e-news.cz - kurzy
Reklama

Postavme nejdříve nový trvalý most mezi Holešovicemi a Karlínem

23.05.2018, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Postavme nejdříve nový trvalý most mezi Holešovicemi a Karlínem

Na tom, jak dál s Libeňským mostem, nepanuje politická, ani společenská shoda.

Členové Sdružení pro architekturu a rozvoj (SAR) navrhují, aby se místo zvažované provizorní spojnice zabraňující dopravnímu kolapsu, zatímco se bude Libeňský most opravovat nebo bourat, začala připravovat stavba úplně nového mostu mezi Holešovicemi a Karlínem. Ten se plánuje už desítky let a umožnil by hladký průběh případné opravy nejen Libeňského ale do budoucna také daleko důležitějšího Hlávkova mostu, jež je na tom z hlediska technického stavu podobně. Diskusi je třeba vést věcně, bez debat ve stylu barbar versus vizionář.
Podobný pohled mají i Pražané. Ukázal to průzkum veřejného mínění, který si Sdružení pro architekturu a rozvoj (SAR) zadalo u agentury IPSOS. Průzkumu se účastnilo 1050 dotazovaných a nejvíce z nich – 30 procent – chce, aby byl Libeňský most zbourán a postavil se místo něho nový. Výběr řešení by měl proběhnout formou architektonické soutěže. Podobné množství dotázaných ale podporuje, aby byl nejprve postaven úplně nový most, který spojí Holešovice a Karlín, a až následně se řešila budoucnost toho Libeňského. Pro jeho opravu i za cenu vyšší budoucích nákladů se vyslovilo 24 procent oslovených Pražanů. Nejméně z nich – 17 procent – by si přálo Libeňský most zbourat a postavit místo něho repliku. Zajímavé je, že starší respondenti jsou spíše pro zbourání a stavbu nového, kdežto mladší generace je pro jeho zachování.
Nestavme provizorium
Architekt Josef Pleskot, který je zároveň členem Sdružení pro architekturu a rozvoj, nesouhlasí s nápadem některých politiků překlenout u Libeňského mostu řeku nejprve provizorně, aby bourání nebo oprava toho historického nezpůsobila dopravní Armagedon. „Stavět provizorní most, vedle toho starého Libeňského, ten bourat, postavit nový, pak bourat ten dočasný, jak někteří politici navrhují, bude stát docela slušné peníze. Za to se dá udělat nový mezi nimi. Pokud bychom měli nový most, který už plánovali naši dědové, mohl by dočasně zastupovat Libeňský i Hlávkův most, a my se můžeme chvilku bavit o tom, jak s těmi historickými dál,“ navrhl architekt Josef Pleskot, člen Sdružení pro architekturu a rozvoj.
Podle něho neexistuje dodnes dostatek naprosto pádných technických důkazů kromě statických o tom, že se musí Libeňský most nutně zbourat. „Já bych byl hodně pro to, aby se Libeňský most zachoval, ale je potřeba hledět na to, co je na něm to cenné. Řekl bych, že je to ta část nad vodou, předmostí by se patrně nějakým způsobem upravit mohla, protože jsou řešena špatně a zejména na straně Libně neumožňují předmostí efektivní zástavbu kolem,“ dodal Pleskot.
Spojnice Holešovice – Karlín je pro Prahu zásadní
O potřebě nového mostu v Holešovicích v minulosti nikdo nepochyboval, často se ale měnila jeho pozice. Navržena jich byla řada, z různých ulic. Většinou vítězilo propojení ulic Thámova a Komunardů, z mnoha důvodů to ale není reálně možné. V Praze je obecně obtížné stavět mosty, protože musejí být dimenzovány na povodeň z roku 2002, plus jeden metr – obvyklý požadavek na ložiska bývá 50 centimetrů nad stoletou vodu, v Praze je to mnohem výše – což znamená buď obrovské zásahy do nábřeží, nebo se mosty musejí protahovat dál do ulic.
To je specifikum, kvůli kterému většinou nebudou nové pražské mosty přímé a rovné. Holešovický most by měl v budoucnu vést z osy ulice Urxova a stočit se do Jateční. Tak je zakreslen v Metropolitním plánu. Jeho tvůrce Roman Koucký považuje nový most – můžeme mu říkat pracovně třeba HolKa (Holešovice – Karlín) – pro Prahu za zásadní. Měl by to být podle něho městský, vyhlídkový most, ze kterého budou krásné výhledy na Pražský Hrad a na Hradčany.
Zbytečný megamost
S postupem prosazovaným pražskou radnicí, aby byl Libeňský most zbourán a nový navrhla stavební firma v soutěži omezené cenou nového mostu, nesouhlasí architekt a člen SAR Pavel Hnilička. „Já jsem pro zachování Libeňského mostu. Zároveň pokud by měl být postaven most nový, měla by na něj být samozřejmě vyhlášena mezinárodní architektonická soutěž,“ řekl architekt. Upozorňuje také na nesmyslný požadavek prosazovaný radnicí na rozšíření Libeňského mostu o další jízdní pruhy.
To, že současná kapacita Libeňského mostu je dostačující, prokázaly oficiální dopravní modely. „Vím, že stávající parametry Libeňského mostu jsou absolutně dostačující k tomu, aby tam mohla jezdit tramvaj, aby tam mohla jezdit auta, aby tam mohli jezdit cyklisté, aby tam mohli chodit chodci. Když někdo říká, že tramvaj potřebuje svůj pruh, do kterého nesmí vjet sanitky ani auta, je demagog. Když někdo říká, že cyklisté potřebují mít nutně svůj pruh, že nesmějí jet podél aut nebo nesmějí jet podél chodců, tak je taky demagog. V návazných trasách to neplatí. Nechápu tu demagogii,“ podotkl Josef Pleskot.
Stanovisko Sdružení pro architekturu a rozvoj


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Schmarcz: Ve volbách jde hlavně o nabídku budoucnosti, ale kampaň se nese ve stínu minulosti

18.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Jak budeme v Česku žít? Nejspíše pořád relativně dobře. Ne díky politikům, ale protože prostě naše země patří mezi nejvyspělejší na světě a to nezmizí jen tak. Žádný z kandidujících subjektů však nepůsobí dojmem, že ví, jak dojít k vyšší prosperitě a především, že má sílu a vůli to naplnit. Základem je negace, nenávist a odsouzení minulosti - ať už za ni může kdokoli. Pak je zde hromada frází a populistických slibů. Budovatele lepší budoucnosti byste hledali marně.

Největší vodní elektrárna v Africe. Naděje nebo důvod sporů?

17.09.2025, Autor: Vojtěch Benda

Etiopie je jedním z nejchudších států na světě. Její zemědělství je silně závislé na podnebí a podstatná část země není elektrifikovaná. Slavnostní otevření jedné z 20 největších vodních elektráren na světě přináší  obyvatelům naději, že se jejich životy výrazně zlepší. Navzdory tomu přehrada na Modrém Nilu vyvolává obavy Egypta a Súdánu. Obě země se obávají nedostatku sladké vody.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Obrana koupí zbraně České zbrojovky za čtyři miliardy korun

15.09.2025, Autor: Marek Hájek

Ministerstvo obrany uzavřelo s Českou zbrojovkou smlouvu za 4,26 miliardy korun na dodávky zbraní pro armádu až do roku 2031. Je to další krok v modernizaci našich ozbrojených složek, nebo jen drahý podpis bez záruk? 

Schmarcz: Armáda jako drahý koníček? Ani nápad, zbrojení je dobré pro byznys

13.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Opozice brblá, že armáda je drahá. A že raději máme šetřit peníze pro „našelidi“. Zejména její proruská část, ANO alespoň uznává růst výdajů na obranu coby nutnost v čase, kdy Moskva čím dál více chřestí zbraněmi. Ale i kdyby tvrzení o „zbytečnosti“ větších investic do vojska nebylo vrcholně nezodpovědné, je navíc hloupé.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Jaderná renesance: Sázka na čistou energii, nebo riskantní hazard?

10.09.2025, Autor: Josef Neštický

Jaderná energie zažívá letos nevídaný comeback. Rostoucí poptávka po čistých zdrojích a globální investice přesahující 60 miliard dolarů slibují novou éru, ale investoři zůstávají opatrní – vysoké náklady, regulační nejistoty a stín minulých katastrof zůstávají. 

Švehla: Jásání kolem růstu příjmů je zrádné

10.09.2025, Autor: Martin Švehla

Tak jsme se na začátku září dozvěděli, že rostou reálné příjmy, a že je tedy česká ekonomika ve formě. Na zpravodajských webech se ve stejný den objevil titulek “Průměrná mzda reálně vyrostla o 5,3 procenta, je 49 402 korun”, což je velmi zavádějící interpretace jinak správných čísel. Podívejme se na realitu.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Švehla: Volkswagen – příliš velká firma se s klienty moc nebaví

05.09.2025, Autor: Martin Švehla

Moderní auta poskytují nejen jízdní vlastnosti, ale také určité schopnosti, které bychom mohli shrnout jako informační komfort: navigace nejen ukazuje cestu, ale nabízí také objízdné trasy v případě dopravních omezení, sleduje povolenou rychlost, jízdní pruhy a v případě selhání řidiče koriguje jízdu. Všechno dohromady pak řídí software, který se do auta nahrává a také se aktualizuje.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama