Firmy zvažující přechod na online obchod nyní mají k tomuto kroku ideální podmínky. Pandemie koronaviru naučila Čechy i Slováky nakupovat přes internet, a to i v segmentech zboží, které lidé dříve pořizovali téměř výhradně osobně v obchodě.
V období lockdownu navíc v obývácích a garážích Čechů a Slováků vzniklo obrovské množství nových eshopů, které se teď pokusí přejít do profesionálního módu. Podle statistik ale přechod do další fáze nezvládne až devadesát devět procent z nich, protože včas nenastaví automatizované procesy, které jim pomohou se skokově narůstající poptávkou, logistikou a dalšími nároky. Jak takový přechod zvládnout?
Pokud je nějaké odvětví, kterému přinesla pandemie koronaviru nárůst, je to zajisté e-commerce. Již před pandemií patřila ČR mezi pět největších evropských e-commerce trhů a v roce 2019 obraty přesáhly 155 miliard korun. Pozadu není ani Slovensko, kde ve stejném roce obrat narostl na 1,36 miliardy euro. V pandemickém roce 2020 pak růst eshopů akceleroval. „Podle odhadů dosáhne meziroční růst obratů v českém e-commerce v roce 2020 hodnoty až dvacet pět procent. Na Slovensku pak například za březen 2020 vzrostl objem online prodeje až o padesát čtyři procent.“ říká Štěpán Mrázek, CEO společnosti oXyShop specializující se na oblast e-commerce. Zároveň dodává, že nejde o krátkodobý jev a do výchozí situace před propuknutím pandemie se podle všeho už nikdy nevrátíme. Pokud proto uvažujete o vstupu do e-commerce, právě nyní máte ideální příležitost do pomyslného rozjetého vlaku naskočit.
Začněte anylýzou trhu
První fází je zjištění poptávky. Jak už bylo řečeno výše, Česko i Slovensko jsou e-shopovými zeměmi a o zájem proto není nouze. Na českém trhu se čím dál tím více rozevírá propast mezi malými a velkými e-shopy, kdy zejména ty větší mohou mít problémy vyniknout mezi konkurencí. Tato situace ale může být velkou příležitostí. Malé e-shopy mají v této situaci výhodu větší flexibility a dynamiky, dokážou se výrazně lépe přizpůsobit okolnostem. Se správně nastavenou marketingovou strategií proto můžete takříkajíc rozehrát hru dle vlastních pravidel
V tomto kroku je dobrou zprávou, že základy již máte hotové z dřívějška a nemusíte začínat od nuly. Do e-shopových začátků sice bude potřeba finanční investice, ta je ale obvykle menší než např. investice do kamenných prodejen. Důvod je jasný – dodavatele, zboží a procesy již máte hotové, stejně jako náležitosti týkající se brandu. Co se zákazníků týče, ty už pravděpodobně máte. Stačí se proto zamyslet, co zákazníci při nákupu přes internet nejčastěji řeší, co mají na e-shopech rádi a co je naopak spolehlivě odradí. Stejné myšlenkové úsilí otočte i dovnitř. Co váš e-shop zákazníkům přináší a proč by měli nakoupit zrovna u vás? Podle odpovědí pak patřičně upravte svou marketingovou strategii.
Investujte do automatizace
Se základy hotovými se můžete přesunout k výzvám a potřebám spojeným se samotným e-shopem. „V první řadě je třeba zvážit výběr vhodného e-shopového řešení a s ním související operativy, tedy hostingy, domény a správu. Zde se cena i nabídka různí podle toho, zda si vyberete hotové krabicové řešení, případně jdete složitější a delší cestou vlastního výběru,“ říká Slavomíra Vígová, obchodní manažerka Money ERP, ze společnosti Solitea. Také je třeba mít na paměti, že e-shop není jednorázovou investicí. Peníze bude třeba věnovat na rozvoj e-shopu samotného i jeho marketingové podpory, neboť trendy i konkurence se rok od roku mění a vpřed jdou i technologie.
S přechodem do e-commerce vzroste význam skladové logistiky a dopravy. Zde je například třeba připravit dostatek prostoru, materiálu a času pro balení zboží – tedy něco, čemu jste se zřejmě doposud nemuseli věnovat. Čekají vás i zcela nové nákladové oblasti, zejména doprava zboží a administrace plateb. Zvláště druhá jmenovaná oblast musí být připravena na fakt, že při prodejích přes e-shop se obvykle zvýší objem vratek a reklamací.
Každý eshop musí vyřešit také otázku každodenní administrativy a organizace. Ty nejmenší e-shopy si vystačí s tužkou a papírem, případně tabulkou v Excelu. Pokud ale plánujete rozvoj e-shopu i portfolia produktů, do budoucna už vám staré způsoby organizace nemusí stačit. Zde je dobrý okamžik porozhlédnout se po vhodném ERP systému (Enterprise Resource Planning – podnikové plánování zdrojů). „Vhodný ERP systém zvládne výrazně zpřehlednit skladové hospodářství, účetnictví a dopravu. Zároveň s tím i zautomatizuje řadu rutinních procesů, sníží chybovost při expedici a sjednotí vše potřebné do jednoho přehledného systému. Obchodník tak kromě úspory času i peněz dosáhne i zrychlení podnikových procesů,“ uzavírá Slavomíra Vígová ze Solitea.
Foto: Pixabay
Zdroj: Rockupcomms
Právě nyní je nejlepší čas ke startu nového e-shopu
22.06.2021, Autor: Z blogosféry