Online dnes nakupuje podstatná část českých spotřebitelů. Svůj podíl na tomto trendu mělo omezení kamenných obchodů, které do online světa otevřelo dveře i starší generaci, ale také značné pohodlí a na českých 50 000 e-shopů.
V roce 2020 v nich Češi utratili přes 196 miliard korun. Ačkoliv je tedy online nakupování už téměř samozřejmou a dennodenní součástí života spotřebitele, pojmy a procesy, které za ním stojí, už tak samozřejmé být nemusí. Co vše online platby umožňují a s jakými termíny se můžeme během nákupu na e-shopu setkat?
Vše začíná u platební brány
Platební brána je většinou prvním krokem a startovním bodem v online platebním procesu. Zákazníci si zde vyberou platební metodu, kterou chtějí využít, prodejci pak umožňuje zpracovat různé typy online plateb, z nichž nejčastějším z nich je platba kartou. Úkol platebních bran je zpracovávat platby, nicméně se v nich také skrývá jeden z nejdůležitějších bezpečnostních prvků platebního procesu. Všechny platební brány jsou striktně regulovány a prodejci neposkytují údaje o platební kartě. Platební metody, které e-shop nabízí, jsou ovlivněny právě platební bránou, kterou využívá. Jednou z nich je například Barion. „Proces platby objednávky začíná právě u platební brány, která je důležitá jak pro zákazníky, tak pro prodejce“ říká Sándor Kiss, ředitel a zakladatel společnosti Barion. „Právě pro prodejce je výběr platební brány velmi důležitým faktorem. Určuje totiž, jaké typy plateb mohou přijímat, ať už jde o platbu kartou, platebním tlačítkem nebo třeba platbu na jedno kliknutí,“ dodává.
Bezpečnost především
Bezpečnost je pro oblast online plateb klíčová. I proto existují řešení, jako například silná autentizace zákazníků, která využívá metody vícefaktorové autentizace potvrzení vaší identity. Existují tři hlavní kategorie autentizace: „Něco, co víte“, například PIN nebo odpověď na bezpečnostní otázku, „Něco, co máte“, například kreditní karta či mobilní telefon nebo „Něco, co jste“ například otisk prstu, sken obličeje nebo hlasu.
Chargeback vs refundance – znáte rozdíl?
Zákazníci pojmy chargeback a refundace často zaměňují, byť se jedná o rozdílné procesy.
Refundance je relativně jednoduchý proces. V praxi jde o kompenzaci či náhradu výdajů, většinou směrem od prodejce k zákazníkovi, který u něj zakoupil zboží či služby, často jde o jejich vrácení či reklamaci. Zpravidla probíhá čistě mezi prodejcem a kupujícím a metoda platby zde nehraje roli.
Chargeback je o něco komplikovanější operace, která začíná ve chvíli, kdy se majitel karty nebo banka majitele karty rozhodnou rozporovat určitou transakci placenou kreditní nebo debetní kartou. Je to nástroj, který zákazníkovi umožňuje získat své peníze zpět v případech, kdy prodejce nedodal objednané zboží, zboží přišlo poškozené či pokud zákazníkovi byla podvodně naúčtována nesprávná částka. Prodejce se musí rozhodnout, zda jej akceptuje, nebo mu bude oponovat, pravidla v tomto případě určuje karetní asociace. Při vrácení peněz je navíc prodejci účtován poplatek za vyřízení. Chargeback se využívá v spíše v krajních případech a je možné jej vyžadovat jen tehdy, pokud zákazník platil kartou. „Tento způsob platby je tedy vhodnější zejména v případě, kdy si nejste jisti kredibilitou obchodníka,” doporučuje Sándor Kiss.
Platební metody
Platebních metod existuje nespočet, nicméně ne všechny z nich je možné využít u všech obchodníků či ve všech zemích. Vliv na využívané platební metody měla také pandemie. Například v roce 2020 byla dobírka méně populární než v předešlých letech (dvacet osm procent ze všech online plateb) a kartou (třicet šest procent) i převodem (dvacet šest procent) se platilo častěji než na začátku pandemie.
Dobírka: Dobírka je jednou ze základních a nejstarších platebních metod za zboží zakoupené online. Zákazník za zboží zaplatí přímo kurýrovi, ať už hotově nebo kartou. Dobírka je stále využívána, nicméně oproti ostatním metodám je spíše na ústupu.
Online platba kartou: Platba kartou je v současnosti nejpopulárnější metodou online plateb, využívá informace na kartě zákazníka a silnou autentizaci ve formě potvrzení v aplikaci. Je to jedna z nejjednodušších platebních metod vůbec, bariérou u některých lidí může být nutnost vyplnění údajů z karty.
Platební tlačítko: Kliknutím v platební bráně na tzv. „platební tlačítko“ je zákazník přesměrován na své internetové bankovnictví, kde může zaplatit převodem na účet. Všechny informace o platbě jsou pro zákazníka předvyplněny. Tato metoda má všechny výhody standardního převodu na účet, ale navíc je i rychlá a obchodník ihned vidí, že objednávka je zaplacená. Jedinou podmínkou této metody je přístup do internet bankingu.
Platba elektronickou peněženkou: Elektronická peněženka je v podstatě účet, který si můžete snadno zřídit a využívat pro online platby tam, kde to platební brána umožňuje. „Zákazníci si účet mohou propojit s platební kartou a při platbě se jednoduše přihlásit do své elektronické peněženky a vybrat si v ní jednu ze svých uložených karet. Barion například umožňuje do peněženky poslat peníze z bankovního účtu nebo kartou a platit tímto zůstatkem,” popisuje možnosti Sándor Kiss.
Platba jedním kliknutím: Jak už název napovídá, v tomto případě zaplatíte jedním kliknutím aniž byste museli vyplňovat údaje kreditní karty. Zákazník si vytvoří účet u elektronické peněženky či podobné služby a zde si uloží kartu. Při platbě se pak stačí přihlásit do peněženky a vybrat preferovanou kartu.
Odložená platba: Jednoduchý koncept, kdy si zboží může zákazník objednat ihned a zaplatit později. O jak dlouho si kupující může platbu odložit, záleží čistě na vybrané službě, často je to 14 dní. Zákazník má tak možnost si zboží vyzkoušet a ujistit se, že zboží bylo dodáno funkční ještě před tím, než zaplatí.
Foto + Zdroj: Best Communications