. Průměrná doba splatnosti se podle údajů společnosti proplat.to pohybuje okolo padesát čtyři dnů, i to je ale pro menší firmy dlouhá doba.

 Předvídatelnost je důležitá

„Poslední rok byl pro mnoho společností a živnostníků těžkou zkouškou. Pokud by si z toho měly odnést nějaké pozitivum, tak jednoznačně to, že se začaly více věnovat finančním rozvahám do budoucna. Mají tak rozhodně lepší představu o tom, jak si povedou v následujících měsících či letech,“ říká Ivo Ščuka ze společnosti proplat.to.

Kromě příjmů či splatností faktur chtějí mít firmy stále častěji přehled také v nákladech. Ty by měl mít ideálně každý podnikatel co nejvíce předvídatelné a pravidelné. V tom jim dnes pomáhá řada služeb – od externích účetních či úklidových firem až po pronájem počítačového vybavení či flotily automobilů.

„Živnostníci nás i kvůli koronavirové epidemii stále častěji upřednostňují před klasickým nákupem auta či operativním leasingem. Zaplatí nám totiž každý měsíc stejnou částku a nemusí se o nic dalšího starat. I v případě nějaké poruchy, návštěvy servisu či výměny pneumatik platí pořád stejnou měsíční platbu. Podnikatelé u nás tvoří více jak pětinu všech zákazníků a jejich počet neustále roste. Výhodou je hlavně možnost auto kdykoliv bez sankce vrátit,“ popisuje Adam Szabó, ředitel společnosti Driveto, která nabízí soukromým osobám i živnostníkům flexibilní pronájem aut.

Foto: Pixabay

Zdroj: PR MOLLO