e-news.cz - kurzy
Reklama

Schmarcz: Slabý „výtlak“ úspěšných podnikatelů ve veřejné debatě a naše politická bída: Proč nejsou byznysmani více slyšet v médiích?

26.02.2025, Autor: Martin Schmarcz

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Schmarcz: Slabý „výtlak“ úspěšných podnikatelů ve veřejné debatě a naše politická bída: Proč nejsou byznysmani více slyšet v médiích?

Proč tak málo slyšíme slova významných podnikatelů? Lidé jako Pavel Tykač, nebo Daniel Křetínský se občas mihnou v nějakém rozhovoru či vydají autorský článek. Vždy má smysl je pozorně číst. Ale stává se to málokdy. A nestačí to k nastolování témat veřejné debaty.

V ní tak nad byznysem jasně dominují populismus, aktivismus, případně nenávist a osobní útoky. Lze snad chápat, že těm, kteří jistě mají jiné starosti, se do takové pokleslé arény nechce. Tím se však stávají součástí problému. Neboť kdo mlčí, souhlasí…

Není snad třeba vysvětlovat, že unijní i česká byrokracie nejsou ke kapitalismu právě přátelské. Ti, kteří vybudovali velké prosperující firmy, toho dosáhli vzdor regulaci, nikoli díky ní. Pokud se nechceme stát skanzenem, kam se lidé z někdejších rozvojových zemí budou jezdit dívat na úpadek kdysi mocné, bohaté a skvělé civilizace, musíme to změnit. Kdy? Včera už bylo pozdě. Přičemž uplynulých patnáct let mohutně otřáslo vírou, že zlepšení přinesou politici „sami od sebe“. Je třeba dát jim pořádný „kopanec“.

Demokracie není ničím jiným, než kultivovaným střetem zájmů, neustálých konfliktů a jejich řešení prostřednictvím volených zástupců. Před sto lety se tento zápas odehrával prostřednictvím „profesních“ stran. Některá hájila zájmy rolníků, jiná statkářů, velkého byznysu, živnostníků, dělníků, případně věřících. V podstatě bylo nemožné, aby se poslanci či ministři za určitou stranu jakkoli postavili proti svému elektorátu. Který dobře znali a zpravidla mohli počítat s jeho dlouhodobou přízní.

V dnešní době je tento transparentní, ale ne vždy stabilní systém nahrazen tzv. catch all parties. Tedy partajemi, které hledají podporu u širších voličských skupin na základě přihlášení se k určitým idejím, ne přímé příslušnosti k nějaké socioekonomické skupině. Byť někdo je silnější u seniorů či lidí s nízkými příjmy, jiný u vzdělaných městských liberálů, hranice už nejsou tak ostré. Tím se politika zbavuje rozdrobenosti a tendence porcovat stát na malé „pašalíky“, kde si každý hlídá jen svůj dvorek.

Mělo by to fungovat díky tomu, že takový systém generuje dvě či několik málo stran se širokým záběrem, jež jsou nuceny se jednak posouvat ke středu, čímž se omezují výkyvy po změně vlády, jednak mít program „pro všechny“, což jim umožňuje lépe spravovat stát. Nicméně čím dál více vidíme, že jedna důležitá skupina není dost dobře zastoupena. Ano, jsou to podnikatelé. Někteří jsou možná schopni realizovat své zájmy prostřednictvím lobbingu, ale to se týká jen jich, či maximálně jednoho odvětví.

Fakticky neexistuje cílevědomá, dlouhodobá a úspěšná politika budující podmínky pro byznys jako celek. Sice se o tom hodně mluví, strany třeba i připraví různé semináře a programové konference, poslanci a ministři navštěvují kongresy podnikatelských komor a svazů, kde pak slibují napravit to či ono. Slovy Járy Cimrmana: „Myšlenka jistě dobrá. Výsledky… nejsou dobré.“ Prostě tak nějak chybí tah na bránu – a při změně vládnoucí garnitury se obvykle začíná znova.

Co s tím? Lobbing v parlamentu nestačí. Je třeba ovlivňovat veřejnou debatu. Tak, jako to dělají jiní. Třeba klimatičtí aktivisté s malou hrstkou zapálených a vytrvalých bojovníků protlačili hluboké změny systémy. Které mimo jiné drsně poškozují právě podnikání. Jistě, nedokázali by to sami. Nicméně jejich hlas byl slyšet natolik silně, že si někteří politici a šíbři zkrátka řekli, že by se to dalo šikovně zneužít. Vyšli jim vstříc, získali popularitu – a rovněž přesměrovali do svých kapes stovky miliard euro zelených dotací a grantů.

Profesní svazy a komory jsou fajn. Konference také. Texty a rozhovory rovněž – snad si je alespoň přečtou ekonomičtí redaktoři a odpovědní politici. Ale ke změně společenské atmosféry je nutné dělat mnohem víc. Je třeba něco jako „protržní“ aktivismus. Tedy masivní nastolování témat důležitých pro kapitalismus a byznys, srozumitelná formulace řešení problémů a ovlivňování veřejného mínění. Co potřebuje podnikatel k úspěchu? Ne mnoho: efektivní regulaci, přístup k financování a vlastní mozek.

Na trhu mají fungovat jen taková pravidla, která chrání jeho účastníky, ať producenty či konzumenty. Prostředí musí být stabilní, předpověditelné, nesmí vytvářet bariéry v podnikání a musí z něj zmizet zbytečná byrokracie. Co se týká peněz, nemyslí se tím dotace, granty či zakázky, ale možnost dostupného úvěrování na základě čistě byznysových pravidel, nebo ještě lépe díky burze. A nápady už si musí přinést každý sám. Vidíme, že formulace politických cílů a zájmů byznysu je stejně snadná, jako u penzistů.

Myslím, že silnější a častější hlas zástupců podnikatelů by přivítala i média. Přinesl by totiž zajímavý korektiv a alternativní pohled k dnes převládajícímu chóru politiků, expertů, akademiků či aktivistů. Samozřejmě zde platí totéž, co pro všechny ostatní: větší bere. Ten, kdo vystavěl mocnější impérium, případně se umí lépe, zajímavěji a razantněji vyjadřovat, než jiní, má větší šance zaujmout, být častěji zván zejména do televizí a více ovlivnit mínění lidí. Skutečně potřebujeme podnikatelské „mediální hvězdy“.

Jak řečeno, „velcí kluci“ se u nás drží stranou. Buď nemají potřebu ukazovat se na veřejnosti, nebo se nechtějí nechat vláčet po sociálních sítích zuřivými antikapitalistickými bojůvkami. Více vidět jsou šéfové profesních organizací. Ale ti jsou okoukaní a často se vyjadřují opatrně, aby nepopudili politiky proti svému svazu, nebo jeho členy kteří mají různé názory. Marná sláva, i byznys potřebuje své Klause, Topolánky a Babiše. Bez silných vůdců, kteří strhnou publikum, se nic nezlepší. A politická bída bude dál působit i tu ekonomickou.

Martin Schmarcz, vydavatel revue SPEKTÁKL, spektakl.gazetis.to

Foto: Pixabay

Autor: Martin Schmarcz 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Zvýšení vlivu Číny v Pacifiku?

21.02.2025, Autor: Vojtěch Benda

V minulém týdnu podepsal premiér Cookových ostrovů v Pekingu dohodu o strategickém partnerství s Čínou. Vzbudil tím vlnu nevole jako doma, tak na Novém Zélandu, který má s Cookovými ostrovy velmi speciální vztah. Kritika se týká především toho, že až do podepsání nebylo známé znění této dohody a stále nebyla celá zveřejněna ani zaslána novozélandské vládě.

e-news.cz - kurzy
Reklama

Schmarcz: Válka s uhlíkem, nebo s Ruskem? Na dvou frontách Evropa bojovat nedokáže a hrozí jí, že prohraje vše

21.02.2025, Autor: Martin Schmarcz

Proč nás nikdo nebere vážně? Protože jsme slabí a děláme vše, abychom byli ještě slabší. Evropané se nyní dohadují, jak zastavit ruskou rozpínavost, pokud by to odmítl učinit americký prezident Donald Trump. Avšak schůzka u francouzské hlavy státu Emmanuela Macrona nepřinesla příslib velké vojenské síly připravené k nasazení na Ukrajině. 

Poradna: Odpočet úroků hypotéky z daní 2025

20.02.2025, Autor: Z blogosféry

Hypotéka odčerpává z rodinného rozpočtu nemalou částku. Jednou ročně si mohou Češi splácející hypotékou snížit daňový základ o úroky zaplacené bance a ušetřit tak na daních až několik desítek tisíc korun. Přečtěte si, jaké podmínky je potřeba splnit pro uplatnění daňového odpočtu úroků z úvěru na bydlení.

Švehla: Pitomá víčka na PET lahvích

19.02.2025, Autor: Martin Švehla

Ve světle současných vážných sporů mezi Evropou a USA je to prkotina, ale o něčem vypovídá: už od července 2024 máme pevě přidělaná víčka na všech PET lahvích. Je to podle evropské směrnice č. 904 z roku 2019 a je to povinné. Smyslem tohoto opatření je zabránit tomu, aby se víčka od PET lahví povalovala volně v přírodě. Kdo to vymyslel, se asi nedozvíme, ale chytré to není.

e-news.cz - kurzy
Reklama

Dražba umění vytvořeného AI

18.02.2025, Autor: Vojtěch Benda

New Yorská galerie plánuje výstavu zaměřenou na díla vytvořená s použitím umělé inteligence. Výstava s názvem „Augmented Intelligence“ se má konat od 20. února do 5. března a bude obsahovat více než 20 položek. Cena některých děl se očekává až k 200 tisícům amerických dolarů.

Schmarcz: Poslední úder evropskému průmyslu? Banky uvádějí do praxe brutální pravidla ESG

17.02.2025, Autor: Martin Schmarcz

Zatímco Američané ruší Gren Deal, v Evropě ještě přituhlo. Prezident Donald Trump odstoupil od Pařížské klimatické dohody, nebude dál vydávat miliardy na „zelené projekty“ a tamní firmy, banky a fondy přestávají aplikovat pravidla ESG. Environmental, Social and corporate Governance mimo jiné znamená povinné sledování tzv. uhlíkové stopy. Kdo ji má vysokou, bude za úvěr platit dvakrát vyšší úroky - nebo ho také nezíská vůbec.

e-news.cz - kurzy
Reklama

Inflace v ČR – leden 2025 

17.02.2025, Autor: Martin Švehla

Spotřebitelské ceny vzrostly v lednu 2025 meziročně o 2,8 %, což znamená zpomalení inflace proti předcházejícímu měsíci o 0,2 procentního bodu. Během samotného ledna vzrostly spotřebitelské ceny o 1,3 %, což je naopak zrychlení proti předchozímu měsíci (v prosinci ceny meziměsíčně klesly o 0,3 %).

e-news.cz - kurzy
Reklama