Vláda přistoupila ke snížení spotřebních daní na pohonné hmoty. Chce tím pomoci domácnostem a firmám snížit dopad drahých pohonných hmot, jejichž výše nekompromisně drtí naplánované rozpočty. Je to krok správným směrem? Záleží na úhlu pohledu – přidám vám k němu pár poznámek.
Spotřební daně jsou na úrovni EU regulovány minimální sazbou daně. Ta činí u nafty 330 eur/1000 l. a u benzinu 359 eur/1000 l. Vedou se vcelku složité disputace o tom, jakým kurzem přepočítávat (aktuálním, historickým, průměrem…), ale to teď neřešme – při aplikaci aktuálního průměrného kurzu 24,50 Kč/eur dostaneme minimální sazby daně pro naftu 8,09 Kč/l. a benzin 8,80 Kč/l.
Proč jsou spotřební daně důležité? Spotřební daně prodražují cenu komodity, na kterou jsou uvaleny, aby snížili její spotřebu – s tou jsou totiž spojeny nežádoucí společenské dopady, jako třeba emise a smog u pohonných hmot nebo závislosti a zdravotní rizika u tabáku a alkoholu. Spotřební daně ale vstupují do ceny dvakrát, protože vyjma sazby samotné tvoří spotřební daň ještě základ pro výpočet DPH. Snížení daně z pohonných hmot o 1,50 Kč/l. se tak navíc teoreticky projeví i v nižší DPH (cca o 30 halířů), tedy poklesu o 1,80 Kč/l.
Proč teoreticky? Je to nepřímá daň, která je součástí finální ceny. Tu stanovuje prodávající, takže propis do ceny není automatický. Vzpomeňme na debatu snížení daně na čepované pivo při zavádění EET – tam snížení daně kompenzovalo hospodským náklady se zavedením EET a bylo to tak přímo prezentováno. Když dáte dítěti stovku na buřty a mají je ve slevě za 80 Kč, je jen na něm, jestli vám úsporu vrátí. Pokud mu tedy nezkontrolujete účtenku.
A to je důležité – skepsi z navyšování marží u obchodníků, k níž by samozřejmě mohlo dojít, nepropadejme. Situace na trhu totiž hraje v prospěch motoristů, minimálně ze dvou důvodů. Zaprvé, v ČR je bezmála 4000 veřejných čerpacích stanic, které si tvrdě konkurují. Ceny se určují na podkomínovém trhu, což je pár pump ve vašem dojezdovém okolí. Zlevní jedna, zlevní všechny. A zadruhé, marže jsou pod drobnohledem díky nově zavedenému povinnému reportingu pro MFČR, díky němuž si všechny subjekty dávají velký pozor, aby svou marží příliš nevybočovaly z tržního průměru.
Ovšem je třeba dodat: sleva zadarmo neexistuje. V ČR se měsíčně prodá zhruba 500 milionů litrů nafty a 166 milionů litrů benzinu. Jen na spotřební dani tak stát ceteris paribus nevybere zhruba miliardu Kč, na DPH dalších 210 milionů Kč za jeden kalendářní měsíc, kdy bude sleva platit.
Snížení výběru platí ale jen za předpokladu „ceteris paribus“, tedy že levnější palivo neiniciuje dodatečné tankování v podobě tranzitní kamionové dopravy a přeshraniční turistiky. To bych rozhodně nevylučoval – vše bude záležet na tom, jak moc bude snížení daně (a tedy i ceny) aktuální v době, kdy začne platit, jaký bude kurz koruny vůči euru a jak se budou sazby daní (a ceny) pohybovat v okolních zemích.
ALEŠ ROD, je ekonom a vysokoškolský pedagog, působí jako ředitel výzkumu v Centru ekonomických a tržních analýz (CETA).
Foto: Pixabay
Zdroj: Aleš Rod