e-news.cz - kurzy
Reklama

Recenze vládního návrhu zákona o podpoře nízkoemisních vozidel – EU

06.03.2022, Autor: swp, red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Recenze vládního návrhu zákona o podpoře nízkoemisních vozidel – EU

Auta na elektrický pohon jsou výrazně dražší než auta s pohonem klasickým, za to však o dost horší. Dlouhé nabíjení, nedostatečný dojezd, řídká síť dobíjecích stanic, nepříliš dlouhá životnost baterií, no nekupte to. Díky novým technologiím a klesajícím nákladům, k nimž dochází při masové výrobě, slibují zelení věrozvěsti v brzké době obrat k lepšímu.

Datum předložení: 2. 3. 2022
Autor: Vláda
Hodnocení EM: 30%
Agentura BloombergNEF, zabývající se přechodem na nízkouhlíkové hospodářství, odhaduje, že k vyrovnání cen dojde v Evropě v roce 2026 a v roce 2030 už mají být elektromobily levnější. Zní to hezky, ale jen do chvíle, než zjistíte, že studii si zadalo lobbistické sdružení ekologických neziskových organizací Transport & Environment.
Potíž obdobných predikcí není jen v „morových ranách“, dopadajících v posledních letech na svět. Výraznou část ceny elektroauta tvoří baterie a u ní zase použité suroviny, jejichž cena při zvýšené poptávce rozhodně neklesá. Prodeje elektroaut celosvětově rostou o více než 100% ročně, stále se však jedná o nárůsty z malých hodnot. Největším tahounem prodejů kupodivu není Evropa ani Spojené státy, nýbrž Čína. Vzhledem k tomu, že výroba elektroaut není tak složitá, jako je tomu u aut se spalovacím motorem vysoké emisní třídy, dovozy z Číny by skutečně mohly elektroauta zlevnit. Pro evropský (a také český) automobilový průmysl, jeden z posledních, který ještě v Evropě zůstal, to asi ale není úplně dobrá zpráva.
V Evropské unii máme takovou tradici: když to nejde tržně, posypem to dotacema. A v tomto duchu navazuje současná vláda na vládu minulou. Na nákup elektromobilů přichystala v letošním roce rekordní sumu. Za necelou miliardu by si měli firmy a podnikatelé pořídit až 4550 nových elektrických vozidel, což přinese zhruba padesáti procentní nárůst na našich silnicích. Dalších 300 milionů korun půjde na výstavbu patnácti set dobíjecích bodů. Peněz je to dost, ale v rámci dekarbonizace dopravy jde o plivnutí do moře. O moc víc by to nebylo ani v případě, pokud příští vlády bodou postupovat podle plánů exministra Havlíčka a do roku 2030 podpoří elektromobilitu 34 miliardami korun.
Vedle dotací proto přichází na řadu další krok a tím je nákup nízko nebo bezemisních vozidel nařídit. „Zákonem zavádíme povinnost pro zadavatele veřejných zakázek a objednatele veřejných služeb v dopravě, která podpoří tzv. čistou mobilitu. Jedná se o dodržování určitých minimálních podílů nízkoemisních vozidel v dopravě, které jsou šetrnější k životnímu prostředí,“ uvedl ministr Ivan Bartoš k zákonu o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících. I v tomto případě navazuje vláda na své předchůdce. Minulá vláda zákon předložila v roce 2021, sněmovna jej však do konce volebního období nestihla projednat.
Zákon je implementací evropské směrnice „o čistých vozidlech“ a díky tomu není příliš prostoru pro vlastní kreativitu. Směrnice sice neukládá povinnosti přímo k veřejným zakázkám či jejich zadavatelům, ale po členských státech vyžaduje dosažení cílového stavu. V České republice je to zvýšení podílu čistých vozidel nakoupených či pronajatých ze strany obcí v rámci veřejných zakázek do roku 2025, a to na 29,7 procent u osobních a lehkých užitkových vozidel, 41 % u autobusů a 9 % u nákladních vozidel. V následujícím období do konce roku 2030 se limity u autobusů, respektive vozidel, která se používají pro dopravu osob, dále zvýší na 60% a u nákladních vozidel na 11%.
Směrnice o čistých vozidlech samozřejmě vznikla dávno před ruským vpádem na Ukrajinu. Pro nákup tanků a dalších vojenských vozidel mimochodem uvedená pravidla neplatí, nicméně v nových souvislostech bude nutné podobné plány znovu přehodnotit. Elektromobily mohou přispět k ochraně klimatu, ale jen pokud budou jezdit na „čistou“ elektřinu. Její výroba z plynu měla hrát, alepoň po přechodnou dobu, zásadní roli při přechodu k bezemisní elektřině. I těm největším ekologickým fantastům a technologickým optimistům je snad nyní jasné, že něco takového není reálné. Dokonce už v loňském roce spotřeba uhlí v Evropě rostla díky nedostatku plynu o deset až patnáct procent.
Útok na Ukrajinu podle všeho znamená zásadní přehodnocení dosavadních dekarbonizačních plánů. Nevyhneme se dočasnému návratu k uhlí (v Německu k jádru) a pak nemá smysl pohánět auta elektřinou. V potaz je třeba rovněž vzít náklady na realizaci směrnice a zákona. Ceny autobusů na CNG se pohybují na úrovni 130% ceny dieslového autobusu, bateriové autobusy pak na úrovni 300 – 400 %. Na pohádky o zlevňování zapomeňte. Zvýšené náklady na dopravu v posledku ponesou cestující a všichni spotřebitelé. Přijetím podobných závazků bychom vytvářeli další tlak na inflaci, která už tak dostala mocný impuls Putinovým šílenstvím, které zjevně nemá přechodný ani krátkodobý charakter.
Foto: Pixabay
Zdroj: redakce EM


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Švehla: České euro jako sen

19.11.2024, Autor: Z blogosféry

Má či nemá být u nás přijata společná měna euro? Už dvacet let odpovídáme šalamounsky: samozřejmě, že má, ale zatím není jasné kdy. 

Daňhel (VŠE): Naše ekonomika je po 35 létech čím dál méně tržní

18.11.2024, Autor: Jaroslav Daňhel

V souvislosti s třicátým pátým výročím sametové revoluce nutno konstatovat značný posun v sentimentu současné společnosti od tehdejších představ o dalším směřování naší země. Prvořadým úkolem po listopadu byl v ekonomické rovině co nejrychlejší přechod z nemonetárního administrativně příkazového modelu na tržní trajektorii. Tržní spontaneita byla ale posléze stále více oslabována dirigistickými státními zásahy až k dnešnímu stavu s emisními povolenkami. 

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Pojistí Scholz porážku německých socialistů?

14.11.2024, Autor: Vojtěch Benda

V minulém týdnu Německo zažilo rozpad vládní koalice a nyní míří k předčasným volbám. Do těch patrně povede německé socialisty stávající kancléř Olaf Scholz, i když pod jeho vedením ztrácejí na popularitě a dostalo se mu nejhoršího hodnocení mezi poválečnými kancléři. 

Vysoké pokuty pro Facebook v Evropě i Koreji

11.11.2024, Autor: Vojtěch Benda

Společnost Meta, která vlastí Facebook, Instagram a WhatsApp, musí v Jižní Koreji zaplatit pokutu 21,l miliard wonů (asi 3,6 miliard korun) za nezákonné shromažďování informací o svých klientech. Tento podzim se jedná již o druhou pokutu, která byla společnosti Meta uložena. Na konci září uložila Irská komise na ochranu dat společnosti Meta pokutu ve výši 91 milionů euro (více než 2,3 miliard korun) za špatné zacházení s hesly uživatelů.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama