e-news.cz - kurzy
Reklama

Poradna: Jak koupit ojeté auto a nespálit se? Dodržte pět základních kroků

01.03.2022, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Poradna: Jak koupit ojeté auto a nespálit se? Dodržte pět základních kroků

Trhu s automobily v České republice vládnou ojetiny. V posledních letech se jich u nás podle dat společnosti Cebia pravidelně prodá třikrát více než aut nových. Koupi vozu, který již má několik let služby za sebou, však samozřejmě provázejí některá rizika.

Zejména méně zkušení motoristé při takovém nákupu často chybují, což se jim později může značně prodražit. Na co si dát při pořizování ojetiny pozor a proč je klíčové auto nejprve zkontrolovat v servisu? Odpovědi nabízí následující článek.

  1. Pozor na neseriózní prodejce

Pokud je již člověk rozhodnut, jaký typ automobilu nejlépe poslouží jeho potřebám, a má stanoven realistický rozpočet, přichází čas na samotné hledání vozu. Procházet lze jak nabídky bazarů, tak inzeráty soukromníků. V obou případech může mít následné zakoupení auta své výhody i úskalí. „U privátní koupě lze ušetřit na některých servisních poplatcích, které si bazary účtují. Rovněž se můžete setkat s otevřenějším a lidštějším přístupem ze strany prodávajícího. Někdy to však bývá právě naopak. Je tedy nutné zachovat obezřetnost a důkladně si prověřit, zda automobil například nepatří leasingové společnosti, není v zástavě či na něm neleží exekuce. Velké ověřené bazary nabízejí v tomto ohledu větší garanci a člověk si tam může být mnohem jistější, že jeho koupené auto je takzvaně ‚právně čisté‘,“ popisuje Marek Zukal, jednatel franšízové sítě autoservisů Quick Stop Car, která v dubnu letošního roku plánuje vstoupit na český trh. Do roku 2024 by pod touto značkou mělo vzniknout přes 400 servisů.

  1. Prověřte si najeté kilometry

Podle údajů společnosti CarVertical vykazuje prakticky každý šestý ojetý vůz manipulaci s tachometrem. U aut dovezených ze zahraničí jde až o třetinový podíl. Téměř dvacet procent ojetin pak má v dokumentaci uveden nesprávný rok výroby. „Z praxe znám případy, kdy bylo vozidlo stočeno například i o dvě stě tisíc kilometrů. Takové podvody mohou navýšit reálnou cenu auta o desítky tisíc korun. Řadu nesrovnalostí lze odhalit pomocí servisní knihy, popřípadě prostřednictvím protokolů z STK. Využít lze rovněž některou z prověřovacích služeb. Základem je nekupovat vůz, u kterého vám prodejce není schopen přesně doložit jeho historii,“ radí Zukal.

  1. Všímejte si varovných signálů

Objíždění autobazarů může být dlouhá a po všech stránkách náročná pouť. Řada vyčerpaných kupujících pak často učiní rozhodnutí na základě emocí a přivře oči nad varovnými signály. Odborníci obecně doporučují, aby si zejména méně zkušení motoristé přizvali k nákupu ojetiny automechanika. Ten dokáže často zběžným pohledem odhalit nedostatky, které oko laika zprvu nezaznamená. Pokud ho však člověk k dispozici nemá, je v každém případě základem prozkoumat stav opotřebení brzd, tlumičů, prahů a pneumatik. To, že byl vůz v minulosti bourán, mohou naznačit například rozdíly ve slícování jednotlivých dílů karoserie. Podezřelé bývají v tomto směru i lakované nosníky auta či nízké stáří airbagů. Místo, na které se při maskování následků autonehody často zapomíná, je podlaha kufru. Na tu je tedy rovněž užitečné se zaměřit. Pokud zákazník vysleduje jakékoliv známky koroze, měl by dát od vozu ruce pryč.

  1. Testovací jízda musí být samozřejmostí

Nezbytností při koupi vozu je využití možnosti zkušební jízdy, kterou musí zákazníkovi každý seriózní prodejce automaticky nabídnout. „Již při nasednutí do auta by si měl kupující pořádně prohlédnout stav interiéru. Opotřebovaný volant či prosezené sedačky mohou inklinovat, že automobil již najezdil více, než udává tachometr. Při pootočení klíčkem by se měly objevit všechny kontrolky a žádná samozřejmě nesmí při jízdě svítit,“ upozorňuje Zukal. Dále je podle něj také důležité pozorně naslouchat „hlasu motoru“, v němž by se nemělo ozývat žádné klapání či jiné nepatřičné zvuky. Špatným znamením bývají pochopitelně i nepřirozeně tmavé a hutné výfukové zplodiny. Během jízdy by měl řidič vyzkoušet funkčnost všech prvků ovládání, od stěračů po klimatizaci. „Při testu se vyplatí zvolit trochu hrbolatější silnice, kde se nápadněji projeví řada nedostatků a závad. Zkušební jízda by rozhodně neměla být projížďkou okolo bloku. Naopak se vyplatí věnovat jí minimálně půl hodiny,“ dodává.

  1. Do servisu před koupí i po ní

Při pořizování ojetiny je ideální, když se člověku podaří ještě před koupí dostat auto na prohlídku do odborného servisu. „U tohoto kroku doporučuji zvolit pracoviště, na jehož profesionalitu se můžete spolehnout. Zajet s vozem k mechanikovi sídlícímu vedle bazaru může být sice pohodlné, ale bohužel ne všichni hrají v takovéto situaci fér. Pokud se tedy člověk nechce stát obětí nějaké tajné dohody, měl by vyhledat autoservis, jehož nezávislostí si může být jistý,“ radí Zukal a doplňuje: „Na kontrolu do servisu by měl řidič přijet i po nákupu vozidla. V každém případě se vyplatí vyměnit všechny provozní kapaliny a prověřit stav rozvodů a brzdového systému,“ uzavírá odborník ze společnosti Quick Stop Car.
Foto: Pixabay
Zdroj: LESENSKY.CZ s.r.o.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Před 30 lety výplata stačila: Dnes je nájem luxusem

04.08.2025, Autor: Marek Hájek

Před třemi desetiletími jste za průměrnou výplatu zvládli uživit rodinu, zaplatit bydlení a ještě si něco odložit. Dnes se mnozí Češi potýkají s tím, že ani na základní potřeby, jako je nájem, jejich příjem nestačí. Co se změnilo?

Tesla pod palbou: Je Autopilot hrozbou, nebo budoucností?

04.08.2025, Autor: Marek Hájek

V srpnu otřásl světem technologií verdikt floridského soudu, který shledal Teslu částečně vinnou za smrtelnou nehodu z roku 2019, při níž sehrál klíčovou roli systém Autopilot. Je to první takové rozhodnutí, které může změnit pravidla hry pro autonomní řízení. Co to znamená pro budoucnost Tesly a bezpečnost na silnicích?

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Brexit versus Trumpova cla: Zvítězila Británie nad EU?

04.08.2025, Autor: Josef Neštický

Když Donald Trump v červenci uzavřel obchodní dohodu s EU, zastánci brexitu jásali. Británie si vyjednala nižší clo na americkém trhu než Evropská unie – 10 % oproti 15 %. Je to ale skutečně důvod k oslavám?

Dům a k němu občanství

03.08.2025, Autor: Vojtěch Benda

Během období dovolených u moře může někoho napadnout, jaké by to asi bylo pořídit si zde vlastní bydlení a jezdit k moři ještě častěji, možná se sem dokonce přestěhovat natrvalo. Pokud byste si pro toto své vysněné bydlení vybrali Karibik, mohli byste rovnou získat také občanství.

Umělá inteligence místo konzultantů: Blíží se éra jednočlenných miliardových firem?

03.08.2025, Autor: Josef Neštický

Umělá inteligence (AI) mění pravidla hry v byznysu. V Německu, kde podle červnové studie KPMG považuje 91 % firem generativní AI za klíčovou pro svůj růst, se šíří spekulace o strategických firmách, které nahrazují konzultanty autonomními systémy. Je možné, že se blížíme k době, kdy jediný člověk s podporou AI vytvoří miliardovou společnost?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Proč Číňané utíkají před americkými cly ke zlatu?

02.08.2025, Autor: Josef Neštický

Když americká cla na čínské zboží v dubnu 2025 dosáhla rekordních 145 %, Čína zareagovala nejen obchodními protiopatřeními, ale i masivními nákupy zlata. Čínská lidová banka i soukromí investoři hledají v drahém kovu bezpečné útočiště před ekonomickou nejistotou. Jaký je dopad této strategie?

Schmarcz: Tak nám zlý Trump napálil likvidační cla! Opravdu? Ještě více než americký prezident si Evropská unie škodí sama

01.08.2025, Autor: Martin Schmarcz

Hotovo! Předsedkyně Evropské komise se vrátila z jednání s prezidentem Spojených států s tím, že nám napaří cla v obecné výši 15 procent. Je to moc? Znamená to prohru? Domluvila to EU špatně? Jistě, jde o nepříjemné zvýšení, více než devítinásobné oproti průměru před Donaldem Trumpem. Ano, nevyhráli jsme.

Hotovost na ústupu: Může nás banka jednou odříznout od peněz?

31.07.2025, Autor: Marek Hájek

Česká republika se v roce 2025 rychle posouvá k bezhotovostní společnosti – 3 miliardy elektronických transakcí ročně mluví jasně. Ale co když se digitální systémy zhroutí? Jsme připraveni na scénář, kdy nás banka může doslova „vypnout“?

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Sedm miliard na obranu: Tanky jako klíč k závazkům NATO?

31.07.2025, Autor: Josef Neštický

Česká republika stojí před výzvou, jak naplnit své závazky vůči NATO a zároveň efektivně modernizovat armádu. Ministerstvo obrany hledá 7 miliard korun, aby pokrylo rozpočtovou mezeru, a sází na nákup tanků Leopard 2. Je to však správná cesta, nebo jen další drahý krok v nejisté době?

Orbánovo veto: Hrozba pro rozpočet EU, nebo politický boj?

30.07.2025, Autor: Josef Neštický

Maďarský premiér Viktor Orbán opět rozvířil evropské politické vody. Na konci července pohrozil, že zablokuje schválení nového sedmiletého rozpočtu Evropské unie na období 2028–2034, pokud Brusel neuvolní zmrazené finanční prostředky pro Maďarsko. Je to jen další politická hra, nebo skutečná hrozba pro budoucnost unijního financování?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama