e-news.cz - kurzy
Reklama

Nehodovost se sníží na sedminu, a dopraváci přijdou o práci

19.12.2017, Autor: Petr Vrabec

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Nehodovost se sníží na sedminu, a dopraváci přijdou o práci

Dopravní nehody se sníží na sedminu. Kdy? Možná už v roce 2037. Určitě však ve čtyřicátých letech 21. století.

Tvrdí to Česká asociace pojišťoven ve svém scénáři vývoje dopravy. Automatizace a robotizace je blíž, než si myslíme. Důvod? Přechod na samořiditelné automobily. Dnes prý evidují pojišťovny 3,5 škody na sto automobilů, po technologické změně to bude jen 0,5 škody na sto automobilů.
Podle analytiků ČAP by nejpomalejší scénář vypadal takto: auta s asistenčními systémy už na silnicích jezdí a je jich do deseti procent. Do roku 2022 stoupne jejich počet na dvojnásobek a do roku 2027 bude na českých silnicích jezdit každé druhé s autonomním řízením.
Aniž si to uvědomujeme, robotizace a automatizace už je všude okolo nás. A česká společnost na to není vůbec, ale vůbec připravena. Vezměme si to na tomto případu. V okamžiku tak razantního snížení nehodovosti bude ohrožena třeba třetina pracovních míst dopravních policistů. Budou se muset poměrně dost rychle rekvalifikovat. Například na likvidátory škodních událostí při dopravních nehodách, protože ti budou muset nově mít docela jiné znalosti a dovednosti, znalosti v autech používaných antivirových software systémů, softwaru záznamu jízdy, hardwaru auta a tak dále a tak podobně. Jenže pokud bude nehodovost snížena až na sedminu, tak nebude ani potřeba tolika likvidátorů.
Řidičské oprávnění zřejmě také bude jiné, než jako ho známe dnes, člověk bude muset být spíše softwarový technik než umět točit volantem. Autoškoly, které tento přechod nezvládnou, zaniknou. Masově budou přicházet o práci řidiči městské dopravy, zásilkových služeb, taxikáři nebo kamioňáci. U posledně jmenovaných to dokonce i kdekoho potěší. Neumím si totiž představit inteligentní software, který začne v kopci předjíždět rychlostí 82 kilometrů v hodině jiný kamion, jedoucí rychlostí 80 kilometrů v hodině.
Naopak, přibude práce IT specialistům, protože bude nutné například mít jiný typ STK. Tam už nebude jen automechanik, ale i ajťák, který v rámci kontroly prověří, zda nemáte „zavirované“ auto. Nicméně, v tomto segmentu trhu a na něj napojených profesí bude potřeba méně lidí, zato o to vzdělanějších. A teď jak to řešit? V klidu, na to jsou čeští politici experti. Lze předpokládat, že vymyslí nějaké další důvody, proč bychom měli jeden druhého šmírovat, a všichni nezaměstnaní půjdou pracovat pro stát. Taková „hladová zeď“. Mimochodem, takovou hladovou zeď už tady jednou předvedl premiér Špidla, když snížil nezaměstnanost tím, že navýšil počty úředníků Úřadu práce.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Schmarcz: Ve volbách jde hlavně o nabídku budoucnosti, ale kampaň se nese ve stínu minulosti

18.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Jak budeme v Česku žít? Nejspíše pořád relativně dobře. Ne díky politikům, ale protože prostě naše země patří mezi nejvyspělejší na světě a to nezmizí jen tak. Žádný z kandidujících subjektů však nepůsobí dojmem, že ví, jak dojít k vyšší prosperitě a především, že má sílu a vůli to naplnit. Základem je negace, nenávist a odsouzení minulosti - ať už za ni může kdokoli. Pak je zde hromada frází a populistických slibů. Budovatele lepší budoucnosti byste hledali marně.

Největší vodní elektrárna v Africe. Naděje nebo důvod sporů?

17.09.2025, Autor: Vojtěch Benda

Etiopie je jedním z nejchudších států na světě. Její zemědělství je silně závislé na podnebí a podstatná část země není elektrifikovaná. Slavnostní otevření jedné z 20 největších vodních elektráren na světě přináší  obyvatelům naději, že se jejich životy výrazně zlepší. Navzdory tomu přehrada na Modrém Nilu vyvolává obavy Egypta a Súdánu. Obě země se obávají nedostatku sladké vody.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Obrana koupí zbraně České zbrojovky za čtyři miliardy korun

15.09.2025, Autor: Marek Hájek

Ministerstvo obrany uzavřelo s Českou zbrojovkou smlouvu za 4,26 miliardy korun na dodávky zbraní pro armádu až do roku 2031. Je to další krok v modernizaci našich ozbrojených složek, nebo jen drahý podpis bez záruk? 

Schmarcz: Armáda jako drahý koníček? Ani nápad, zbrojení je dobré pro byznys

13.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Opozice brblá, že armáda je drahá. A že raději máme šetřit peníze pro „našelidi“. Zejména její proruská část, ANO alespoň uznává růst výdajů na obranu coby nutnost v čase, kdy Moskva čím dál více chřestí zbraněmi. Ale i kdyby tvrzení o „zbytečnosti“ větších investic do vojska nebylo vrcholně nezodpovědné, je navíc hloupé.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Jaderná renesance: Sázka na čistou energii, nebo riskantní hazard?

10.09.2025, Autor: Josef Neštický

Jaderná energie zažívá letos nevídaný comeback. Rostoucí poptávka po čistých zdrojích a globální investice přesahující 60 miliard dolarů slibují novou éru, ale investoři zůstávají opatrní – vysoké náklady, regulační nejistoty a stín minulých katastrof zůstávají. 

Švehla: Jásání kolem růstu příjmů je zrádné

10.09.2025, Autor: Martin Švehla

Tak jsme se na začátku září dozvěděli, že rostou reálné příjmy, a že je tedy česká ekonomika ve formě. Na zpravodajských webech se ve stejný den objevil titulek “Průměrná mzda reálně vyrostla o 5,3 procenta, je 49 402 korun”, což je velmi zavádějící interpretace jinak správných čísel. Podívejme se na realitu.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Švehla: Volkswagen – příliš velká firma se s klienty moc nebaví

05.09.2025, Autor: Martin Švehla

Moderní auta poskytují nejen jízdní vlastnosti, ale také určité schopnosti, které bychom mohli shrnout jako informační komfort: navigace nejen ukazuje cestu, ale nabízí také objízdné trasy v případě dopravních omezení, sleduje povolenou rychlost, jízdní pruhy a v případě selhání řidiče koriguje jízdu. Všechno dohromady pak řídí software, který se do auta nahrává a také se aktualizuje.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama