Rozhodují se Češi při nakupování podle toho, jak se výrobce chová k životnímu prostředí a ke svému okolí?
Průzkum banky ING Česká republika ukázal, že pro více než polovinu (padesát čtyři procent) dotázaných je udržitelné a odpovědné chování firem důležité. Další více než třetina (třicet osm procent) říká, že se o to sice příliš nezajímají, ale připouští, že jejich nákupní chování může ovlivnit.
Obecně víme, že Češi jsou velmi citliví na cenu, proto není překvapující, že jen šest procent dotázaných má na prvním místě při výběru zboží udržitelné a odpovědné chování jeho výrobce. Ale už čtrnáct procent respondentů ho má na druhé příčce, hned za cenou. A pokud se podíváme na nejmladší generace, tam už je to dokonce čtvrtina dotázaných. Do budoucna očekáváme, že toto číslo nadále poroste.
Sdílíme
Sdílení věcí je jedním ze způsobů odpovědného chování, neboť umožňuje jejich efektivnější využití. V Česku je zejména doménou žen, v průzkumu ING jich čtyřicet procent uvedlo, že sdílejí, zatímco u mužů to bylo jen dvacet procent. Do budoucna o sdílení uvažuje dalších osmnáct procent žen a dvacet jedna procent mužů.
„Trochu se nabízí úvaha, že sebepoznání a práce na sobě jdou ruku v ruce s osobní odpovědností. To se samozřejmě odráží i v nakupování nebo ochotě sdílet věci, které by před pár lety nikdo sdílet nechtěl nebo by si to neuměl představit. Nárůst sdílených automobilů, rostoucí trend ve světě, kdy vznikají místa ke sdílení čehokoliv, ukazuje na to, že se naše chování mění. A vypadá to, že k udržitelnějšímu způsobu života,“ říká psycholožka Martina Viewegová.
Češi se nebrání ani použitým věcem. Jejich další používání oproti vyhození také přispívá k odpovědnějšímu způsobu života. Více než polovina (padesát sedm procent) žen nakupuje některé věci z druhé ruky, v případě mužů je to více než třetina (třicet pět procent).
Jednou z cest k odpovědnému životu je snažit se bránit plýtvání. Sdílením docílíme toho, že jeden výrobek je využíván mnohem intenzivněji, než když ho vlastní jen jeden člověk. Prodáním věcí, které už nepoužíváme, docílíme nejen toho, že nám už nebudou doma překážet, ale jejich nový uživatel ušetří zdroje na výrobek, který by musel kupovat nový.
Podle průzkumu ING čtyři z pěti Čechů se zajímají o to, jak svým chováním ovlivňují životní prostředí. Necelá polovina (čtyřicet pět procent) dotázaných dokonce tvrdí, že se snaží způsobem svého života co nejméně zatěžovat přírodu a své okolí. Jen něco přes pět procent Čechů uvedlo, že je to vůbec nezajímá a neřeší to.
ERIK FORTGENS, ředitel korporátního bankovnictví ING Česká republika.
Foto 1: pixabay.com
Foto 2 + Zdroj: Havas PR
Více než polovina Čechů sleduje, jak se chovají firmy, jejichž výrobky nakupují
14.02.2021, Autor: Z blogosféry