Pokud chcete nové logo, máte v podstatě tři možnosti, jak toho dosáhnout. Buďto si ho nakreslíte sami, případně ho necháte vytvořit třeba vaši neteř, protože moc pěkně kreslí. Nebo oslovíte grafika na volné noze.
Třetí možností je oslovit studio nebo agenturu, které se specializuje na tvorbu značky. Jako u kterékoliv jiné grafiky, i u loga je třeba brát v potaz aktuální trendy. Ty se mění stejně tak, jako se mění názor člověka v průběhu života. Aktuální trendy jsou o to výraznější, neboť vznikají velmi rychle a podobně rychle se šíří po celém světě.
Je třeba říct, že logo není značka
Logo, stejně jako třeba design prodejny, polep firemního vozu nebo to, jak funguje vaše reklamační oddělení, je součástí vaší značky a zároveň kontaktní bod (tzv. touchpoint), kde se klienti s vaší značkou setkávají. Logo by mělo oslovit správnou cílovou skupinu a reflektovat smysl a hodnoty vaší značky.
O logu je potřeba přemýšlet v souvislostech a cíle, které má plnit do něj promítnout. Má vaše značka působit na klienty luxusně, dostupně, vesele nebo lacině? Logo, stejně jako ostatní „touchpointy“, by tyto vlastnosti mělo reflektovat.
Trendy minulé i ty současné
Současné trendy z hlediska designu plynule navazují na roky předešlé. Uplynulý rok byl rokem zjednodušování, přehledného servírování informací, minimalistického pojetí a optimalizace na rychlost a bezpečnost. Trendem byl určitě návrat k přírodním materiálům. Z pohledu uživatelské zkušenosti a přívětivosti byl i rokem tmavého režimu.
Workshop jako vhodná volba při tvorbě loga
Na workshopu postupujeme podle základních principů design thinking. Tedy, v prvním kroku definujeme problém a ve druhém následně hledáme řešení, které ověřujeme. U tvorby loga nebo vizuálu problém definujeme jako potřeby klienta a jeho očekávání. Následně hledáme nejlepší řešení, které tyto cíle plní.
Na workshopu analyzujme cílový obor, připravujeme rešerši konkurence, tvoříme persony a detailně definujeme cílovou skupinu. Stanovujeme způsob zpracování loga, jeho specifické vlastnosti, základní představu o motivu a barevnosti, tonalitu komunikace, případně další vlastnosti.
Od workshopu ke skicování
Skici jsou to, co jako první klientovi prezentujeme. Skic prezentujeme maximálně pět. Ne více, protože bychom ho zahltili a ztížili bychom mu rozhodování. Každý návrh navíc komentuje designér, který tak předá jeho hlavní myšlenku. Skici následně rozpracováváme v grafických programech. Zkoušíme různé techniky zpracování a porovnáváme dílčí zpracování s původním zápisem, aby výsledek stále plnil očekávané cíle. Vítěznou variantu finálně ladíme i po technické stránce.
Finálním výstupem jsou exporty a manuál loga, potažmo vizuálního stylu, který definuje kromě technických věcí i umístění loga, kodifikace barev, definice grafických prvků, stanovený postup pro další realizaci materiálů, způsob aplikace vizuálního stylu, ukázky použití a další upřesnění. Díky manuálu pak můžete poslat logo do výroby, protože budou vědět, jak s ním mají pracovat.
Co bude hrát roli v roce 2021
Co je tedy na tvorbě loga či vizuálu nejdůležitější? Na začátku věnujte maximum sil a pozornosti pro stanovení cílů a očekávání, která má plnit. Jinak je to pro toho, kdo ho bude tvořit jen střílení od boku. Pokud nebude plnit vaše cíle, tak jen vyhodíte peníze oknem.
V designu bude stále dobře fungovat minimalismus, důraz kladený na geometrické tvary a čistý vizuální styl. Očekávám ještě větší propojení fotografie a ilustrací. A také pokračování používání přírodních materiálů. Na vzestupu bude také použití již známých technik z minulých dekád a s tím spojený i retro styl fotografií a autorských ilustrací.
JAN BENEŠ, Art Director pro Beneš & Michl.
Foto 1: Pixabay
Foto 2: Poskytnuto Janem Benešem
Zdroj: Beneš & Michl.