Apogeo
Reklama

Poradna: Zálohy na silniční daň dostanou podnikatelé zpět, musí si o ně ale požádat

06.05.2022, Autor: Laura Šuleková

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Poradna: Zálohy na silniční daň dostanou podnikatelé zpět, musí si o ně ale požádat

Zrušení silniční daně u vozidel do dvanáct tun schválila minulý měsíc vláda a dojde k němu zpětně už pro rok 2022. Ti, kdo již letos zálohu zaplatili, ji dostanou zpět, musí o to ale finanční úřad sami požádat.

Na vzorku 3000 klientů české účetní firmy UOL se to týká celé jedné třetiny, konkrétně tisícovky firem, které už zálohy na silniční daň zaplatily a budou mít na její vrácení ze zákona nárok.
„Při rostoucích cenách pohonných hmot podnikatelé zrušení silniční daně rozhodně vítají. Navíc jim tím do budoucna ubude administrativní úkon se samotným podáváním daně, pokud si dělají daňové přiznání sami. Co se vrácení záloh na silniční daň týče, s našimi klienty to už řešíme, abychom je celým procesem provedli bez zbytečné zátěže,“ říká Jana Jáčová, šéfka a zakladatelka firmy UOL Účetnictví a upřesňuje, že vozidla nad 12 tun od silniční daně osvobozena nebudou, ale dojde ke snížení daně a přechodu do režimu platby jedenkrát ročně.
Automobil jako náklad a jeho odpisy
„Jestliže se podnikatel rozhodne vložit automobil do podnikání, získá tím poměrně široký okruh možností daňově uznatelných nákladů,“ doplňuje Jáčová a upřesňuje, že lze auto podle daně z příjmu zahrnout do majetku, pokud má hodnotu vyšší než 80 000 Kč. Jeho hodnota se pak postupně uplatňuje do nákladů formou odpisů, přičemž doba odpisování pro daňové účely je 5 let a použít lze rovnoměrné nebo zrychlené odpisy.
U rovnoměrných odpisů činí sazba v prvním roce odpisování 11 % a v dalších letech 22,25 %. „Pokud byste si v tomto roce pořídili automobil v celkové hodnotě 750 000 Kč, při rovnoměrném odpisování byste se dostali na nulu v roce 2026. Za první rok používání automobilu v podnikání byste pak odpisovali 82 500 Kč a v následujících čtyřech letech 166 875 Kč,“ uvádí na příkladu Jáčová.
U zrychlených odpisů se odpis v prvním roce vypočte jako jedna pětina pořizovací ceny. V dalších letech pak jako podíl dvojnásobku daňové zůstatkové ceny a rozdílu mezi koeficientem pro zrychlené odepisování, který je pro auta 6, a počtem let, po které bylo vozidlo odepisováno. Na stejném příkladu automobilu v hodnotě 750 000 Kč by to znamenalo, že si podnikatel v prvním roce odepíše 150 000 Kč, v druhém roce 240 000 Kč a poté budou odpisy postupně klesat (180 000 Kč, 120 000 Kč, 60 000 Kč v roce 2026).
Co lze ještě uplatnit
Kromě odpisů lze u automobilu zahrnutého v obchodním majetku uplatnit další náklady, například výdaje na pohonné hmoty, opravy, pojištění, pneumatiky a různé doplňky. Při používání do podnikání jsou tyto náklady obecně daňově uznatelné.
Jak to správně spočítat
Pro účetnictví Jáčová doporučuje jako horní hranici pro zařazení do majetku také hodnotu 80 000 Kč. Dobu odpisování je pak ideální stanovit podle skutečného používání auta: v případě autopůjčoven například dva roky, u podnikatelů, kteří jezdí málo, osm let. „Rozdíl mezi daňovými a účetními odpisy zohledníte v daňovém přiznání a pokud vedete daňovou evidenci, nemusíte toto řešit a do výdajů si jen uplatníte daňové odpisy,“ doplňuje Jáčová a upřesňuje, že samotné odpisování je možné až po zaevidování auta v registru motorových vozidel a vydání technického průkazu.
Závěrem je dobré ještě zmínit, že maximální cena auta není nikde stanovena, takže si můžete vybrat podle svých představ. Jen je třeba myslet na to, že byste měli být schopni prokázat, že vám automobil slouží k dosažení příjmu.
Foto + Zdroj: PR Moc


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Schmarcz: Ve volbách jde hlavně o nabídku budoucnosti, ale kampaň se nese ve stínu minulosti

18.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Jak budeme v Česku žít? Nejspíše pořád relativně dobře. Ne díky politikům, ale protože prostě naše země patří mezi nejvyspělejší na světě a to nezmizí jen tak. Žádný z kandidujících subjektů však nepůsobí dojmem, že ví, jak dojít k vyšší prosperitě a především, že má sílu a vůli to naplnit. Základem je negace, nenávist a odsouzení minulosti - ať už za ni může kdokoli. Pak je zde hromada frází a populistických slibů. Budovatele lepší budoucnosti byste hledali marně.

Největší vodní elektrárna v Africe. Naděje nebo důvod sporů?

17.09.2025, Autor: Vojtěch Benda

Etiopie je jedním z nejchudších států na světě. Její zemědělství je silně závislé na podnebí a podstatná část země není elektrifikovaná. Slavnostní otevření jedné z 20 největších vodních elektráren na světě přináší  obyvatelům naději, že se jejich životy výrazně zlepší. Navzdory tomu přehrada na Modrém Nilu vyvolává obavy Egypta a Súdánu. Obě země se obávají nedostatku sladké vody.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Obrana koupí zbraně České zbrojovky za čtyři miliardy korun

15.09.2025, Autor: Marek Hájek

Ministerstvo obrany uzavřelo s Českou zbrojovkou smlouvu za 4,26 miliardy korun na dodávky zbraní pro armádu až do roku 2031. Je to další krok v modernizaci našich ozbrojených složek, nebo jen drahý podpis bez záruk? 

Schmarcz: Armáda jako drahý koníček? Ani nápad, zbrojení je dobré pro byznys

13.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Opozice brblá, že armáda je drahá. A že raději máme šetřit peníze pro „našelidi“. Zejména její proruská část, ANO alespoň uznává růst výdajů na obranu coby nutnost v čase, kdy Moskva čím dál více chřestí zbraněmi. Ale i kdyby tvrzení o „zbytečnosti“ větších investic do vojska nebylo vrcholně nezodpovědné, je navíc hloupé.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Jaderná renesance: Sázka na čistou energii, nebo riskantní hazard?

10.09.2025, Autor: Josef Neštický

Jaderná energie zažívá letos nevídaný comeback. Rostoucí poptávka po čistých zdrojích a globální investice přesahující 60 miliard dolarů slibují novou éru, ale investoři zůstávají opatrní – vysoké náklady, regulační nejistoty a stín minulých katastrof zůstávají. 

Švehla: Jásání kolem růstu příjmů je zrádné

10.09.2025, Autor: Martin Švehla

Tak jsme se na začátku září dozvěděli, že rostou reálné příjmy, a že je tedy česká ekonomika ve formě. Na zpravodajských webech se ve stejný den objevil titulek “Průměrná mzda reálně vyrostla o 5,3 procenta, je 49 402 korun”, což je velmi zavádějící interpretace jinak správných čísel. Podívejme se na realitu.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Švehla: Volkswagen – příliš velká firma se s klienty moc nebaví

05.09.2025, Autor: Martin Švehla

Moderní auta poskytují nejen jízdní vlastnosti, ale také určité schopnosti, které bychom mohli shrnout jako informační komfort: navigace nejen ukazuje cestu, ale nabízí také objízdné trasy v případě dopravních omezení, sleduje povolenou rychlost, jízdní pruhy a v případě selhání řidiče koriguje jízdu. Všechno dohromady pak řídí software, který se do auta nahrává a také se aktualizuje.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama