e-news.cz - kurzy
Reklama

Robotaxi, budoucnost dopravy?

27.11.2024, Autor: Vojtěch Benda

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Robotaxi, budoucnost dopravy?

Elon Musk nedávno představil na konferenci We, robot své plány na samořízená auta. Ovšem Muskova společnost Tesla není jediná, která se soustředí na rozvoj takzvaných robotaxi. Například vozidla společnosti Waymo, která jsou nyní testovaná v San Francisku, jsou zde již natolik obvyklá, že se nad nimi místní už ani nepodivují.

Výrobci samořiditelných aut si uvědomují, že je třeba si vysloužit důvěru veřejnosti, aby se lidé nebáli do takových taxi vůbec nastoupit. Kromě důrazu na bezpečnost se také soustředí na pohodlí a pocit bezpečí pasažérů. 

Právě vozy společnosti Wayamo, tedy dceřiné společnosti Googlu, se snaží svým cestujícím ukázat co nejvíce informací o jízdě. Na obrazovce před každým sedadlem je možné najít mapu, kudy taxi pojede a také je zde obrazovka, kde je vidět, co se děje okolo auta. Robotaxi se snaží působit přívětivě tak, že nové pasažéry přivítá, pustí jim příjemnou hudbu a umožní jim nastavit si vnitřní teplotu. 

Pro společnost Wayamo je klíčové získat si důvěru jejich klientů právě skrze otevřenost. „Je něco velmi důležitého na tom, abyste viděli, co vidí auto,“ říká podle BBC Megan Neese, vedoucí výzkumu společnosti Wayamo.

Jinou cestou jak získat důvěru klientů se vydala společnost Zoox, která spadá pod Amazon. Zde výrobci nenabízí pasažérům žádné informace o jízdě, ale naopak se snaží, aby zapomněli, že vůbec někam jedou. Na rozdíl od Wayama, kde jsou sedadla rozložená jako v běžném osobním autě, jsou v těchto vozech sedadla otočená k sobě, aby na sebe pasažéři viděli. Drobná obrazovka jim také umožní vybrat si správnou teplotu a hudbu. Obě tyto společnosti se také snaží sdílet informace o vzdálené lidské podpoře pro vozidla v obtížně řešitelných situacích.

Podobné testovací jízdy provádějí také další firmy v jiných amerických městech i v jiných zemích. Celkově nejvíce samořízených aut se v současnosti nachází v Číně. Provozují je společnosti AutoX a WeRide, které nyní mohou svá vozidla testovat i v Kalifornii. Čína povolila již 16 000 samořídícím autům či busům provoz ve více než 20 městech. 

Nyní také Elon Musk ve velkém oznámil, že také plánuje spustit vlastní testovací provoz nových samořízených vozidel. Tvrdí, že by chtěl s výrobou začít v roce 2026 nebo 2027. I on sám ale přiznává, že jde možná o příliš optimistický odhad. Navíc samořízená vozidla Tesly nemají volant ani pedály, což současné americké regulace zakazují. Bude tedy potřeba tato pravidla uvolnit, než se současná verze robotaxi pustí do reálného provozu. Podle webu XTB se již toto uvolnění pravidel plánuje. Elon Musk v letošních volbách velmi podporoval budoucího prezidenta Trumpa, takže pravděpodobně bude v nadcházejícím období vůle vyjít mu vstříc. Otázkou zůstává, jak by tato nová pravidla měla přesně vypadat a zda uvolní ruce i dalším výrobcům robotaxi.

Časopis Forbes vysvětluje, že na rozdíl od vozidel Wayamo se Tesla vydala jiným směrem, jak zajistit autonomii vozidel. Sbírá data svých uživatelů z reálné jízdy a snaží se podle nich vycvičit své vozy k tomu, aby následně zvládla samostatný provoz. Navíc se spoléhá pouze na kamerový systém, čímž tlačí cenu vozů dolů – sám Musk se tvářil, že jízda v těchto taxících by měla být v budoucnu levnější než jízda hromadnou dopravou. Ovšem právě nedostatek senzorů kritizuje Bart Selman, profesor informatiky a inženýrství, který tvrdí, že pro dobrý autonomní systém je třeba dostatek vstupních dat, na která se systém může spolehnout.

Oproti Tesle společnost Wayamo sama učila svá vozidla i ty nejobyčejnější manévry neustálým opakováním v jejich vlastním bezpečném prostředí. Jejich robotaxi mají také mnohem širší škálu senzorů, na které se mohou spolehnout. Také již mají velké množství strojů v testovacím provozu a tak se zdá, že mají náskok k tomu stát se vedoucí silou v budoucnosti samořídících vozidel.

Nyní záleží na tom, zda široká veřejnost dokáže přijmout využití nikým neřízených aut. Případně kdo bude v budoucnu jejich největším výrobcem.

Foto: Tesla.com

Autor: Vojtěch Benda


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Před 30 lety výplata stačila: Dnes je nájem luxusem

04.08.2025, Autor: Marek Hájek

Před třemi desetiletími jste za průměrnou výplatu zvládli uživit rodinu, zaplatit bydlení a ještě si něco odložit. Dnes se mnozí Češi potýkají s tím, že ani na základní potřeby, jako je nájem, jejich příjem nestačí. Co se změnilo?

Tesla pod palbou: Je Autopilot hrozbou, nebo budoucností?

04.08.2025, Autor: Marek Hájek

V srpnu otřásl světem technologií verdikt floridského soudu, který shledal Teslu částečně vinnou za smrtelnou nehodu z roku 2019, při níž sehrál klíčovou roli systém Autopilot. Je to první takové rozhodnutí, které může změnit pravidla hry pro autonomní řízení. Co to znamená pro budoucnost Tesly a bezpečnost na silnicích?

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Brexit versus Trumpova cla: Zvítězila Británie nad EU?

04.08.2025, Autor: Josef Neštický

Když Donald Trump v červenci uzavřel obchodní dohodu s EU, zastánci brexitu jásali. Británie si vyjednala nižší clo na americkém trhu než Evropská unie – 10 % oproti 15 %. Je to ale skutečně důvod k oslavám?

Dům a k němu občanství

03.08.2025, Autor: Vojtěch Benda

Během období dovolených u moře může někoho napadnout, jaké by to asi bylo pořídit si zde vlastní bydlení a jezdit k moři ještě častěji, možná se sem dokonce přestěhovat natrvalo. Pokud byste si pro toto své vysněné bydlení vybrali Karibik, mohli byste rovnou získat také občanství.

Umělá inteligence místo konzultantů: Blíží se éra jednočlenných miliardových firem?

03.08.2025, Autor: Josef Neštický

Umělá inteligence (AI) mění pravidla hry v byznysu. V Německu, kde podle červnové studie KPMG považuje 91 % firem generativní AI za klíčovou pro svůj růst, se šíří spekulace o strategických firmách, které nahrazují konzultanty autonomními systémy. Je možné, že se blížíme k době, kdy jediný člověk s podporou AI vytvoří miliardovou společnost?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Proč Číňané utíkají před americkými cly ke zlatu?

02.08.2025, Autor: Josef Neštický

Když americká cla na čínské zboží v dubnu 2025 dosáhla rekordních 145 %, Čína zareagovala nejen obchodními protiopatřeními, ale i masivními nákupy zlata. Čínská lidová banka i soukromí investoři hledají v drahém kovu bezpečné útočiště před ekonomickou nejistotou. Jaký je dopad této strategie?

Schmarcz: Tak nám zlý Trump napálil likvidační cla! Opravdu? Ještě více než americký prezident si Evropská unie škodí sama

01.08.2025, Autor: Martin Schmarcz

Hotovo! Předsedkyně Evropské komise se vrátila z jednání s prezidentem Spojených států s tím, že nám napaří cla v obecné výši 15 procent. Je to moc? Znamená to prohru? Domluvila to EU špatně? Jistě, jde o nepříjemné zvýšení, více než devítinásobné oproti průměru před Donaldem Trumpem. Ano, nevyhráli jsme.

Hotovost na ústupu: Může nás banka jednou odříznout od peněz?

31.07.2025, Autor: Marek Hájek

Česká republika se v roce 2025 rychle posouvá k bezhotovostní společnosti – 3 miliardy elektronických transakcí ročně mluví jasně. Ale co když se digitální systémy zhroutí? Jsme připraveni na scénář, kdy nás banka může doslova „vypnout“?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Sedm miliard na obranu: Tanky jako klíč k závazkům NATO?

31.07.2025, Autor: Josef Neštický

Česká republika stojí před výzvou, jak naplnit své závazky vůči NATO a zároveň efektivně modernizovat armádu. Ministerstvo obrany hledá 7 miliard korun, aby pokrylo rozpočtovou mezeru, a sází na nákup tanků Leopard 2. Je to však správná cesta, nebo jen další drahý krok v nejisté době?

Orbánovo veto: Hrozba pro rozpočet EU, nebo politický boj?

30.07.2025, Autor: Josef Neštický

Maďarský premiér Viktor Orbán opět rozvířil evropské politické vody. Na konci července pohrozil, že zablokuje schválení nového sedmiletého rozpočtu Evropské unie na období 2028–2034, pokud Brusel neuvolní zmrazené finanční prostředky pro Maďarsko. Je to jen další politická hra, nebo skutečná hrozba pro budoucnost unijního financování?

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama