Svým návrhem poslanec prostřednictvím ŘSD zajistí několika málo firmám exkluzivitu u asistenčních zásahů na dálnicích a vytvoří tak zde monopol
v neprospěch motoristů. Dálnice je frekventovanou pozemní komunikací a nepojízdné auto z ní musí být co nejrychleji odstraněno, ať již se událost stane kdekoliv na dané dálnici.
Poslanec Josef Kott (Hnutí ANO) ve svém pozměňovacím návrhu k Zákonu o provozu na pozemních komunikacích (č.361/2000 Sb.) požaduje, aby zajištění odtahu nepojízdného vozidla na výzvu policie realizovalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Vybraná odtahová firma by pak vozidlo odstranila na náklad provozovatele vozidla. Česká asociace asistenčních společností (ČAAS) považuje tento návrh za snahu o monopolizaci odtahů na dálnicích. Na desetitisících úspěšných asistenčních zásazích na dálnicích dokazuje, že asistenční společnosti dokáží velmi efektivně odstraňovat nepojízdná auta z dálnic, a to bez negativních finančních dopadů na motoristy.
Nelze tak spoléhat na jednu odtahovou firmu a je třeba přivolat nejbližší dostupnou adekvátní techniku a garantovat, že zásah proběhne především co nejrychleji. Právě takové řešení dlouhodobě a spolehlivě poskytuje Nehodové centrum pojišťoven, které navíc zajistí, že je nařízený odtah plně hrazen pojišťovnou. Snahu o monopolizaci odtahů na dálnicích nelze vnímat jinak, než jako přímé hazardování se životy a zdravím motoristů ve prospěch několika málo odtahových firem s omezeným počtem zásahové techniky a personálu.
Na prvním místě je bezpečnost a předcházení vzniku sekundárních dopravních nehod v důsledku překážky na silnici, kterou může být nepojízdné vozidlo. Zanedbatelné však nejsou ani ekonomické dopady pozměňovacího návrhu poslance Kotta na motoristy. Ti si běžně volají asistenční službu své pojišťovny, kterou mají předplacenou v pojištění svého vozidla. V případě potřeby jsou jim asistenční služby ve sjednaném rozsahu poskytnuty zdarma. Pokud by vešel v platnost zmíněný pozměňovací návrh, nebylo by možné garantovat, že odtahy realizované odtahovou firmou vybranou ŘSD budou moci být pojišťovnou hrazeny v plném rozsahu. V případě nesrovnalosti v ceně odtahu pak může motoristovi hrozit i zadržení vozidla.
Na místě poruchy, nebo nehody je vždy první řidič postiženého vozidla, který si v naprosté většině případů přivolá pomoc asistenční společnosti sám. Existují však situace, kdy je například řidič zraněn a odtah vozidla musí nařídit policista. Pak lze prostřednictvím Nehodového centra pojišťoven realizovat odtah vozidla tak, aby na místě nehody na dálnici bylo do 30 minut adekvátní odtahové vozidlo a policistou nařízený odtah byl plně hrazen z pojištění vozidla.
Nehodové centrum pojišťoven již nyní funguje na dálnicích D4 a D7, ŘSD i Policie ČR má zde kompletní přehled o realizovaných asistenčních zásazích i plnění velmi přísných dojezdových časů potřebné techniky k nehodám. Asistenční společnosti realizují na dálnicích ročně desetitisíce asistenčních zásahů. Disponují patnácti sty asistenčních vozidel, z nich se většina pohybuje v dojezdových vzdálenostech dálnic. Jako takové jsou schopny nejrychleji odstranit překážející nepojízdná vozidla, aby na pozemní komunikaci netvořila překážku.
PETR BOLD, prezident České asociace asistenčních společností