Politika ovlivňuje náš život, ať už se o ni zajímáme nebo ne.
V době sociálních médií se může stát influencerem kdokoli, tak proč ne politici? Obzvlášť v době před volbami mají velkou motivaci naskočit do toho nezastavitelného kolosu, který se pomalu ale jistě stává nejen platformou pro sdílení fotek z dovolené a propagaci sebe sama. Čím dál častěji jsou social media i zdrojem informací.
Jednotlivá média se liší svým publikem, a stejně tak se na nich liší i aktivita a úspěšnost politických aktérů. Jedno je jasné: sociální média a politika se budou stále více ovlivňovat. V době sociálních médií je prakticky jakákoli lidská interakce výraznější. Do popředí se relativně snadno mohou dostat i lidé a názory, kteří by se v offline době téměř neměli šanci se prosadit. Což je pro mnoho politických subjektů bezpochyby lákavé – populismus je na vzestupu, ne-li dokonce na vrcholu.
Instagram, promarněná příležitost
Instagram je oblíbený především u mladších uživatelů, a proto není překvapivé, že tam největší úspěch slaví Dominik Feri, zástupce jejich vlastní generace. Zhruba pětkrát méně fanoušků má pak Tomio Okamura a v podobných číslech se pohybují i Marek Hilšer nebo Karla Šlechtová se svým Rambohafíkem. Z politických stran jsou na instantní fotogalerii nejsledovanější Piráti a TOP 09. Mohlo by se zdát, že je politika pro mladé publikum prostě a jednoduše nepřitažlivá, a proto nemají čeští politici dostatek důvodů se tomuto médiu věnovat. Zahraniční čísla a trendy nám spíš napovídají, že se naši představitelé neumí na této platformě pohybovat. Což je s ohledem na fakt, že pomalu dorůstá do dospělosti generace, pro kterou je tento kanál jedním ze zdrojů informací, promarněnou příležitostí.
Facebook vs. realita
Výrazně jednodušší pozici mají tradiční politici na tradičním Facebooku. Facebook má každý napříč věkovými kategoriemi i sociálními vrstvami. Jeho používání je snadné, a právě v tom se skrývá jeho síla. Ale je dobré si uvědomit, že podpora na Facebooku neznamená automaticky podporu ve volbách. Své o tom ví Tomio Okamura a jeho SPD, kteří v počtu fanoušků téměř dvojnásobně vedou nad vítězem voleb, Hnutím ANO.
Když politik tweetuje
Twitter je v česko-slovenském prostředí stále jakási výjimečná komentátorsky-informační bublina. Kromě samotných politiků tam mají vysoký počet followerů i profily politických stran a vlády. Oblíbený je tak mezi sledujícími například Úřad vlády nebo Ministerstva kultury, vnitra a zahraničních věcí. Napříč jednotlivými kanály sociálních médií se pohybujeme ve velmi různých číslech. Pokud vynecháme ty nejúspěšnější profily, pak jsme na Twitteru v desítkách tisíc followerů, na Facebooku ve stovkách tisíc a na Instagramu prakticky v jednotkách stovek až tisíců. Za zmínku také stojí dva velmi unikátní političtí uživatelé: Jiří Ovčáček a Jiří Dolejš. Jeden vynikl svou schopností stát se mluvčím sebe sama, druhý pak naprosto úctyhodným počtem téměř 29 tisíc tweetů.
Zazářit může každý
V našem poměrně subtilním politickém online prostředí najdeme několik osobností, které sice nikdy nedosáhnou na pomyslnou první metu, a přesto se dostali na výslunní. Jedním z nich je například Václav Klaus mladší, který se díky komentářům na svém blogu stal z odborníka na školství odborníkem víceméně na cokoli. Ještě před pár lety jsme s údivem a pobavením sledovali Hovory od bazénku a Lajk ve smyslu přečteno v režii Zdeňka Škromacha. Je to živý důkaz toho, jak vám internet může pomoci vyrůst, ale také vás rychle a snadno pohřbít.
Politika zprostředkovaně
Velkou úspěšnost mají napříč všemi sociálními médii komentátoři a kritici české politické scény. A není se čemu divit. Sledovat jednotlivé politiky nebo strany může být pro mnoho občanů zážitkem, kterým si nechtějí denně zvedat tlak. Stačí si vybrat osobnost, s níž souzníte, a snadno tak dostanete adekvátní porci politiky ve zkrácené a často zábavně podané verzi. Jakmile se rozhodnete si politiku dávkovat v glosách od svých oblíbených komentátorů nebo přátel, nesmíte zapomenout na to, že se uzavřete do ještě těsnější sociální bubliny.
Matěj Kretík, majitel talent agentury Bookin Agency a producent