e-news.cz - kurzy
Reklama

Komentář Radomíra Jáče k zveřejněným údajům o průmyslové výrobě za letošní květen

09.07.2021, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Komentář Radomíra Jáče k zveřejněným údajům o průmyslové výrobě za letošní květen

Meziroční růst průmyslové výroby se i nadále pohybuje v divokých číslech, jež jsou výsledkem příznivých statistických efektů nízké srovnávací základny, kterou představuje loňské jaro, kdy byla výroba v souvislosti s první vlnou pandemie uzavřena či omezena.


Přesto je ale neočištěný růst průmyslové výroby za letošní květen na meziroční úrovni 32,3 procenta o něco slabší, než se čekalo a v meziměsíčním srovnání dle sezónně očištěných údajů výroba dokonce klesla o 3,6 procent. Tuzemský průmysl má dostatek zakázek, jejichž objem dále silně roste, problémem jsou ale výpadky v dodávkách dílů a surovin, jež limitují prostor pro další růst výroby a nedostatek součástek se projevuje především v automobilovém průmyslu.
Průmyslová výroba v květnu, vyjádřená bez úprav o vliv počtu pracovních dní, vzrostla meziročně o 32,3 %, zatímco finanční trh očekával růst 34,9 %. Údaj očištěný o vliv počtu pracovních dní reportuje meziroční růst průmyslové výroby o 25,3 %. Jde stále o velmi silný růst výroby, jenž je tažen nízkou srovnávací základnou: před rokem, tedy loni v květnu, na tuzemský průmysl stále doléhaly uzavírky související s první vlnou pandemie. Vliv uzavírek skrze příznivé statistické efekty nízké srovnávací základny byl nejsilnější letos v dubnu, kdy tuzemská průmyslová výroba vykázala meziroční růst 55,1 %. Efekt nízké srovnávací základny bude příznivě působit  i v dalších měsících, avšak právě letošní duben a po něm květen těžily z tohoto statistického efektu nejvýrazněji.
Vedle příznivých statistických faktorů v podobě nízké meziroční srovnávací základny hraje tuzemskému průmyslu do karet také růst nových zakázek, zahraničních i z tuzemska, což pro výrobce vykresluje optimistický obrázek i do dalších měsíců.
Na tuzemském průmyslu se ale zároveň negativně projevují komplikace a zpoždění v dodávkách surovin a potřebných dílů. Výpadky v dodávkách surovin a komponent představují brzdu ještě silnějšího růstu výroby a s těmito problémy se potýká průmysl i v dalších evropských ekonomikách.
Co se týče konkrétních průmyslových odvětví, tak nedostatek potřebných komponent dopadá především na automobilový průmysl. Automobilový průmysl byl v květnu ale i tak hlavním tahounem průmyslové výroby jako celku: výroba motorových vozidel, očištěná o vliv počtu pracovních dní, v květnu meziročně vzrostla o 59,5 % a k celkovému růstu průmyslové výroby, jenž po očištění o kalendářní efekty činil 25,3 %, přispěla v rozsahu 8,5 procentního bodu. Jinými slovy, více než jednu třetinu celkového růstu průmyslové výroby představoval letos v květnu nárůst výroby motorových vozidel.
Za celý loňský rok tuzemská průmyslová výroba klesla o 7,2 procenta, letos se velmi pravděpodobně dočkáme dvouciferného růstu průmyslové výroby. Aktuálně pro letošek očekávám celoroční růst průmyslové výroby mírně pod úrovní 12 %, kombinace i nadále příznivé srovnávací základny, silného růstu nových objednávek a souběžných komplikacích v dodávkách surovin a potřebných komponent ale může v dalších měsících vést k výkyvům výroby s dopadem na odhad celoročního výkonu.
RADOMÍR JÁČ, hlavní ekonom Generali Investments
Foto: Pixabay
Zdroj: PR. Konektor


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Smrčka: U Pekingu se bojuje o Pensylvánii

23.04.2024, Autor: red

Dost možná rozhodne Pensylvánie podzimní prezidentské volby ve Spojených státech. Na oltář volebních hlasů dělníků bude proto slavnostně položena i nová americko – čínská obchodní válka.

Hypotéky by mohly zlevňovat rychleji. Riziko snadného odchodu klientů ale pokles sazeb brzdí

22.04.2024, Autor: Z blogosféry

Banky zlevňují hypoteční úvěry hodně pozvolna. Prudký pokles úrokových sazeb by mohl vyvolat spirálu refinancování i běžících fixací nebo tlak na banky, aby sazby v průběhu fixace snižovaly. Mírný poplatek za předčasné splacení totiž dává klientům více volnosti, banky ale riziko jejich odchodu nutně musí zohlednit v cenotvorbě.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Daňhel: Dohledové orgány by měly zamezit neodbornému srovnávání povinného ručení

16.04.2024, Autor: Jaroslav Daňhel

Na začátku března uveřejnil Ekonomický magazín můj příspěvek Ekonomika „povinného ručení“ musí čelit trendu růstu škodního průběhu. Vzápětí v časopisu Pojistný obzor vyšel text „Povinné ručení zůstává pod tlakem vysoké škodní inflace“. Pojistný matematik Petr Jedlička zde konstatoval, že rozevírání nůžek mezi průměrnou škodou a průměrným pojistným pokračuje. 

Zemřel demýtizátor racionality

16.04.2024, Autor: red

Než se do toho se svým kolegou Amosem Tverskym pořádně pustili, ekonomie byla přesvědčena, že v podstatě bohatě vystačí s matematickým aparátem, sofistikovanými vzorci a důvěrou v lidskou racionalitu.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Schmarcz: Peklo mimořádných schůzí aneb proč dělat něco užitečného, když místo toho můžeme hrát před voliči trapné divadlo?

14.04.2024, Autor: Martin Schmarcz

Mimořádné schůze se mají konat jen mimořádně. Třeba když vypukne válka, pandemie, stav legislativní nouze, nebo vláda provede něco strašného, na co nestačí interpelace. U nás se z toho stává běžný kolorit. Něco ve stylu speciálního vysílání. Obvykle to ale spíše dopadne jako podřadná telenovela.

Poradna: Vyplatí se platit nájem, nebo splácet hypotéku?

12.04.2024, Autor: Z blogosféry

Řada rodin se rozhoduje mezi bydlením v nájmu a pořízením vlastního domova na hypotéku. Obě možnosti mají své výhody i nevýhody. Z pohledu budování majetku je vždy výhodnější pořízení vlastní nemovitosti na hypotéku.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama