Tržby v tuzemském maloobchodě v březnu meziročně vzrostly o 3,4 % a vyvíjely se tak v zásadě v souladu s očekáváním finančního trhu, jež činilo 3,5 %. Velmi dobře se dařilo prodejům nepotravinářského zboží, v případě potravin ale nepříznivě zaúřadovalo načasování velikonočních svátků. Za celé první čtvrtletí činil meziroční růst maloobchodní tržeb 3,3 %. Stále platí konstatování, že kombinace nízké inflace a solidního růstu nominální mzdy, vedoucí k silnému růstu průměrné reálné mzdy v české ekonomice, vytváří příznivé prostředí pro růst maloobchodních tržeb a spotřeby domácností obecně.
Maloobchodní tržby vykázaly v březnu meziroční růst 3,4 %, když finanční trh počítal s růstem 3,5 %.
V meziměsíčním vyjádření maloobchodní tržby v březnu vzrostly o 0,6 % a vykázaly tak druhý meziměsíční růst v řadě. Za celé 1. čtvrtletí vykázaly maloobchodní tržby meziroční růst 3,3 %. Mezikvartálně, tedy vůči závěrečnému čtvrtletí 2024, se tržby v letošním 1. čtvrtletí dle našich propočtů zvýšily o 0,8 %.
V březnu se zrychlil meziroční růst prodejů nepotravinářských výrobků: z únorových 3,2 % vzrostl na 5,1 %. Zrychlil se i meziroční růst tržeb za prodeje pohonných hmot, ze 7,3 % na 10 %.
Naopak, prodeje potravin vykázaly po březnovém růstu 1,8 % v dubnu meziroční pokles 0,6 %, což bylo dáno rozdílným načasováním velikonočních svátku v letošním a loňském roce.
V rámci nepotravinářských výrobků se v březnu dařilo většině sortimentu: dominoval meziroční růst tržeb u kosmetických a toaletních výrobků, u farmaceutického a zdravotnického zboží, a dále také v prodejnách s výrobky pro kulturu a rekreaci, u prodejů počítačových a komunikačních zařízení, a mírně též vzrostly tržby u prodejů oděvu a obuvi. V meziročního poklesu naopak zůstaly tržby u prodejů výrobků převážně pro domácnost.
Prodeje prostřednictvím internetu urychlily svůj meziroční růst: z únorových 12,6 % na 16,1 % v březnu.
Maloobchodní tržby vykázaly v březnu růst velmi blízko očekávání finančního trhu a obecně lze konstatovat, že meziroční růst byl poměrně stabilní v oblasti mírně nad 3 % ve všech třech měsících letošního 1. čtvrtletí. I nadále platí konstatování, že pomyslné karty jsou díky růstu reálné mzdy rozdány k tomu, aby se v české ekonomice i nadále zvyšovala spotřeba domácností a spolu s ní i maloobchodní tržby. Za letošní první čtvrtletí činil meziroční růst maloobchodních tržeb celkem 3,3 % a růst za celý letošní rok by mohl překonat 4 %, podobně jako v roce 2024.
Radomír Jáč, hlavní ekonom Generali Investments CEE
Foto: Pixabay
Zdroj: PR Konektor