e-news.cz - kurzy
Reklama

Na opravu dálnic by měly víc přispívat kamiony

13.05.2017, Autor: Petr Vrabec

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Na opravu dálnic by měly víc přispívat kamiony

Parkoviště, tankodrom, ruská ruleta – i takhle čeští řidiči komentují stav našich dálnic.

O silnicích první třídy raději ani nemluvit: to jsou cesty namnoze ještě se záplatami po kombajnech. Každá vláda slibovala, že s tím něco udělá, snad až ta poslední se trochu víc rozhoupala. Jenže… Stranou mediálního a veřejného zájmu, řeší se totiž nedemise a Kajínek, proběhla teď informace, že stát uvažuje i o zdražení dálničních známek. A to už od roku 2019.
Řečí čísel, stát za poslední dva roky rozjel nebo hodlá rozjet výstavby a rekonstrukce dálnic za více než osmdesát miliard korun. Respektive s modernizací D1 to je letos zahájených sedmdesát kilometrů nových dálnic, příští rok sto čtyřicet. Stát dá 52 miliard a ze zdrojů unie to bude 30 miliard. Dlužno dodat, že stát se lepší při výši investice do jednoho kilometru dálnice. Zatímco ještě před pěti lety mu Nejvyšší kontrolní úřad vyčítal, že prostavěný kilometr vyjde na 416 milionů, nyní to je 380 milionů. Ale nechvalme předem, známe, jak to tady chodí s vícepracemi.
Roční výnos z dálničních známek pro osobní automobily se pohybuje nad čtyřmi miliardami, výnos z mýta u nákladní dopravy dosahuje necelých devíti miliard. K tomu ale dodejme, že každý řidič platící známku připlácí na výstavbu dálnic ještě z daní, což u kupříkladu nizozemské spedice neplatí. A tady je namístě výčitka vůči státu. Prý „ve hře je i zdražení sazeb mýtného pro kamiony a nákladní vozy“. Je to ve hře! Dálniční známky se zdraží, to je jasná věc, ale tohle je ve hře. Na což ihned zareagoval prezident sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř: „Víme, že se pracuje na studii. Z principu je potřeba se podívat, zda při stavu českých dálnic je opravdu zvýšení mýtných sazeb oprávněné,“ řekl.
To je ale logika manipulátorova. Za špatný stav českých dálnic může totiž jejich přetěžování kamionovou a nákladní dopravou, kdy se nadto velmi často hovoří o překračování povolené váhy na jedno auto. K tomu pak dodejme, že u nás přijde kilometr u nákladního vozu se třemi nápravami na 2,85 koruny, když 6,60 stojí v sousedním Rakousku. Jistě, na řidičích se na opravy dálnic známkami nebo mýtem nevydělá, ale jde o princip. Stát totiž, to jsme my všichni jeho občané. A co je naším zájmem? Dostat se po slušné dálnici z Prahy do Brna nebo z Brna do Ostravy, v relativně plynulém provozu a odpovídajícím čase, pokud možno bez karambolu. Takže na levnou, povětšinou tranzitní, kamionovou dopravu doplácíme ve všech směrech. Pokud by se tedy zdražila tranzitní doprava alespoň na úroveň, jaká je v okolních státech, jistě by to nepřineslo efekt na výběru mýta, ale dálnice by byly průjezdnější, a hlavně také – nemusely by se opravovat tak často. Neboli vybrat na mýtu ani ne devět miliard, a jen do modernizací napumpovat trojnásobek, no, takhle se tedy firma neřídí.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Švehla: České euro jako sen

19.11.2024, Autor: Z blogosféry

Má či nemá být u nás přijata společná měna euro? Už dvacet let odpovídáme šalamounsky: samozřejmě, že má, ale zatím není jasné kdy. 

Daňhel (VŠE): Naše ekonomika je po 35 létech čím dál méně tržní

18.11.2024, Autor: Jaroslav Daňhel

V souvislosti s třicátým pátým výročím sametové revoluce nutno konstatovat značný posun v sentimentu současné společnosti od tehdejších představ o dalším směřování naší země. Prvořadým úkolem po listopadu byl v ekonomické rovině co nejrychlejší přechod z nemonetárního administrativně příkazového modelu na tržní trajektorii. Tržní spontaneita byla ale posléze stále více oslabována dirigistickými státními zásahy až k dnešnímu stavu s emisními povolenkami. 

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Pojistí Scholz porážku německých socialistů?

14.11.2024, Autor: Vojtěch Benda

V minulém týdnu Německo zažilo rozpad vládní koalice a nyní míří k předčasným volbám. Do těch patrně povede německé socialisty stávající kancléř Olaf Scholz, i když pod jeho vedením ztrácejí na popularitě a dostalo se mu nejhoršího hodnocení mezi poválečnými kancléři. 

Vysoké pokuty pro Facebook v Evropě i Koreji

11.11.2024, Autor: Vojtěch Benda

Společnost Meta, která vlastí Facebook, Instagram a WhatsApp, musí v Jižní Koreji zaplatit pokutu 21,l miliard wonů (asi 3,6 miliard korun) za nezákonné shromažďování informací o svých klientech. Tento podzim se jedná již o druhou pokutu, která byla společnosti Meta uložena. Na konci září uložila Irská komise na ochranu dat společnosti Meta pokutu ve výši 91 milionů euro (více než 2,3 miliard korun) za špatné zacházení s hesly uživatelů.

Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama