V současné době se podstatná část našeho života přesunula na internet. Nakupujeme většinu zboží online. I některé služby se nám zprostředkovaně nabízejí pomocí online lekcí nebo tréninků.
Na internetu hledáme zábavu, sháníme zde informace a diskuse na aktuální témata. A to nemluvě o samotné práci a škole pro většinu dětí, kdy schůzky a vyučování probíhají na nejrůznějších komunikačních platformách.
Nejprve řada domácností řešila dostatečné množství zařízení, na kterém mohou všichni členové buď pracovat nebo studovat z domova. Dalším důležitým krokem bylo zajistit kvalitní internetové připojení, aby se i čtyřčlenná rodina mohla najednou zúčastnit každý své video schůzky. A v neposlední řadě je důležitá také kontrola bezpečného chování v internetovém prostředí. Čeká zde totiž řada nástrah jak pro zkušené uživatele, ale převážně pro ty, pro které je prostředí internetu novější a neprozkoumané.
Nákupy na internetu
1. Jak bezpečně nakupovat na internetu?
„Svým zákazníkům radíme, aby nakupovali jenom na ověřených e-shopech, četli si recenze na internetu, anebo dali na doporučení známých. Nejbezpečnější jsou platby u evropských e-shopů, neboť jsou zabezpečeny tzv. 3D Secure ochranou. Tuto ochranu však nemusí mít e-shopy mimo Evropu,“ vysvětluje Miroslav Zborovský, ombudsman klientů Home Credit.
Seznam rizikových e-shopů je dostupný na stránkách České obchodní inspekce: https://www.coi.cz/pro-spotrebitele/rizikove-e-shopy/. Inspekce tento seznam pravidelně aktualizuje, ale také upozorňuje, že v žádném případě není úplný.
2. Chraňte si nejen svou kartu, ale i svá hesla a mobilní telefon!
Základním pravidlem je nikdy nikomu nesdělovat číslo platební karty, ani svoje přihlašovací údaje do správce financí nebo do mobilní aplikace, anebo část těchto údajů. Není vhodné si tyto informace nikam poznamenávat. Při placení je důležité svoji kartu nebo mobilní zařízení nedávat z ruky nebo alespoň mít stále na očích. Ideálním prvkem zabezpečení jsou biometrické údaje, tedy otisk prstu (touch ID) nebo rozpoznání obličeje (face ID). U internetových transakcí je nejbezpečnější, a zároveň jednodušší a rychlejší potvrzování pomocí mobilní aplikace. Místo opisování SMS kódů s doplňováním dalších bezpečnostních prvků např. ePIN, stačí potvrdit internetové transakce v mobilní aplikaci zadáním přihlašovacího kódu nebo otiskem prstu.
„Za poslední rok jsme řešili o padesát procent reklamovaných transakcí více než v předchozím období. Negativním trendem jsou zneužití v rodině. Dochází často k nechtěným vyzrazením bezpečnostních údajů a hesel, a to nejen v případě samotných platebních karet, ale i u mobilních telefonů nebo jiných zařízeních,“ uvádí Alessandro Villa, vedoucí oddělení kreditních karet společnosti Home Credit.
Karta zde může být uložena například za účelem provádění klientem odsouhlasených pravidelných inkasních plateb, jako jsou cloudové služby a předplatné v aplikacích.
„Typickým případem jsou situace, kdy rodiče půjčí svůj odemčený mobilní telefon dětem, které nakoupí v herní aplikaci kredity, životy a jiné placené služby. V takových případech pak dochází ke značným škodám, které se komplikovaně řeší. Je tedy skutečně důležité chránit nejen samotnou platební kartu, ale i svůj mobilní telefon, eventuálně jiná zařízení, ve kterém je uložená karta, zejména jako platební prostředek k provádění inkasních plateb u standardně odebíraných služeb,“ dodává Alessandro Villa za společnosti Home Credit.
Phishingové kampaně
3. Pozor na phishingový e-mail!
Lidé by si měli dát pozor na e-mail, který se tváří, že přišel od e-shopu nebo banky a žádá zákazníka o vyplnění přihlašovacího jména a hesla, protože došlo k chybě a potřebuje si potvrdit jeho údaje. Zákazník v dobré míře zadá jméno a heslo, a pokud při předchozím nákupu na e-shopu uložil své údaje z platební nebo kreditní karty, podvodník se k nim lehce dostane a kartu použije k dalšímu nákupu.
„Velmi často chce takový e-mail po zákazníkovi přihlašovací údaje do mobilního bankovnictví. Banky a nebankovní poskytovatelé úvěrů shodně upozorňují své klienty, že od nich nikdy nedostanou e-mail, který by požadoval zaslání jejich přihlašovacích údajů a hesla. V tomto případě nikdy na e-mail nereagujte a raději o tom informujte svoji banku nebo poskytovatele kreditní karty,“ radí Miroslav Zborovský z Home Creditu.
Jak rozpoznat takový email?
- Emailová adresa odkud email přišel sice vypadá jako standardní, ale po pečlivějším prozkoumání lze zjistit, že nemá shodný tvar.
- Pokud je v e-mailu odkaz, nedoporučuje se na něj klikat, pouze najet myší a zjistit, zda text odpovídá názvu linku, či popisku.
- Často se v e-mailu vyskytuje logo společnosti, za kterou se útočníci vydávají, které však není identické nebo je na první pohled vidět, že je do e-mailu manuálně přidané.
- Podvodné emaily často obsahují přílohu.
- A velmi často takové e-maily obsahují pravopisné chyby.
Dnešní doba mění zákaznické chování, lidé tráví mnohem více času v online světě. Důležité je, aby se v tomto prostředí včas postarali o bezpečnost všech členů domácnosti, a předešli tak nepříjemným překvapením.
Foto: pixabay.com
Zdroj: Omnimedia