Ve světle současných vážných sporů mezi Evropou a USA je to prkotina, ale o něčem vypovídá: už od července 2024 máme pevně přidělaná víčka na všech PET lahvích. Je to podle evropské směrnice č. 904 z roku 2019 a je to povinné. Smyslem tohoto opatření je zabránit tomu, aby se víčka od PET lahví povalovala volně v přírodě. Kdo to vymyslel, se asi nedozvíme, ale chytré to není.
Přesto na to všichni kývli. Výrobci v tom utopili miliony korun za přizpůsobení výrobních linek, další peníze šly na vysvětlovací kampaň a výsledkem je spousta naštvaných spotřebitelů, kterým víčka vadí při pití, při nalévání nápojů do sklenic a hlavně při zavírání PET lahví, protože víčko nezapadá dobře do závitů.
Ekologický prospěch je pochybný. Nikdy jsme neslyšeli o nějakých závratných ekologických škodách, způsobených volnými víčky z PET lahví. Naopak – když se prázdná PET lahev zavře tím pitomým víčkem, její objem je pětinásobný oproti té, kterou můžete bez víčka zmačkat. Rostou tedy náklady na přepravu, což je ekologické mínus. Žádný z těch, kdo takovou směrnici schvaloval zřejmě nevěděl, že se jednoho dne budou PET lahve zálohovat a že ztráta víčka bude ztrátou té zálohy – že tedy přidělat víčka pevně na láhve je nesmysl. Že to bude vyžadovat plasty navíc, odhaduje se o 50 – 200 tisíc tun ročně! Ekologicky je to tedy podstatně větší škoda, než kdyby se pár víček válelo na trávě v parku.
Za poznámku jistě stojí, že bez tohoto vynálezu se docela dobře žije ve Švýcarsku, v USA a v mnoha dalších zemích. Na Mnichovské bezpečnostní konferenci 2024 dostala EU studenou sprchu od USA: Tématem bylo selhání Evropy v podpoře Ukrajiny a neschopnost Evropy adekvátně reagovat na současné hrozby a v konečném důsledku je tu váhání s přizváním k jednacímu stolu o ukončení války na Ukrajině. Jinými slovy – měli jsme v Evropě jiné starosti, jako například ta pitomá víčka.
Zajímavé teď bude, zda po zavedení vratných PET lahví někdo v EU zruší tu směrnici, protože už bude úplně zbytečná. Pokud ano, byl by to signál, že se v EU něco mění k lepšímu. Zústane pak jen hořká otázka, co udělají výrobci, kteří do přidělaných víček investovali? Odpověď je jednoduchá – buď se na to vykašlou, nebo opět zainvestují, víčka nám uvolní a opět zvednou ceny nápojů. Mimochodem – ceny nealkoholických nápojů vzrostly za období 2019 – 2024 o 25 %, takže je asi jasné, kdo tu celou komedii platí.
Foto: Pixabay
Autor: Martin Švehla