e-news.cz - kurzy
Reklama

Poradna: Citlivá data? Šest pravidel vás ochrání od problémů i ztráty údajů

22.12.2019, Autor: Karolína Hurychová

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Poradna: Citlivá data? Šest pravidel vás ochrání od problémů i ztráty údajů

Firmy, živnostníci i běžní uživatelé často potřebují doručit protistraně citlivé údaje.

Jak ale postupovat, aby se data nedostala do nepovolaných rukou a nebyla zneužita?
Velikost souborů často přesahuje kapacitu emailové schránky, nabízí se proto služby nejrůznějších úschoven, které umožňuje data nahrát a klientovi předat přístup. Podle čeho si podobnou službu vybrat a jakých kroků se při transportu citlivých kroků určitě vyvarovat, radí společnost Algotech.
Návrhy smluv, vizualizace či nejrůznější databáze. To jsou typy dat, která si mezi sebou firmy běžně předávají, a která jsou objektem zájmu podvodníků. „Pokud společnost nepostupuje obezřetně a data ztratí, může se k nim dostat konkurence, popřípadě někdo získá munici na to, aby společnost vydíral. Zároveň je jasné, že firma data dostatečně neochránila, takže pokud ztratí například kontaktní údaje klientů, může mít potíže i kvůli GDPR,“ upozorňuje Petr Loužecký, ředitel cloudových služeb společnosti Algotech.
1) USB klíčenky – snadné, ale nebezpečné řešení
Jdete ke klientovi prezentovat návrh celoroční strategie, a to i s konkrétním rozpočtem a kontakty na dodavatele? Je lákavé složku stáhnout na USB klíčenku, vše strčit do tašky, v horším případě do kapsy a vyrazit. „V takovém chvíli ale jdete nehodě opravdu hodně naproti. Data jsou zde zcela bez ochrany. Stačí, když po nich sáhne zloděj, nebo USB ztratíte a rázem má citlivé údaje v rukách někdo, kdo je nikdy získat neměl. I když si dáte tu práce a nahranou složku zaheslujete, má už nálezce data ve svých rukách, a k tomu dostatek času, aby se k nim v klidu domova dostal,“ říká Loužecký.
2) Vzdálené uložiště? Musí být zálohované
Sami si dáváte na svá data pozor, v počítači je máte zašifrované a heslem jsou chráněné i na dobře schovaném externím disku a firemním cloudu? Chtějte to samé zabezpečení i po službě, pomocí které data sdílíte se třetí stranou. Zajímejte se o to, jestli je vzdálené uložiště zálohované a jakým způsobem – vhodné je rovněž zjistit, jakou kompenzaci služba nabízí v případě, že data jakkoliv poškodí či ztratí. Samozřejmostí je požadavek na to, aby byly stránky zabezpečené šifrováním.
3) Pozor na služby zdarma – ve finále se mohou prodražit
Na internetu jsou běžné služby, které umožňují nahrát a sdílet data bez jakéhokoliv poplatku. Jakkoliv to vypadá lákavě, uživatel by měl být ve střehu. „Málokdo si může dovolit provozovat podobné služby, aniž by z nich měl jakýkoliv příjem. Často proto mají v podmínkách zmínku, že mohou využívat vaše uživatelské údaje, aby na vás mohli lépe cílit reklamu. V podstatě tak disponují vašimi údaji, se kterými dále zachází. V horším případě dokonce provozovatel získá práva na zacházení s materiály, které jste nahráli – data z dokumentů pak využívá právě k cílení reklamy a podobného obsahu. Údaje jsou také často předávány třetím stranám,” varuje Loužecký.
4) Služba by s vámi měla uzavřít smlouvu
Tento bod souvisí s předchozí radou. Vybírejte si jen ty služby, které mají zveřejněné všeobecné obchodní podmínky, popřípadě nabídnou smlouvu. Veškeré texty si také pečlivě pročtěte, abyste nebyli nepříjemně překvapeni výjimkami. Prozíravé je také vyhledat, kdo skutečně službu provozuje a ideálně zda má sídlo v Česku. Pomůže to při případném soudním sporu či při řešení stížností.
5) Služba musí jednoznačně identifikovat uživatele
Vybírejte si takové služby, které umožňují jednoznačně identifikovat uživatele. „To znamená, že má každý klient svůj vlastní účet – nejde o jeden sdílený přístup. Umožňuje to lépe sledovat, kdo dělá ve službě konkrétní kroky,“ vysvětluje Loužecký. Pracujte tedy jen s těmi službami, ve kterých má každý uživatel své vlastní jméno a heslo. To, že s nikým za žádných okolností nebudete sdílet heslo a jiné přístupové údaje, je pak samozřejmostí.
6) Respektujte legislativu
Zvláštní pozor si dávejte při předávání dat s osobními daty do zahraničí – vztahují se totiž na ně předpisy GDPR. „Ve zkratce se dá říci, že nám směrnice ukládá mít osobní údaje uložené primárně v prostoru Evropské unie, kde se na ně vztahuje ochrana. Pokud je posíláme mimo EU, objevují se požadavky na další evidenci a ochranu,” varuje Loužecký.
 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Švehla: České euro jako sen

19.11.2024, Autor: Z blogosféry

Má či nemá být u nás přijata společná měna euro? Už dvacet let odpovídáme šalamounsky: samozřejmě, že má, ale zatím není jasné kdy. 

Daňhel (VŠE): Naše ekonomika je po 35 létech čím dál méně tržní

18.11.2024, Autor: Jaroslav Daňhel

V souvislosti s třicátým pátým výročím sametové revoluce nutno konstatovat značný posun v sentimentu současné společnosti od tehdejších představ o dalším směřování naší země. Prvořadým úkolem po listopadu byl v ekonomické rovině co nejrychlejší přechod z nemonetárního administrativně příkazového modelu na tržní trajektorii. Tržní spontaneita byla ale posléze stále více oslabována dirigistickými státními zásahy až k dnešnímu stavu s emisními povolenkami. 

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Pojistí Scholz porážku německých socialistů?

14.11.2024, Autor: Vojtěch Benda

V minulém týdnu Německo zažilo rozpad vládní koalice a nyní míří k předčasným volbám. Do těch patrně povede německé socialisty stávající kancléř Olaf Scholz, i když pod jeho vedením ztrácejí na popularitě a dostalo se mu nejhoršího hodnocení mezi poválečnými kancléři. 

Vysoké pokuty pro Facebook v Evropě i Koreji

11.11.2024, Autor: Vojtěch Benda

Společnost Meta, která vlastí Facebook, Instagram a WhatsApp, musí v Jižní Koreji zaplatit pokutu 21,l miliard wonů (asi 3,6 miliard korun) za nezákonné shromažďování informací o svých klientech. Tento podzim se jedná již o druhou pokutu, která byla společnosti Meta uložena. Na konci září uložila Irská komise na ochranu dat společnosti Meta pokutu ve výši 91 milionů euro (více než 2,3 miliard korun) za špatné zacházení s hesly uživatelů.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama