Apogeo
Reklama

Schmarcz: Vysoké ceny potravin. Co s nimi vláda může dělat? A co dělat nemůže?

06.12.2023, Autor: Martin Schmarcz

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Schmarcz: Vysoké ceny potravin. Co s nimi vláda může dělat? A co dělat nemůže?

Obchodní řetězce vládu pořádně vypekly. Ještě nedávno slibovaly, že po snížení daně z přidané hodnoty zlevní potraviny. Nyní otočily a prohlašují, že zdraží. Samozřejmě že kabinet a zejména ministr zemědělství musejí cítit trpkost.

Ale marná sláva, vláda není tím, kdo určuje ceny. Tím je trh a jeho účastníci, respektive jejich síla. U náš dlouhodobě funguje oligopol několika velkých hráčů jak na straně prodeje, tak výroby jídla. Navíc je nás málo, skoro čtyřikrát méně než Poláků. A tyto faktory určují pravidla hry.

Na Marku Výborném bylo znát velké zklamání, přestože se jinak umí ovládat. Musel polknout hodně hořkou pilulku. Evidentně mu totiž Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu lhal, kdy se zapřísahal, že prodejci nižší daň promítnou do cen. Nejen, že je nesníží, ale dokonce zvýší, a to až o deset procent. Prý kvůli drahým energiím. To však do teď nevěděl? Sotva. Jde prostě o to, že obchodní řetězce se dohodly, že své náklady mohou přenést na spotřebitele a stejně prodají. Kdyby ne, tak nezdraží.

Všichni víme, že maloobchodní trh ovládá jen pár velkých hráčů, z nichž ani jeden není z České republiky (což je unikát). To jim dává silné postavení a je pravda, že drahota (či láce) se drží ve všech obchodech v zásadě na jedné úrovni, s výjimkou dočasných akcí. Nicméně co jeden na týden zlevní, tak druhý udělá ten příští to samé, se stejnou cenou. Zástupci obchodů tvrdí, že je to důsledek tvrdé konkurence. Faktem však je, že stejné položky u nás koupíte o 70 % dráž než v Polsku.

Poláci mají diverzifikovanější a větší trh a vlastní prodejce. A jistěže nižší mzdy, ale to není tak podstatné, protože i v bohatém Německu je levněji, právě díky velkému a dobře fungujícími trhu. Dalším českým problémem je, že i produkci potravin ovládá pár velkých agrokoncernů. Ty se účinně brání levnější konkurenci například z Polska. Pokud však máte štěstí a někde mimo velké metropole narazíte například na kuřata od našich severních sousedů, jsou až o třetinu levnější a přitom kvalitnější.

Pokud by vláda chtěla opravdu něco dělat pro to, abychom (jednou) měli lepší výběr a nižší ceny, měla by pracovat na vylepšování trhu. Snažit se rozbít oligopoly velkých prodejců a producentů. Podpořit menší domácí zpracovatele a případně i vytvořit podmínky pro vznik českého řetězce, či příchod dalších z ciziny. Žádná to zatím neudělala. Oni totiž lidé chtějí levnější jídlo „teď hned“ a tato opatření by přinesla efekt až daleko po skončení čtyřletého volebního období.

Takže vždy, když občané začnou reptat, že je draho, vlády se uchylují k jednáním, krátkodobým opatřením a (často planým) slibům. Moc možností, jak rychle zařídit zlevnění, totiž opravdu nemají. Proti tržním silám je i demokratická moc v dané chvíli obvykle slabá. Řetězce a výrobci udělají to, co musejí, či co si mohou dovolit, ne to, co by chtěl kabinet. Ostatně platí to i v jiných oborech. Jenže třeba prodej spotřebního zboží či oblečení jednak není tak citlivý, jednak jsou tyto segmenty trhu skutečně vysoce konkurenční.

Kabinet samozřejmě může snížit daně. To udělal – a nic. Další možností je uplatnit zákon o významné tržní síle a hrozit vysokými pokutami. Což snad může částečně pomoci. Naopak zní jako sci-fi využít zákon o cennách a začít třeba základní potraviny regulovat. To by nedopadlo dobře, tržní faktory by nakonec „probublaly“ a mohlo by to být horší, než nyní. Tímto jsou v zásadě rychlé možnosti vyčerpány. Nepočítáme-li snahu vyjednávat, avšak právě zde se ukázalo, že řetězce vládu vypečou, kdy si vzpomenou.

Řetězce se vymlouvají na drahou elektřinu. To sice zní jako dobrý argument. Ale můžeme si být takřka jisti, že i kdyby jim vláda zajistila levnější energie, stejně to nebude mít valný efekt. Právě proto, že prodejci reagují na situaci na trhu, nikoli na zbožná přání vlády. Možná by mírně snížily ceny, aby si to s ní úplně nerozházely. Ale jakmile by pominul tlak, zase by se postupně dostaly na tržní ceny. Tedy takové, jaké určuje jejich oligopol. Ten docela funguje, ovšem ve prospěch velkých prodejců.

Můžeme se obchodníkům divit? Sotva. Vláda by měla být opatrná, než lidem něco slíbí. Protože naplnění těchto přání nezávisí na ní. Nakonec má jedinou možnost: soustavně vyvíjet tlak a uplatňovat sílu demokratické moci. Byznysmani se sice v aktuální situaci řídí tržními silami a svým vlastním postavením, ale dlouhodobě vědí, že podmínky určuje vláda. Mohly by se bát, že jim to kabinet oplatí, pokud mu alespoň trochu nevyjdou vstříc. Tentokrát ho však doslova podrazily v přímém přenosu.

Na omluvu řetězců lze uvést, že na menším trhu jim rostou náklady (i ve srovnání se zmíněným Polskem) a že od domácích výrobců kupují daleko dráž, než například od německých (třeba máslo či mléko od nich je levnější a navíc lepší). Když se podíváme na luxusní potraviny z Itálie, Španělska, nebo Francie jakými jsou parmezán, Jamón Serrano, či vína, těch se inflace zdaleka nedotkla tolik, jako třeba chleba (zde má totální monopol Agrofert). Tohle rovněž stojí za nějaké řešení.

Co tedy vláda může? Měla by především pěstovat trh, a to jak na straně prodejců, tak domácích producentů. Krátkodobě může vyvíjet aktivitu, využívat platných zákonů a snažit se vyvíjet tlak. Nemůže ale počítat s tím, že výsledky budou nějaké zázračné. A rozhodně by nikdy neměla lidem malovat vzdušné zámky. Protože čím větší očekávání, tím větší zklamání. O důvěru pak nepřijdou řetězce, ale kabinet. Takže k drahotě pak ještě přibude nedůvěra v demokracii.

MARTIN SCHMARCZvydavatel revue SPEKTÁKL, spektakl.gazetis.to

Foto: Pixabay

Autor: Martin Schmarcz


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Před 30 lety výplata stačila: Dnes je nájem luxusem

04.08.2025, Autor: Marek Hájek

Před třemi desetiletími jste za průměrnou výplatu zvládli uživit rodinu, zaplatit bydlení a ještě si něco odložit. Dnes se mnozí Češi potýkají s tím, že ani na základní potřeby, jako je nájem, jejich příjem nestačí. Co se změnilo?

Tesla pod palbou: Je Autopilot hrozbou, nebo budoucností?

04.08.2025, Autor: Marek Hájek

V srpnu otřásl světem technologií verdikt floridského soudu, který shledal Teslu částečně vinnou za smrtelnou nehodu z roku 2019, při níž sehrál klíčovou roli systém Autopilot. Je to první takové rozhodnutí, které může změnit pravidla hry pro autonomní řízení. Co to znamená pro budoucnost Tesly a bezpečnost na silnicích?

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Brexit versus Trumpova cla: Zvítězila Británie nad EU?

04.08.2025, Autor: Josef Neštický

Když Donald Trump v červenci uzavřel obchodní dohodu s EU, zastánci brexitu jásali. Británie si vyjednala nižší clo na americkém trhu než Evropská unie – 10 % oproti 15 %. Je to ale skutečně důvod k oslavám?

Dům a k němu občanství

03.08.2025, Autor: Vojtěch Benda

Během období dovolených u moře může někoho napadnout, jaké by to asi bylo pořídit si zde vlastní bydlení a jezdit k moři ještě častěji, možná se sem dokonce přestěhovat natrvalo. Pokud byste si pro toto své vysněné bydlení vybrali Karibik, mohli byste rovnou získat také občanství.

Umělá inteligence místo konzultantů: Blíží se éra jednočlenných miliardových firem?

03.08.2025, Autor: Josef Neštický

Umělá inteligence (AI) mění pravidla hry v byznysu. V Německu, kde podle červnové studie KPMG považuje 91 % firem generativní AI za klíčovou pro svůj růst, se šíří spekulace o strategických firmách, které nahrazují konzultanty autonomními systémy. Je možné, že se blížíme k době, kdy jediný člověk s podporou AI vytvoří miliardovou společnost?

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Proč Číňané utíkají před americkými cly ke zlatu?

02.08.2025, Autor: Josef Neštický

Když americká cla na čínské zboží v dubnu 2025 dosáhla rekordních 145 %, Čína zareagovala nejen obchodními protiopatřeními, ale i masivními nákupy zlata. Čínská lidová banka i soukromí investoři hledají v drahém kovu bezpečné útočiště před ekonomickou nejistotou. Jaký je dopad této strategie?

Schmarcz: Tak nám zlý Trump napálil likvidační cla! Opravdu? Ještě více než americký prezident si Evropská unie škodí sama

01.08.2025, Autor: Martin Schmarcz

Hotovo! Předsedkyně Evropské komise se vrátila z jednání s prezidentem Spojených států s tím, že nám napaří cla v obecné výši 15 procent. Je to moc? Znamená to prohru? Domluvila to EU špatně? Jistě, jde o nepříjemné zvýšení, více než devítinásobné oproti průměru před Donaldem Trumpem. Ano, nevyhráli jsme.

Hotovost na ústupu: Může nás banka jednou odříznout od peněz?

31.07.2025, Autor: Marek Hájek

Česká republika se v roce 2025 rychle posouvá k bezhotovostní společnosti – 3 miliardy elektronických transakcí ročně mluví jasně. Ale co když se digitální systémy zhroutí? Jsme připraveni na scénář, kdy nás banka může doslova „vypnout“?

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Sedm miliard na obranu: Tanky jako klíč k závazkům NATO?

31.07.2025, Autor: Josef Neštický

Česká republika stojí před výzvou, jak naplnit své závazky vůči NATO a zároveň efektivně modernizovat armádu. Ministerstvo obrany hledá 7 miliard korun, aby pokrylo rozpočtovou mezeru, a sází na nákup tanků Leopard 2. Je to však správná cesta, nebo jen další drahý krok v nejisté době?

Orbánovo veto: Hrozba pro rozpočet EU, nebo politický boj?

30.07.2025, Autor: Josef Neštický

Maďarský premiér Viktor Orbán opět rozvířil evropské politické vody. Na konci července pohrozil, že zablokuje schválení nového sedmiletého rozpočtu Evropské unie na období 2028–2034, pokud Brusel neuvolní zmrazené finanční prostředky pro Maďarsko. Je to jen další politická hra, nebo skutečná hrozba pro budoucnost unijního financování?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama