e-news.cz - kurzy
Reklama

Komentář: Pár poznámek ke spotřební dani na pohonné hmoty

30.04.2022, Autor: red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Komentář: Pár poznámek ke spotřební dani na pohonné hmoty

Vláda přistoupila ke snížení spotřebních daní na pohonné hmoty. Chce tím pomoci domácnostem a firmám snížit dopad drahých pohonných hmot, jejichž výše nekompromisně drtí naplánované rozpočty. Je to krok správným směrem? Záleží na úhlu pohledu – přidám vám k němu pár poznámek.


Spotřební daně jsou na úrovni EU regulovány minimální sazbou daně. Ta činí u nafty 330 eur/1000 l. a u benzinu 359 eur/1000 l. Vedou se vcelku složité disputace o tom, jakým kurzem přepočítávat (aktuálním, historickým, průměrem…), ale to teď neřešme – při aplikaci aktuálního průměrného kurzu 24,50 Kč/eur dostaneme minimální sazby daně pro naftu 8,09 Kč/l. a benzin 8,80 Kč/l.
Proč jsou spotřební daně důležité? Spotřební daně prodražují cenu komodity, na kterou jsou uvaleny, aby snížili její spotřebu – s tou jsou totiž spojeny nežádoucí společenské dopady, jako třeba emise a smog u pohonných hmot nebo závislosti a zdravotní rizika u tabáku a alkoholu. Spotřební daně ale vstupují do ceny dvakrát, protože vyjma sazby samotné tvoří spotřební daň ještě základ pro výpočet DPH. Snížení daně z pohonných hmot o 1,50 Kč/l. se tak navíc teoreticky projeví i v nižší DPH (cca o 30 halířů), tedy poklesu o 1,80 Kč/l.
Proč teoreticky? Je to nepřímá daň, která je součástí finální ceny. Tu stanovuje prodávající, takže propis do ceny není automatický. Vzpomeňme na debatu snížení daně na čepované pivo při zavádění EET – tam snížení daně kompenzovalo hospodským náklady se zavedením EET a bylo to tak přímo prezentováno. Když dáte dítěti stovku na buřty a mají je ve slevě za 80 Kč, je jen na něm, jestli vám úsporu vrátí. Pokud mu tedy nezkontrolujete účtenku.
A to je důležité – skepsi z navyšování marží u obchodníků, k níž by samozřejmě mohlo dojít, nepropadejme. Situace na trhu totiž hraje v prospěch motoristů, minimálně ze dvou důvodů. Zaprvé, v ČR je bezmála 4000 veřejných čerpacích stanic, které si tvrdě konkurují. Ceny se určují na podkomínovém trhu, což je pár pump ve vašem dojezdovém okolí. Zlevní jedna, zlevní všechny. A zadruhé, marže jsou pod drobnohledem díky nově zavedenému povinnému reportingu pro MFČR, díky němuž si všechny subjekty dávají velký pozor, aby svou marží příliš nevybočovaly z tržního průměru.
Ovšem je třeba dodat: sleva zadarmo neexistuje. V ČR se měsíčně prodá zhruba 500 milionů litrů nafty a 166 milionů litrů benzinu. Jen na spotřební dani tak stát ceteris paribus nevybere zhruba miliardu Kč, na DPH dalších 210 milionů Kč za jeden kalendářní měsíc, kdy bude sleva platit.
Snížení výběru platí ale jen za předpokladu „ceteris paribus“, tedy že levnější palivo neiniciuje dodatečné tankování v podobě tranzitní kamionové dopravy a přeshraniční turistiky. To bych rozhodně nevylučoval – vše bude záležet na tom, jak moc bude snížení daně (a tedy i ceny) aktuální v době, kdy začne platit, jaký bude kurz koruny vůči euru a jak se budou sazby daní (a ceny) pohybovat v okolních zemích.
ALEŠ ROD, je ekonom a vysokoškolský pedagog, působí jako ředitel výzkumu v Centru ekonomických a tržních analýz (CETA).
Foto: Pixabay
Zdroj: Aleš Rod


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Schmarcz: Ve volbách jde hlavně o nabídku budoucnosti, ale kampaň se nese ve stínu minulosti

18.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Jak budeme v Česku žít? Nejspíše pořád relativně dobře. Ne díky politikům, ale protože prostě naše země patří mezi nejvyspělejší na světě a to nezmizí jen tak. Žádný z kandidujících subjektů však nepůsobí dojmem, že ví, jak dojít k vyšší prosperitě a především, že má sílu a vůli to naplnit. Základem je negace, nenávist a odsouzení minulosti - ať už za ni může kdokoli. Pak je zde hromada frází a populistických slibů. Budovatele lepší budoucnosti byste hledali marně.

Největší vodní elektrárna v Africe. Naděje nebo důvod sporů?

17.09.2025, Autor: Vojtěch Benda

Etiopie je jedním z nejchudších států na světě. Její zemědělství je silně závislé na podnebí a podstatná část země není elektrifikovaná. Slavnostní otevření jedné z 20 největších vodních elektráren na světě přináší  obyvatelům naději, že se jejich životy výrazně zlepší. Navzdory tomu přehrada na Modrém Nilu vyvolává obavy Egypta a Súdánu. Obě země se obávají nedostatku sladké vody.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Obrana koupí zbraně České zbrojovky za čtyři miliardy korun

15.09.2025, Autor: Marek Hájek

Ministerstvo obrany uzavřelo s Českou zbrojovkou smlouvu za 4,26 miliardy korun na dodávky zbraní pro armádu až do roku 2031. Je to další krok v modernizaci našich ozbrojených složek, nebo jen drahý podpis bez záruk? 

Schmarcz: Armáda jako drahý koníček? Ani nápad, zbrojení je dobré pro byznys

13.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Opozice brblá, že armáda je drahá. A že raději máme šetřit peníze pro „našelidi“. Zejména její proruská část, ANO alespoň uznává růst výdajů na obranu coby nutnost v čase, kdy Moskva čím dál více chřestí zbraněmi. Ale i kdyby tvrzení o „zbytečnosti“ větších investic do vojska nebylo vrcholně nezodpovědné, je navíc hloupé.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Jaderná renesance: Sázka na čistou energii, nebo riskantní hazard?

10.09.2025, Autor: Josef Neštický

Jaderná energie zažívá letos nevídaný comeback. Rostoucí poptávka po čistých zdrojích a globální investice přesahující 60 miliard dolarů slibují novou éru, ale investoři zůstávají opatrní – vysoké náklady, regulační nejistoty a stín minulých katastrof zůstávají. 

Švehla: Jásání kolem růstu příjmů je zrádné

10.09.2025, Autor: Martin Švehla

Tak jsme se na začátku září dozvěděli, že rostou reálné příjmy, a že je tedy česká ekonomika ve formě. Na zpravodajských webech se ve stejný den objevil titulek “Průměrná mzda reálně vyrostla o 5,3 procenta, je 49 402 korun”, což je velmi zavádějící interpretace jinak správných čísel. Podívejme se na realitu.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Švehla: Volkswagen – příliš velká firma se s klienty moc nebaví

05.09.2025, Autor: Martin Švehla

Moderní auta poskytují nejen jízdní vlastnosti, ale také určité schopnosti, které bychom mohli shrnout jako informační komfort: navigace nejen ukazuje cestu, ale nabízí také objízdné trasy v případě dopravních omezení, sleduje povolenou rychlost, jízdní pruhy a v případě selhání řidiče koriguje jízdu. Všechno dohromady pak řídí software, který se do auta nahrává a také se aktualizuje.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama