Předvánoční období je pro eshopy klíčové, prodané zboží tvoří u mnohých až třetinu celoročního obratu.
Co ale zákazníky skutečně motivuje, aby si vybrali konkrétní eshop před stovkami jiných?
Nejsou to jen slevy a jiné finanční pobídky. Pro Čechy je stále důležitější také pohodlí s jakým u vás nakoupí, nebo možnost vrátit nevhodný dárek.
Umožněte vrácení nevhodného dárku
Vrácení zboží je pro lidi klíčové, zejména pokud jde o eshopy. „Ukazuje se, že pokud vrácení neproběhne v pořádku, až polovina lidí se k vám nevrátí,“ cituje Jakub Michalovský výsledky nedávného spotřebitelského výzkumu společnosti Acomware. Stejný výzkum také prokázal, že si lidé přejí další rozšiřování a zkvalitnění služeb, jež se vrácení a reklamace týkají.
Zákazníci by například ocenili, pokud by nevhodné zboží nemuseli zasílat poštou, ale mohli je vrátit přímo na pobočce. Extra výhodu jako eshop získáte, pokud prodloužíte lhůtu pro vrácení nad zákonem stanovených 14 dní. V souvislosti s blížícím se Štědrým dnem je ideální, umožníte-li vrácení zboží až do poloviny ledna.
Sleva na nákup a odměna za věrnost
Péče o stávající zákazníky je pro eshopy mnohem výhodnější než investice do získávání nových. Výjimkou proto nejsou propracované věrnostní programy, v nichž sbíráme a uplatňujeme body, získáváme přednostní přístup k novému zboží, případně čerpáme jiné výhody.
Čísla ale hovoří jasně. Pokud chce zákazník v rámci věrnostního programu nějakou výhodu, pak především tu finanční. Přesně 56 procent z nás by nejvíce ocenilo dopravu zdarma, 42 procent pak slevu na aktuální nebo příští nákup. „Naši registrovaní zákazníci mají celoročně k dispozici kód na 10 procent slevu,“ uvádí příklad dlouhodobé výhody Kristýna Křížová z eshopu Agátin svět, který prodává dětské hračky a vybavení. Ten se například nezapojuje do velkých slevových akcí jako Black Friday, místo toho lidem nabízí speciální slevu na část sortimentu po celé předvánoční období.
Zkuste dát dopravu zdarma
Doprava zdarma je po nižší ceně zboží druhým nejčastějším důvodem, proč si Češi vybírají právě internetové obchody. Konkrétně doručení nákupu zdarma dokáže zaujmout až 37 procent zákazníků. „Jednou z možností je zapojit se do Dne dopravy zdarma, který letos proběhl ve dnech 13. až 15. listopadu. Dopravu zdarma ale samozřejmě můžete zákazníkům nabídnout v jiný termín, který vám vyhovuje více. Ani jedna z variant není špatná,“ říká Tomáš Petrů za dodavatele e-commerce řešení oXyShop.
Širší sortiment než v obchodě
Tuzemské eshopy dokážou svým zákazníkům často poskytnout širší výběr zboží než jejich kamenní konkurenti. Že je dobré tuto výhodu zdůrazňovat, potvrzují i statistiky. V pětině případů si totiž vybíráme internetový obchod právě proto, že v tom klasickém nemůžeme dané zboží sehnat.
Odborníci ale upozorňují, že je nezbytné uvádět u takového zboží pravdivě dostupnost. Velké riziko podstupujete, pokud nabízíte zboží, které reálně není skladem nebo ho neumíte v dohledné době zajistit. Zákazníka tím můžete odradit a příště si raději vybere jiného prodejce.
Doručujte i večer
I když lidé chtějí dopravu zdarma, neznamená to, že by je nezajímala její kvalita. „Pokud Češi upřednostní e-shop před klasickým obchodem, u čtvrtiny nákupů je to z důvodu jejich pohodlí. Dalších 12 procent lidí říká, že si vybralo internetového prodejce kvůli doručení těžšího či objemnějšího zboží,“ vysvětluje Michalovský.
Pro pohodlí zákazníků přitom není nutné dopravu pouze zrychlit. Vyplatí se též zamyslet nad nabídkou doplňkových služeb. „Ideální je nabídnout doručení večer nebo třeba vynesení těžšího zboží,“ myslí si Michalovský.