Tuzemský průmysl vykázal v říjnu po kalendářním očištění meziroční pokles výroby o 4,9 procenta, tahounem poklesu byla i nadále kolabující výroba motorových vozidel. Většina průmyslových odvětví hlásí růst výroby, nicméně produkce motorových vozidel meziročně propadla o 32,9 procenta a vzhledem k váze tohoto odvětví klesla průmyslová výroba jako celek. Na automobilový průmysl dopadá nedostatek potřebných komponent, zejména čipů, a nepříznivý vliv tohoto faktoru byl v uplynulých měsících patrný nejen v tuzemském průmyslu, ale také v dalších evropských zemích.Situace v odvětví výroby motorových vozidel také vede k nepříznivému nových objednávek v tuzemském průmyslu jako celku, ačkoliv většina ostatních průmyslových odvětví si v říjnu udržela slušný růst objednávek.
Průmyslová výroba v říjnu klesla meziročně o 4,9 procenta a kalendářně neočištěná čísla hlásí dokonce propad o 7,4 procenta zatímco trh očekával pokles o 6,5 procenta. Údaj očištěný o vliv pracovních dní, tedy pokles průmyslové výroby o 4,9 procenta, představuje nejhorší meziroční výsledek od loňského června. Na tuzemském průmyslu se v říjnu stále projevovaly komplikace a zpožďování v dodávkách surovin a potřebných dílů, což vedlo k uzavírkám či prodlevám ve výrobě, především v odvětví výroby motorových vozidel.
Výroba motorových vozidel letos v říjnu vykázala meziroční pokles o 32,9 procenta a ačkoliv většina průmyslových odvětví vykázala v září meziroční růst výroby, tak rozsah poklesu výroby motorových vozidel kombinovaný s váhou tohoto odvětví přispěl k tomu, že klesla průmyslová výroba jako celek.
Příspěvek výroby motorových vozidel k celkovému meziroční výkonu průmyslové výroby za letošní říjen činil -6,8 procentního bodu. Naopak, v říjnu se dobře dařilo například odvětví kožedělné výroby s růstem 25,5 procenta či výrobě ostatních strojů a dopravních prostředků s meziročním růstem 22,2 procenta, nicméně váha těchto odvětví je příliš malá na to, aby mohla viditelněji ovlivnit výkon v průmyslu jako celku.
Pokles aktivity v odvětví výroby motorových vozidel se negativně projevil také na vývoji zakázek v tomto odvětví, v říjnu po očištění o kalendářní efekty klesly meziročně o 20,0 procenta, neočištěný pokles nových zakázek v odvětví výroby motorových vozidel činil dokonce 22,1 procenta. Zprávy z odvětví výroby motorových vozidel za uplynulé týdny naznačují, že by se výroba v listopadu mohla zvednout díky tomu, že se podařilo zajistit dodávky čipů a provozy se tak mohly restartovat. Nicméně, rizika výpadků v dodávkách potřebného materiálu a dílů zřejmě budou přítomné i v dalších měsících a situace se může trvale zlepšit až v průběhu roku 2022.
Za celý loňský rok tuzemská průmyslová výroba klesla o 7,2 procenta, letos se možná dočkáme růstu blízkému osmi procentům. Za silný letošní celoroční růst průmyslové výroby ovšem budeme vděčit výkonu zaznamenanému v období od letošního března do července, kdy růstu výroby pomáhaly i statistické efekty dané tím, že na rozdíl od loňského roku průmysl fungoval v zásadě naplno. Počínaje srpnem ovšem na aktivitu začaly výrazněji dopadat problémy v dodávkách potřebných dílů, což platí zejména o automobilkách a v několika uplynulých měsících hlásil průmysl celkově horší výkon, než se čekalo. Pro samotný listopad se ale rýsuje naděje na lepší výsledek zejména díky tomu, že zajištění dodávek potřebných dílů vedlo k obnovení aktivity v odvětví výroby motorových vozidel. Stále ale zároveň platí konstatování, že komplikace v dodávkách surovin a potřebných komponent mohou v dalších měsících vést k výkyvům výroby a brzdit celkový růst zejména v automobilkách a s nimi provázaných odvětvích.
RADOMÍR JÁČ, hlavní ekonom Generali Investments CEE
Foto: Pixabay
Zdroj: PR.Konektor
Komentář Radomíra Jáče k zveřejněným údajům o průmyslové výrobě za letošní říjen
09.12.2021, Autor: Z blogosféry