e-news.cz - kurzy
Reklama

Současná legislativa paralyzovala celou výstavbu v Česku

01.07.2019, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Současná legislativa paralyzovala celou výstavbu v Česku

EVŽEN KOREC, generální ředitel a předseda představenstva EKOSPOL a. s.
Nedostatek bytů, nedokončená dopravní infrastruktura či chybějící důležité stavby. Klíčové problémy, se kterými se v posledních letech potýká celé Česko, mají společného jmenovatele. Je jím tragická legislativa, která v podstatě paralyzuje jakoukoliv výstavbu. Příprava větší stavby, například domu s desítkami bytů či nového úseku dálnice, tak trvá často déle než deset let. Vláda chce nyní tuto lhůtu zkrátit na desetinu.
Věcný záměr nového stavebního zákona totiž stanoví, že stavba musí být povolena do jednoho roku od podání žádosti o povolení. Výrazně ulehčí také investorovi tím, že už nebude muset obíhat desítky úřadů a míst pro získání jejich vyjádření. Místo toho bude stanoviska takzvaných dotčených orgánů státní správy zjišťovat přímo stavební úřad. Ten pak vydá jediné finální rozhodnutí a teprve proti němu se půjde jednou odvolat. Podobný systém funguje například v sousedním Německu desítky let. Škoda, že jsme se u sousedů neinspirovali už mnohem dříve.
Konečně přijde ke slovu také trocha ekologie. Žadatel o povolení už nebude muset tisknout stovky či tisíce stran projektu, všechny podklady by měl posílat elektronicky. Konečně se tak i povolování staveb dostane do jednadvacátého století. Uleví se zcela jistě i stavebním úřadům, které už nebudou muset vyčleňovat stále více místností pro archivaci kupících se hromad papírů.
Všechno to vypadá až moc pozitivně. Pokud by se tohle všechno opravdu podařilo, znamenalo by to výraznou změnu k lepšímu. České stavebnictví a potažmo my všichni ji potřebujeme jako sůl. Přesto bychom se neměli nechat ukolébat krásnými záměry a raději vyčkat na konečnou podobu zákona. Výrazně do ní totiž mohou zasáhnout poslanci a senátoři. Současná novela totiž není po chuti hlavně představitelům samospráv, kteří se bojí, že jim vezme jejich pravomoci do povolovacího procesu vstupovat a ovlivňovat ho. To sice ani nyní de iure neměli, reálně se to ale často dělo. I proto existují obce a městské části, kde se staví výrazně méně, než v sousedství.
Určitou změnu k lepšímu přinesla už novela stavebního zákona platná od začátku loňského roku, která umožnila spojit územní a stavební řízení do jednoho. Dokazuje to mimo jiné aktuální zkušenost s naším projektem Rezidence Hodkovičky, kde jsme pravomocné povolení dokázali získat už za necelých třináct měsíců. Může se to zdát hodně, ale oproti jiným projektům to je to několikanásobně rychlejší.
Je vidět, že stále více politiků si uvědomuje neudržitelnost současné situace. Proto doufám, že se najde většina, která představenou novelu podpoří. Rozjet blokované stavby je totiž v zájmu nás všech. Zůstává jen jediná otázka: Proč tvorba nové stavební legislativy musela trvat tak dlouho?


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Schmarcz: Ve volbách jde hlavně o nabídku budoucnosti, ale kampaň se nese ve stínu minulosti

18.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Jak budeme v Česku žít? Nejspíše pořád relativně dobře. Ne díky politikům, ale protože prostě naše země patří mezi nejvyspělejší na světě a to nezmizí jen tak. Žádný z kandidujících subjektů však nepůsobí dojmem, že ví, jak dojít k vyšší prosperitě a především, že má sílu a vůli to naplnit. Základem je negace, nenávist a odsouzení minulosti - ať už za ni může kdokoli. Pak je zde hromada frází a populistických slibů. Budovatele lepší budoucnosti byste hledali marně.

Největší vodní elektrárna v Africe. Naděje nebo důvod sporů?

17.09.2025, Autor: Vojtěch Benda

Etiopie je jedním z nejchudších států na světě. Její zemědělství je silně závislé na podnebí a podstatná část země není elektrifikovaná. Slavnostní otevření jedné z 20 největších vodních elektráren na světě přináší  obyvatelům naději, že se jejich životy výrazně zlepší. Navzdory tomu přehrada na Modrém Nilu vyvolává obavy Egypta a Súdánu. Obě země se obávají nedostatku sladké vody.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Obrana koupí zbraně České zbrojovky za čtyři miliardy korun

15.09.2025, Autor: Marek Hájek

Ministerstvo obrany uzavřelo s Českou zbrojovkou smlouvu za 4,26 miliardy korun na dodávky zbraní pro armádu až do roku 2031. Je to další krok v modernizaci našich ozbrojených složek, nebo jen drahý podpis bez záruk? 

Schmarcz: Armáda jako drahý koníček? Ani nápad, zbrojení je dobré pro byznys

13.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Opozice brblá, že armáda je drahá. A že raději máme šetřit peníze pro „našelidi“. Zejména její proruská část, ANO alespoň uznává růst výdajů na obranu coby nutnost v čase, kdy Moskva čím dál více chřestí zbraněmi. Ale i kdyby tvrzení o „zbytečnosti“ větších investic do vojska nebylo vrcholně nezodpovědné, je navíc hloupé.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Jaderná renesance: Sázka na čistou energii, nebo riskantní hazard?

10.09.2025, Autor: Josef Neštický

Jaderná energie zažívá letos nevídaný comeback. Rostoucí poptávka po čistých zdrojích a globální investice přesahující 60 miliard dolarů slibují novou éru, ale investoři zůstávají opatrní – vysoké náklady, regulační nejistoty a stín minulých katastrof zůstávají. 

Švehla: Jásání kolem růstu příjmů je zrádné

10.09.2025, Autor: Martin Švehla

Tak jsme se na začátku září dozvěděli, že rostou reálné příjmy, a že je tedy česká ekonomika ve formě. Na zpravodajských webech se ve stejný den objevil titulek “Průměrná mzda reálně vyrostla o 5,3 procenta, je 49 402 korun”, což je velmi zavádějící interpretace jinak správných čísel. Podívejme se na realitu.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Švehla: Volkswagen – příliš velká firma se s klienty moc nebaví

05.09.2025, Autor: Martin Švehla

Moderní auta poskytují nejen jízdní vlastnosti, ale také určité schopnosti, které bychom mohli shrnout jako informační komfort: navigace nejen ukazuje cestu, ale nabízí také objízdné trasy v případě dopravních omezení, sleduje povolenou rychlost, jízdní pruhy a v případě selhání řidiče koriguje jízdu. Všechno dohromady pak řídí software, který se do auta nahrává a také se aktualizuje.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama