Evropská komise se ustrnula a zrušila úplný zákaz aut se spalovacími motory od roku 2035. V podstatě musela. Proti nesmyslnému nařízení se vzbouřila řada zemí, dokonce včetně “zeleného” Německa. Ústupek je to ale malý.
Platí jen pro vozy jezdící na syntetický benzín, který je nesmírně drahý. Hlavně však zůstávají v platnosti další klimatické šílenosti. Zejména zdražení úplně všeho rozšířením systému emisních povolenek. Zatím nikdo neupravil ani normu EURO 7, která zlikviduje segment malých aut, ani trh s energiemi.
Je čím dál zřejmější, že Zelený úděl je nerealistický a nebezpečný plán, který zlikviduje evropskou energetiku, průmysl, zemědělství a vezme občanům naději na budoucnost. Nizozemští sedláci už se proti tomu vzepřeli. Zdražení elektřiny bylo jen malou ochutnávkou a zavinil ho hlavně nedostatek primárních zdrojů, nikoli válka. Unie se zbavuje uhelných elektráren, Němci i jaderných. A nemáme za ně náhradu. Slunce a vítr zatím nedávají potřebný výkon, ale hlavně fungují jen tisíc, respektive dva tisíce hodin v roce.
Tradiční elektrárny vyrábějí pořád, tedy přes osm tisíc hodin každý rok. Kvůli brutálním emisním cílům je však uzavíráme. V Česku takto bude v roce 2033 ročně chybět třicet terrawatthodin (TWh) elektřiny, kterou nyní získáváme z uhlí, s nímž se má do té doby skoncovat. Jak varoval ředitel státní rozvodné sítě ČEPS, tak ji nejen nedokážeme vyrobit jinak, ale nebude ji ani odkud dovézt. Hrozí tak nucené blackouty, aż tisíc hodin ročně a přesun tovární produkce mimo špičku a na víkendy.
Už tohle je samozřejmě pro průmysl těžká rána. Přijde o základní výrobní prostředek. Pro porovnání, solární elektrárny jejichž dotování nás celkem vyjde na bilion korun, vyrobí jen 2,5 TWh ročně. Uhlí by nahradily čtyři jaderné bloky velikosti těch temelínských (tedy dohromady o výkonu 4 GW), ale ty tak rychle nepostavíme. První bychom mohli mít roku 2035. Je třeba se důrazně ptát vlády: opravdu chce tohle dopustit? Energetickou bídu? Nebo tak jako ta polská prodlouží těžbu uhlí alespoň do roku 2044?
Progresivisté rádi opakují frázi “žijeme v 21. století”, ale tímto nás vrací o sto let zpět. V Unii a potažmo v Česku hrozí, že brzo budeme mít elektřinu nikoli “jen” nesmírně drahou, ale nebudeme ji mít vůbec. Pokud se tedy nerevidují hloupé klimatické plány. Stejně tím nikomu nepomůžeme. Čína, Indie a další rychle se rozvíjející země stavějí fosilní zdroje o sto šest a podle dosavadních predikcí se do roku 2040 globální emise skleníkových plynů nejen nesníží, jak si malují v Bruselu, ale vzrostou nejméně na dvojnásobek současného stavu.
Podle OSN se musí světové emise skleníkových plynů výrazně omezit už do roku 2030. To je nesmysl, nikdo nedonutí Číňany, Indy a další, aby si výrazně utáhli opasky a snížili životní úroveň. Evropa s tím nic neudělá, příspěvek EU i se započtením Velké Británie je už dnes pouze čtvrtinový oproti Číně, která se chystá vypouštět ještě daleko více CO2. Nemá tedy logiku za cenu obrovských ekonomických obětí a utrpení obyvatel tlačit dál na zelenou pilu. Měli bychom postupovat tempem, které nás nezničí.
My ale děláme úplně všechno špatně. Nejen, že si klademe nesplnitelné cíle. Navíc volíme nesmyslné prostředky k jejich dosažení. Zelený úděl přivedl automobilky na pokraj krachu. A proč vlastně? Tolik CO2, jako vypustí všechna osobní auta v Česku, by ušetřil jeden nový temelínský jaderný blok. Norma EURO 7 zlikviduje malé vozy, které už se nevyplatí vyrábět, ale emise neušetří. Naopak zvýší, protože nová se budou prodávat hlavně SUV a chudší lidé budou jezdit dál ve starých a k přírodě nešetrných autech.
Co se týká zateplování budov, to je dobrý nápad. Ale měli jsme s tím začít před patnácti lety u nových staveb. Což EU neudělala, kdo ví proč si chtěla nejprve dupnout na automobilismus. Snad jako na symbol osobní svobody? V každém případě zateplený dům uspoří pětkrát více emisí, než vypustí úsporný rodinný diesel za 20 tisíc kilometrů ročního nájezdu. V Bruselu zaspali. Asi aby to dohnali, chtějí trestat majitele starých domů, jež zateplit moc nejde. Snad se ten předpis změní. Ale proč zase další hloupý nápad?
Kdo není boháč, nebude si moci dovolit auto, možná ani bydlet ve svém neúsporném domě. K tomu hrozí další zdražování nedostatkových energií. A ke všemu se systém povolenek rozšířil i na veřejnou dopravu, bydlení, topení a další služby. Evropská unie nám vytváří nový sociální střet. Mysleli jsme, že díky welfare státu jsme ho po válce nadobro zažehnali. Tentokrát nepůjde o střet buržoazie s proletariátem, ale mladých bohatých městských progresivistů s chudými seniory z periferie s tradičním stylem života.
Vrstva dobře placených profesionálů v nevýrobních odvětvích, jakými jsou IT, PR, marketing či státní služba s liberálním světonázorem má ovšem zcela jiný úhel pohledu, než lidé pracující rukama za podprůměrnou mzdu. Kteří se navíc neobejdou bez auta, protože jim nejezdí metropolitní MHD každých pár minut. Mezi oběma skupinami narůstá nedůvěra, strach a nenávist. Z toho těží extremisté a slábnou demokraté. Pokud se nepodaří dostat Zelený úděl do rozumných mezí, může dojít k výbuchu.
Znovu si zopakujme: Není důvod mačkat Evropany jako citrón. Klimatu nepomůžeme a sami se zničíme. Co vede unijní establishment k politice, jež jde tak tvrdě proti zájmům občanů? Jsou snad v Bruselu všichni zaplacení Číňany, kteří nám chtějí prodat baterie a solární panely? Když si malý Katar koupil Evropský parlament, proč by si pekingští bolševici nekoupili třeba celou Komisi? Napadá někoho jiné vysvětlení? V každém případě pořád máme českou vládu. Ta by se měla rázně vzepřít. Nebo i ji může smést vlna hněvu.
MARTIN SCHMARCZ, vydavatel revue SPEKTÁKL, spektakl.gazetis.to
Foto: Pixabay
Zdroj: Martin Schmarcz