Typickým příkladem realitní aukce je elektronická aukce.
Elektronické realitní aukce provozují specializované aukční portály a pravidla konkrétní aukce se vždy řídí aukční vyhláškou. Cena atraktivní prodávané nemovitosti se může díky aukci zvýšit až o desítky procent.
Zájemce o nemovitost se musí na aukčním portále zaregistrovat, přihlásit se k vybrané aukci a složit vratnou aukční jistinu, jejíž výše je definovaná aukční vyhláškou. „Každá aukce má stanovenu vyvolávací cenu, výši minimálního příhozu, případně i výši maximálního příhozu, začátek aukce a plánovaný konec aukce. Obvykle aukce probíhá tak, že pokud je v posledních dvou minutách uskutečněn příhoz, posouvá se konec aukce o 2 minuty od uskutečnění tohoto příhozu,“ říká Jiří Hruška z CENTURY 21 Partner Liberec.
Role realitního makléře zastupujícího prodávajícího klienta je zejména správně posoudit a navrhnout cenu prodávané nemovitosti a za tuto jí následně prodat. „Jsou však případy, kdy jde o velmi specifickou nemovitost, kterou lze jen velmi těžko vzhledem k nedostatku empirických dat nacenit. A pokud je o takovou nemovitost skutečně velký zájem, pak má smysl zajistit prodej nemovitosti prostřednictvím aukce,“ říká Jiří Hruška z CENTURY 21 Partner Liberec a dodává, že dalším případem, kdy má aukce smysl, je rozprodej bytů ve vlastnictví obce.
Prodej bytů prostřednictvím aukce umožňuje obci efektivně nabídnout byty ke koupi většímu množství klientů, se kterými lze realizovat hromadné prohlídky nemovitostí a následně v aukci ve stejném čase v dávce nabízet několik bytů najednou. Potenciální zájemce pak má možnost v online aukci podle aktuálního vývoje cen v aukci reagovat a zaměřit svou pozornost na v danou chvíli nejvýhodnější byt v nabídce. „Zde je role realitního makléře zastupujícího kupujícího klienta zejména v tržním posouzení nemovitosti, které klientovi odpoví na důležitou otázku, za jakou částku má ještě smysl posuzovanou nemovitost koupit“ doplňuje Jiří Hruška z CENTURY 21 Partner Liberec.
Jaké jsou výhody prodeje touto cestou?
Prodej nemovitosti prostřednictvím aukce umožňuje podle Ing. Jiří Hrušky prodej nemovitosti vysoko nad její tržně posouzenou cenou. Může se to však stát pouze v případě, že se o aukci dozví dostatečné množství koupě schopných zájemců.
Obdobně lze u nemovitosti, o kterou při standardním zprostředkování prodeje není za nabízenou kupní cenu velký zájem, vyvolat nižší vyvolávací cenou situaci, která v okamžiku aukce soutěživostí zájemců o koupi způsobí, že se nemovitost nakonec za prodávajícím klientem požadovanou cenu prodá.
Systémová výhoda elektronické aukce spočívá v její transparentnosti a anonymitě. Každý z dražitelů má v každém okamžiku aukce přehled o množství dražitelů a jejich jednotlivých příhozech.
Jaká jsou rizika?
„Největší riziko aukcí obecně spočívá v lidském faktoru. Pokud se totiž do aukce nepřihlásí dostatečné množství reálných zájemců o koupi, aukce ztrácí svůj význam. Někdy může být pro zájemce o koupi nemovitosti aukce jako taková jistou bariérou. Někteří klienti raději akceptují konkrétní cenu nemovitosti a nemají zájem se do aukce přihlásit z obavy o razantní růst kupní ceny nemovitosti v průběhu aukce,“ říká Jiří Hruška z CENTURY 21 Partner Liberec.