Dopravní nehody se sníží na sedminu. Kdy? Možná už v roce 2037. Určitě však ve čtyřicátých letech 21. století.
Tvrdí to Česká asociace pojišťoven ve svém scénáři vývoje dopravy. Automatizace a robotizace je blíž, než si myslíme. Důvod? Přechod na samořiditelné automobily. Dnes prý evidují pojišťovny 3,5 škody na sto automobilů, po technologické změně to bude jen 0,5 škody na sto automobilů.
Podle analytiků ČAP by nejpomalejší scénář vypadal takto: auta s asistenčními systémy už na silnicích jezdí a je jich do deseti procent. Do roku 2022 stoupne jejich počet na dvojnásobek a do roku 2027 bude na českých silnicích jezdit každé druhé s autonomním řízením.
Aniž si to uvědomujeme, robotizace a automatizace už je všude okolo nás. A česká společnost na to není vůbec, ale vůbec připravena. Vezměme si to na tomto případu. V okamžiku tak razantního snížení nehodovosti bude ohrožena třeba třetina pracovních míst dopravních policistů. Budou se muset poměrně dost rychle rekvalifikovat. Například na likvidátory škodních událostí při dopravních nehodách, protože ti budou muset nově mít docela jiné znalosti a dovednosti, znalosti v autech používaných antivirových software systémů, softwaru záznamu jízdy, hardwaru auta a tak dále a tak podobně. Jenže pokud bude nehodovost snížena až na sedminu, tak nebude ani potřeba tolika likvidátorů.
Řidičské oprávnění zřejmě také bude jiné, než jako ho známe dnes, člověk bude muset být spíše softwarový technik než umět točit volantem. Autoškoly, které tento přechod nezvládnou, zaniknou. Masově budou přicházet o práci řidiči městské dopravy, zásilkových služeb, taxikáři nebo kamioňáci. U posledně jmenovaných to dokonce i kdekoho potěší. Neumím si totiž představit inteligentní software, který začne v kopci předjíždět rychlostí 82 kilometrů v hodině jiný kamion, jedoucí rychlostí 80 kilometrů v hodině.
Naopak, přibude práce IT specialistům, protože bude nutné například mít jiný typ STK. Tam už nebude jen automechanik, ale i ajťák, který v rámci kontroly prověří, zda nemáte „zavirované“ auto. Nicméně, v tomto segmentu trhu a na něj napojených profesí bude potřeba méně lidí, zato o to vzdělanějších. A teď jak to řešit? V klidu, na to jsou čeští politici experti. Lze předpokládat, že vymyslí nějaké další důvody, proč bychom měli jeden druhého šmírovat, a všichni nezaměstnaní půjdou pracovat pro stát. Taková „hladová zeď“. Mimochodem, takovou hladovou zeď už tady jednou předvedl premiér Špidla, když snížil nezaměstnanost tím, že navýšil počty úředníků Úřadu práce.