e-news.cz - kurzy
Reklama

Recenze vládního návrhu zákona o podpoře nízkoemisních vozidel – EU

06.03.2022, Autor: swp, red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Recenze vládního návrhu zákona o podpoře nízkoemisních vozidel – EU

Auta na elektrický pohon jsou výrazně dražší než auta s pohonem klasickým, za to však o dost horší. Dlouhé nabíjení, nedostatečný dojezd, řídká síť dobíjecích stanic, nepříliš dlouhá životnost baterií, no nekupte to. Díky novým technologiím a klesajícím nákladům, k nimž dochází při masové výrobě, slibují zelení věrozvěsti v brzké době obrat k lepšímu.

Datum předložení: 2. 3. 2022
Autor: Vláda
Hodnocení EM: 30%
Agentura BloombergNEF, zabývající se přechodem na nízkouhlíkové hospodářství, odhaduje, že k vyrovnání cen dojde v Evropě v roce 2026 a v roce 2030 už mají být elektromobily levnější. Zní to hezky, ale jen do chvíle, než zjistíte, že studii si zadalo lobbistické sdružení ekologických neziskových organizací Transport & Environment.
Potíž obdobných predikcí není jen v „morových ranách“, dopadajících v posledních letech na svět. Výraznou část ceny elektroauta tvoří baterie a u ní zase použité suroviny, jejichž cena při zvýšené poptávce rozhodně neklesá. Prodeje elektroaut celosvětově rostou o více než 100% ročně, stále se však jedná o nárůsty z malých hodnot. Největším tahounem prodejů kupodivu není Evropa ani Spojené státy, nýbrž Čína. Vzhledem k tomu, že výroba elektroaut není tak složitá, jako je tomu u aut se spalovacím motorem vysoké emisní třídy, dovozy z Číny by skutečně mohly elektroauta zlevnit. Pro evropský (a také český) automobilový průmysl, jeden z posledních, který ještě v Evropě zůstal, to asi ale není úplně dobrá zpráva.
V Evropské unii máme takovou tradici: když to nejde tržně, posypem to dotacema. A v tomto duchu navazuje současná vláda na vládu minulou. Na nákup elektromobilů přichystala v letošním roce rekordní sumu. Za necelou miliardu by si měli firmy a podnikatelé pořídit až 4550 nových elektrických vozidel, což přinese zhruba padesáti procentní nárůst na našich silnicích. Dalších 300 milionů korun půjde na výstavbu patnácti set dobíjecích bodů. Peněz je to dost, ale v rámci dekarbonizace dopravy jde o plivnutí do moře. O moc víc by to nebylo ani v případě, pokud příští vlády bodou postupovat podle plánů exministra Havlíčka a do roku 2030 podpoří elektromobilitu 34 miliardami korun.
Vedle dotací proto přichází na řadu další krok a tím je nákup nízko nebo bezemisních vozidel nařídit. „Zákonem zavádíme povinnost pro zadavatele veřejných zakázek a objednatele veřejných služeb v dopravě, která podpoří tzv. čistou mobilitu. Jedná se o dodržování určitých minimálních podílů nízkoemisních vozidel v dopravě, které jsou šetrnější k životnímu prostředí,“ uvedl ministr Ivan Bartoš k zákonu o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících. I v tomto případě navazuje vláda na své předchůdce. Minulá vláda zákon předložila v roce 2021, sněmovna jej však do konce volebního období nestihla projednat.
Zákon je implementací evropské směrnice „o čistých vozidlech“ a díky tomu není příliš prostoru pro vlastní kreativitu. Směrnice sice neukládá povinnosti přímo k veřejným zakázkám či jejich zadavatelům, ale po členských státech vyžaduje dosažení cílového stavu. V České republice je to zvýšení podílu čistých vozidel nakoupených či pronajatých ze strany obcí v rámci veřejných zakázek do roku 2025, a to na 29,7 procent u osobních a lehkých užitkových vozidel, 41 % u autobusů a 9 % u nákladních vozidel. V následujícím období do konce roku 2030 se limity u autobusů, respektive vozidel, která se používají pro dopravu osob, dále zvýší na 60% a u nákladních vozidel na 11%.
Směrnice o čistých vozidlech samozřejmě vznikla dávno před ruským vpádem na Ukrajinu. Pro nákup tanků a dalších vojenských vozidel mimochodem uvedená pravidla neplatí, nicméně v nových souvislostech bude nutné podobné plány znovu přehodnotit. Elektromobily mohou přispět k ochraně klimatu, ale jen pokud budou jezdit na „čistou“ elektřinu. Její výroba z plynu měla hrát, alepoň po přechodnou dobu, zásadní roli při přechodu k bezemisní elektřině. I těm největším ekologickým fantastům a technologickým optimistům je snad nyní jasné, že něco takového není reálné. Dokonce už v loňském roce spotřeba uhlí v Evropě rostla díky nedostatku plynu o deset až patnáct procent.
Útok na Ukrajinu podle všeho znamená zásadní přehodnocení dosavadních dekarbonizačních plánů. Nevyhneme se dočasnému návratu k uhlí (v Německu k jádru) a pak nemá smysl pohánět auta elektřinou. V potaz je třeba rovněž vzít náklady na realizaci směrnice a zákona. Ceny autobusů na CNG se pohybují na úrovni 130% ceny dieslového autobusu, bateriové autobusy pak na úrovni 300 – 400 %. Na pohádky o zlevňování zapomeňte. Zvýšené náklady na dopravu v posledku ponesou cestující a všichni spotřebitelé. Přijetím podobných závazků bychom vytvářeli další tlak na inflaci, která už tak dostala mocný impuls Putinovým šílenstvím, které zjevně nemá přechodný ani krátkodobý charakter.
Foto: Pixabay
Zdroj: redakce EM


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Proč na všechno nadáváme: Paradox spokojenosti

06.08.2025, Autor: Marek Hájek

Žijeme v době, kdy máme více než kdy dřív stabilní práci, rostoucí mzdy, technologie na dosah ruky. Přesto si neustále stěžujeme na politiku, ceny nebo třeba sousedy. Proč je tomu tak, když podle průzkumů tři čtvrtiny z nás jsou se svým životem spokojeny?

Dobré a zábavné: Jak Duolingo dobývá svět jazyků zdarma

05.08.2025, Autor: Laura Šuleková

Představte si, že se učíte nový jazyk během cesty do práce, a ještě vás to baví. Duolingo, aplikace s ikonickou zelenou sovou, se stalo každodenním zvykem pro miliony lidí po celém světě včetně více než milionu Čechů. Jak se jim podařilo proměnit učení v hru?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Učitelé versus rodiče: Kdo dnes vychovává naše děti?

05.08.2025, Autor: red

Kdo má hlavní slovo ve výchově dětí, rodiče, nebo učitelé? V Česku se stále více mluví o napětí mezi těmito dvěma klíčovými pilíři vzdělávání a vývoje dětí. Zatímco rodiče čelí ekonomickým tlakům a očekávají od škol individuální přístup, učitelé se potýkají s rostoucím stresem a ztrátou autority.

Před 30 lety výplata stačila: Dnes je nájem luxusem

04.08.2025, Autor: Marek Hájek

Před třemi desetiletími jste za průměrnou výplatu zvládli uživit rodinu, zaplatit bydlení a ještě si něco odložit. Dnes se mnozí Češi potýkají s tím, že ani na základní potřeby, jako je nájem, jejich příjem nestačí. Co se změnilo?

e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Tesla pod palbou: Je Autopilot hrozbou, nebo budoucností?

04.08.2025, Autor: Marek Hájek

V srpnu otřásl světem technologií verdikt floridského soudu, který shledal Teslu částečně vinnou za smrtelnou nehodu z roku 2019, při níž sehrál klíčovou roli systém Autopilot. Je to první takové rozhodnutí, které může změnit pravidla hry pro autonomní řízení. Co to znamená pro budoucnost Tesly a bezpečnost na silnicích?

Brexit versus Trumpova cla: Zvítězila Británie nad EU?

04.08.2025, Autor: Josef Neštický

Když Donald Trump v červenci uzavřel obchodní dohodu s EU, zastánci brexitu jásali. Británie si vyjednala nižší clo na americkém trhu než Evropská unie – 10 % oproti 15 %. Je to ale skutečně důvod k oslavám?

Dům a k němu občanství

03.08.2025, Autor: Vojtěch Benda

Během období dovolených u moře může někoho napadnout, jaké by to asi bylo pořídit si zde vlastní bydlení a jezdit k moři ještě častěji, možná se sem dokonce přestěhovat natrvalo. Pokud byste si pro toto své vysněné bydlení vybrali Karibik, mohli byste rovnou získat také občanství.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Umělá inteligence místo konzultantů: Blíží se éra jednočlenných miliardových firem?

03.08.2025, Autor: Josef Neštický

Umělá inteligence (AI) mění pravidla hry v byznysu. V Německu, kde podle červnové studie KPMG považuje 91 % firem generativní AI za klíčovou pro svůj růst, se šíří spekulace o strategických firmách, které nahrazují konzultanty autonomními systémy. Je možné, že se blížíme k době, kdy jediný člověk s podporou AI vytvoří miliardovou společnost?

Proč Číňané utíkají před americkými cly ke zlatu?

02.08.2025, Autor: Josef Neštický

Když americká cla na čínské zboží v dubnu 2025 dosáhla rekordních 145 %, Čína zareagovala nejen obchodními protiopatřeními, ale i masivními nákupy zlata. Čínská lidová banka i soukromí investoři hledají v drahém kovu bezpečné útočiště před ekonomickou nejistotou. Jaký je dopad této strategie?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
Reklama