FRANTIŠEK HAVLÍN, MATĚJ TUREK, zakladatelé platební aplikace Trisbee.
Mnoho aplikací používáme denně bez jakýchkoliv obav: málokdo zpochybňuje užitečnost jízdních řádů, popřípadě předpovědi počasí. O finančních aplikacích však panuje celá řada mýtů, kvůli kterým se je uživatelé bojí využívat. Ať už jde o strach z nízkého zabezpečení či ztráty soukromí, jsou podobné obavy zbytečné.
Aplikace mají zásadní úkol: zjednodušovat svým uživatelům život. Platí to i pro finanční aplikace. Ty by měly umožnit dokonalou kontrolu nad účty a půjčkami, zpřehlednit výdaje domácnosti nebo usnadnit posílání plateb. Spojení světa financí a chytrých technologií se nazývá fintech. Oblast se velmi rychle rozvíjí a nabízí širokou škálu užitečných nástrojů. Je škoda, aby se jich uživatelé vzdávali na základě rozšířených mýtů.
Mýtus první: aplikace jsou jen pro smartphony
Pojem aplikace mají uživatelé většinou spojený s mobilními telefony. Takové použití je nejčastější a zároveň nejvíce praktické. Lidé tak mohou na smartphonu zapisovat položky do rozpočtu a posílat platby třeba při čekání na tramvaj, takže efektivně využijí čas. Kromě telefonů a tabletů je ale u většiny aplikací možné i stažení a využití na laptopu či stolním počítači. Mnoho oblíbených funkcí tak lidé mohou využívat s pohodlím široké obrazovky.
Mýtus druhý: při používání aplikací přicházíme o soukromí
Lidé se často obávají toho, že pokud využívají finanční aplikace, ztrácí tím soukromí a veškerá jejich aktivita je snadno vysledovatelná. Je ale strach z toho, že někdo nahlíží do jejich rodinného rozpočtu a ví o každé jejich platbě, opodstatněný? Informace o všech vašich platbách má banka, která vám vydala kartu, bez ohledu na to, zda využíváte platební aplikace či nikoli. Platební aplikace naopak může posloužit jako další vrstva anonymity, neboť pokud zaplatíte kartou skrz Trisbee, banka na rozdíl od standardní situace nedostane informaci, u kterého obchodníka či za co platíte.
Mýtus třetí: aplikace jsou drahé
Řada lidí se domnívá, že pokud někdo pracuje na vydání aplikace, chce na ní za každou cenu vydělat. Jenže většina finančních aplikací je k dispozici zdarma. Jedná se o nástroje bank a dalších institucí, které jdou s dobou a vychází vstříc požadavkům svých klientů, kteří chtějí efektivně spravovat své finance. Další aplikace pak svým tvůrcům vydělávají skrze zobrazování reklamy či vedení prémiových účtů. Řada aplikací ale dnes umožňuje posílat platby mezi uživateli úplně zdarma.
Mýtus čtvrtý: aplikace jsou složité a spotřebují spousty dat
Stažení aplikace trvá několik vteřin, přidání platební karty třeba minutu. Oboje tak lze provést snadno např. při čekání ve frontě či při jízdě na eskalátorech. Tvůrci aplikací také dbají na to, aby aplikace vyžadovaly co nejméně dat, neboť ve fintechu není třeba přenášet např. videosoubory, a podobně.
Mýtus pátý: používání aplikací snižuje bezpečnost
Nejčastější obavou při práci s aplikacemi je strach z nedostatečného zabezpečení dat, u kterých by mohl hrozit únik. Přístup do aplikace ovšem chrání samotný telefon, který slouží jako bezpečností vrstva navíc – na rozdíl třeba od platební karty. Aby někdo mohl otevřít naši aplikaci, musí v prvé řadě překonat zabezpečení zařízení. A to není nic lehkého, chrání je totiž nástroje jako PIN či rozpoznávání otisků prstů. U samotné aplikace je důležité nastavení dobrého hesla. Pokud si uživatel přeje pomocí aplikace platit, může v ní také nastavit limity, takže jsou platby pod kontrolou .
Pět mýtů o finančních aplikacích a proč se jich uživatelé bojí
30.03.2019, Autor: Z blogosféry