Apogeo
Reklama

Jak jsem vyhrál svůj malý boj s Českou kanceláří pojistitelů

16.01.2018, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Jak jsem vyhrál svůj malý boj s Českou kanceláří pojistitelů

Na začátku tohoto roku jsme publikovali komentář ke znovuobnovení poplatku za nepojištěné auto.

Tento příspěvek vyprovokoval na Facebooku obsáhlou diskusi, kde se mezi mnoha komentáři objevil odkaz na tento blog, popisující konkrétní případ a peripetie s Českou kanceláří pojistitelů. Vzhledem k tomu, že může nyní docházet k podobným kauzám, dovolujeme si vydat tento text v plném znění, a to včetně dalších odkazů. Redakce

Nevím přesně, za jakým účelem byla Česká kancelář pojistitelů založena. Z mého pohledu to vypadá tak, že jedinou jejich úlohou je tahání peněz z lidí, kteří nemají ke svému vozu sjednáno povinné ručení. A nejedná se o malé peníze. Za každý den, kdy člověk nemá své auto pojištěné, musí České kanceláři pojistitelů zaplatit 50 Kč. Za rok tedy nějakých 18 tisíc korun.

Nebudu obhajovat ty, kdo nemají sjednané povinné ručení. To je prostě povinné a má svůj význam. Do pořádné šlamastyky se ale můžete dostat i tak, že nemá povinné ručení sjednané auto, které jste už dávno prodali, a není tedy vůbec vaše. A přesně to byl můj případ.

Někdy na jaře roku 2009 jsem prodal jakési paní Škodu Favorit za krásné tři tisíce korun. Bohužel jsem udělal chybu, kterou dělá spousta lidí. A tedy zplnomocnil onu paní na přepis vozidla v evidenci vozidel a dál se o to nestaral. Byla to tak směšná částka, že jakékoli běhání po úřadech by mě, co se času týká, stálo více.

Jak ale říkám, byla to velká chyba. Paní svou povinnost danou kupní smlouvou nesplnila, ovšem to nic nemění na tom, že odhlášení vozidla je povinností mojí. Fakt chyba, kterou už nikdy nezopakuji.

Rád bych svou chybu napravil, ale neexistuje žádná legální možnost, jak to udělat. Bez technických průkazů prostě nemám šanci auto odhlásit, a to nemluvím o tom, že jsem ztratil kupní smlouvu.

Vím to já a vědí to i úředníci či policisté. Jediná rada, kterou dostávám, ale je, abych lhal, podváděl a falšoval. „Musíte říci, že jste doklady ztratil a nechejte si vystavit nové“ a „Zfalšujte podpis na kupní smlouvě“, či dokonce „Nahlaste, že vám auto někdo ukradl“.

Jiná možnost prostě není. Pouze lhát, falšovat a podvádět. Jenže to já nechci. Chci prostě jen legální cestou napravit chybu, kterou jsem udělal. Myslím, že každý má právo napravit svou chybu. Ochotně bych přijal i pokutu za nesplnění své povinnosti automobil při prodeji odhlásit. Žádné takové sankce ale neexistují.

Místo toho jsem ale už dostal dvě pokuty po pěti tisících za to, že „mým“ vozem kdosi jezdí bez povinného ručení. Podle úřadů je totiž jasné, že zákon jsem porušil já, když je auto napsáno v evidenci vozidel stále na mě.

Kromě těchto pokut jsem ale dostal i moc pěkný dopis právě od České kanceláře pojistitelů, kde stojí, že za tři měsíce nepojištění mám zaplatit 4 500 Kč do jejich fondu. A pokud ne, čeká mě exekutor. A protože auto není pojištěné pořád, je jasné, že stejných dopisů bych dostal následně několik. A protože jsme v Česku, tak pěkně takhle rozkouskované po třech měsících, aby si exekutor pořádně namastil kapsu za vymáhání každé pohledávky zvlášť.

Všichni úředníci mi tvrdili, že nemám šanci vyhrát. Totéž policie a skutečně vzdělaní a s problematikou obeznámení školáci z telefonické podpory České kanceláře pojistitelů.

Ta děcka jsou schopna mi dokola opakovat, ať zkusím ještě jednou tu kupní smlouvu najít, a to i přesto, že jim desetkrát říkám, že jsem to už desetkrát zkoušel, a smlouva prostě není. Totéž s tím, že mám kontaktovat tu paní, co ode mě auto koupila. Nevím, kde je, na adrese trvalého pobytu se nezdržuje a jiný kontakt na ni nemám.

Rozhovory se všemi skončily vždy slovy „Bohužel jinak vám pomoci nemohu“. Takže to dlouho vypadalo tak, že do konce života budu platit každý den 50 Kč do fondu České kanceláře pojistitelů za to, že jsem udělal jednu chybu, a to tu, že jsem neodhlásil z evidence vozidel auto, které jsem za tři tisíce prodal. A dále pochopitelně i pokuty za to, že s autem někde někdo jezdí bez povinného ručení či že nejspíš už někde stojí odstavené jako vrak.

Ani bych se nedivil, kdyby mi někdy přišla složenka na statisíce za parkovné na nějakém odstaveném parkovišti, kam policajti nechali auto odtáhnout.

Naštěstí mě to už nechává klidným. Obrátil jsem se totiž na kancelář Veřejného ochránce práv (ombudsmana), kde mi poradili jednu velmi zásadní věc.

Evidence vozidel je prostě jen evidence. Není závazná jako například Katastr nemovitostí. To že jsem v evidenci vozidel stále evidován jako vlastník vozidla, neznamená, že jsem jeho skutečným vlastníkem a provozovatelem. Je to prostě jen evidence. Nemá žádnou právní váhu. Ani policie, ani Česká kancelář pojistitelů, ani nikdo jiný nemůže prostě někoho považovat za vlastníka jen na základě této evidence, a už vůbec ho nemohou na jejím základě sankcionovat.

Jednoduše jsem napsal na Českou kancelář pojistitelů tento fakt, a mám vyhráno. Po pár týdnech špatného spaní mi přišel dopis, že řízení se mnou zastavují a sankci po mně vymáhat nebudou, a to i přesto, že jsem jim nedoložil kupní smlouvu, kterou po mně borci z telefonické podpory tak houževnatě vyžadovali.

To je totiž druhá věc, kterou mi pracovníci ombudsmanovy kanceláře poradili. Kupní smlouvu lze uzavřít i ústně, a vyžadovat ji po mně jako důkazní materiál v písemné podobě nikdo nemůže, a už vůbec ne mě na základě jejího nedoložení sankcionovat. Pouze jsem do toho svého dopisu uvedl tato fakta, připojil jméno a adresu oné kupující a je na nich, jak se s tím poperou. Ať si ji hledají oni.

(Přesné znění mé odpovědi pro ČKP najdete ZDE)

Takže můj první boj je za mnou. Padesát kaček denně do konce života nikomu platit nemusím.

A teď mě čeká druhý boj. Protože jsem na základě pouhého záznamu v evidenci vozidel obdržel dvě pokuty za provozování vozidla bez povinného ručení, a to i přesto, že skutečným vlastníkem nejsem a tuto skutečnost jsem všem orgánům sdělil, budu onu pokutu vymáhat po úřadech zpět.

No, snad má zkušenost někomu pomohla. Mé rady na závěr znějí:

1 – Při prodeji auta je na vás, abyste ho odhlásili – fakt na to nekašlete, pokud nechcete mít zbytečné starosti.

2 – Pokud se přece jen do podobné situace jako já dostanete nebo v ní už jste, mějte na paměti, že samotný záznam v evidenci vozidel nedává nikomu právo vás sankcionovat. Úřady se musejí řídit skutečností, a ne pouze podle jakési databáze, která nemá právní účinnost.

Teď už mi zbývá poslední věc, a to zjistit, jak je možné napravit legální cestou chybu, kterou jsem udělal na začátku, a tedy zajistit, abych už v evidenci vozidel jako vlastník vozidla nefiguroval. Na to jsem zatím nepřišel a všichni mi jen radí, abych podváděl, lhal a falšoval. Vítejte v Kocourkově. 

Petr Jeník, Blog ZDE

Původní komentář ZDE

https://www.ekonomickymagazin.cz/2018/01/zakonodarci-vratili-do-hry-kontroverzni-poplatek-za-nepojistene-auto/


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Schmarcz: Ve volbách jde hlavně o nabídku budoucnosti, ale kampaň se nese ve stínu minulosti

18.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Jak budeme v Česku žít? Nejspíše pořád relativně dobře. Ne díky politikům, ale protože prostě naše země patří mezi nejvyspělejší na světě a to nezmizí jen tak. Žádný z kandidujících subjektů však nepůsobí dojmem, že ví, jak dojít k vyšší prosperitě a především, že má sílu a vůli to naplnit. Základem je negace, nenávist a odsouzení minulosti - ať už za ni může kdokoli. Pak je zde hromada frází a populistických slibů. Budovatele lepší budoucnosti byste hledali marně.

Největší vodní elektrárna v Africe. Naděje nebo důvod sporů?

17.09.2025, Autor: Vojtěch Benda

Etiopie je jedním z nejchudších států na světě. Její zemědělství je silně závislé na podnebí a podstatná část země není elektrifikovaná. Slavnostní otevření jedné z 20 největších vodních elektráren na světě přináší  obyvatelům naději, že se jejich životy výrazně zlepší. Navzdory tomu přehrada na Modrém Nilu vyvolává obavy Egypta a Súdánu. Obě země se obávají nedostatku sladké vody.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Obrana koupí zbraně České zbrojovky za čtyři miliardy korun

15.09.2025, Autor: Marek Hájek

Ministerstvo obrany uzavřelo s Českou zbrojovkou smlouvu za 4,26 miliardy korun na dodávky zbraní pro armádu až do roku 2031. Je to další krok v modernizaci našich ozbrojených složek, nebo jen drahý podpis bez záruk? 

Schmarcz: Armáda jako drahý koníček? Ani nápad, zbrojení je dobré pro byznys

13.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Opozice brblá, že armáda je drahá. A že raději máme šetřit peníze pro „našelidi“. Zejména její proruská část, ANO alespoň uznává růst výdajů na obranu coby nutnost v čase, kdy Moskva čím dál více chřestí zbraněmi. Ale i kdyby tvrzení o „zbytečnosti“ větších investic do vojska nebylo vrcholně nezodpovědné, je navíc hloupé.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Jaderná renesance: Sázka na čistou energii, nebo riskantní hazard?

10.09.2025, Autor: Josef Neštický

Jaderná energie zažívá letos nevídaný comeback. Rostoucí poptávka po čistých zdrojích a globální investice přesahující 60 miliard dolarů slibují novou éru, ale investoři zůstávají opatrní – vysoké náklady, regulační nejistoty a stín minulých katastrof zůstávají. 

Švehla: Jásání kolem růstu příjmů je zrádné

10.09.2025, Autor: Martin Švehla

Tak jsme se na začátku září dozvěděli, že rostou reálné příjmy, a že je tedy česká ekonomika ve formě. Na zpravodajských webech se ve stejný den objevil titulek “Průměrná mzda reálně vyrostla o 5,3 procenta, je 49 402 korun”, což je velmi zavádějící interpretace jinak správných čísel. Podívejme se na realitu.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Švehla: Volkswagen – příliš velká firma se s klienty moc nebaví

05.09.2025, Autor: Martin Švehla

Moderní auta poskytují nejen jízdní vlastnosti, ale také určité schopnosti, které bychom mohli shrnout jako informační komfort: navigace nejen ukazuje cestu, ale nabízí také objízdné trasy v případě dopravních omezení, sleduje povolenou rychlost, jízdní pruhy a v případě selhání řidiče koriguje jízdu. Všechno dohromady pak řídí software, který se do auta nahrává a také se aktualizuje.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama