Využívání influencerů pro podporu značky v byznysu je záležitost stará jako marketing samotný.
Šperky a filmové hvězdy, cigarety a lékaři, muzikanti a hudební nástroje, kosmetika a modelky… Prakticky jakýkoli produkt, na který si vzpomenete, využívá buď tváří a jmen celebrit nebo alespoň někoho známého a vlivného v dané komunitě.
Ne jinak je tomu i v politice. Například taková Marilyn Monroe byla pro JFK nejen milenkou, ale i jakýmsi politickým doporučením pro fanoušky. Dnešní doba navíc nabízí mnohem více možností a také podob influencerů a jejich testimonials. Nikoho proto dnes nepřekvapí politická angažovanost více či méně profláklých tváří internetu. Ať už se do podpory politických subjektů pustí sami od sebe nebo po oslovení něčího tiskového oddělení, tento trend můžeme sledovat na svých sociálních médiích stále častěji. Sázka na tuto kartu s sebou ale nese jistá rizika, s nimiž jako politik nebo jeho PR zástupce musíte nutně počítat.
Pokud si vyberete influencera, jehož cílová skupina jsou děti mezi 10–15 lety, nesmíte zapomenout na to, že vaše nejbližší šance jsou sněmovní volby v roce 2021. (A také na to, že cílit na takto malé děti není úplně košer.) Ovšem vzhledem k tomu, že nás čekají pravidelné každoroční volby až do roku 2030 – s výjimkou roku 2027 – možná to až tak špatný tah přece jen nebude. Budovat povědomí o tom, že volby jsou důležitou součástí parlamentní demokracie, by měly chtít především ty strany, které o udržení tohoto systému stojí. Různí nedemokratičtí aktivisti pak mohou směle pokračovat ve vyvolávání paniky pomocí šíření poplašných zpráv a hoaxů.
Aby to nebyl úplný propadák…
Jedním z nejdůležitějších kritérií by měla být pověst influencera nejen mezi jeho vlastními fanoušky, ale i potenciálními voliči vaší strany. Ač se snažíte oslovit nové, nerozhodnuté nebo cizí voliče, obzvlášť u influencerů je potřeba si dát pozor, aby se vám kampaň nezvrhla a nezpůsobila absolutní propad nejen u těch, na koho jste cílili původně. Své o tom ví například ODA s velmi nepodařenou spoluprací s kontroverzním Mike Je Pán. Smršť výsměchu na Facebooku straně na preferencích rozhodně nepřidala.
Velkým hitem jsou v současné době mikroinfluenceři, kterých se kolem nás objevuje čím dál více. Je vaším cílem politika na lokální úrovni? Pak se nesnažte ulovit Kovyho, Hoggyho, Leoše Mareše nebo Shopaholic Nicol. Oslovte někoho místního, někoho, kdo bude rozumět problémům i lidem ve svém okolí. I to je jeden z nejlepších způsobů, jak dobře zapůsobit a dát najevo, že vám na vašich voličích opravdu záleží. Ať už je to barista z pražských Vinohrad, barber z Brna nebo gamer z Olomouce.
Totální nezájem?
Aktuálně je v České republice hned několik osobností a projektů, které se právě spojení mladých lidí a politiky věnují. Jedním z těch nejúspěšnějších je bezpochyby Dominik Feri s více než 87 tisíci followery na Instagramu a stovkou tisíc sledujících na Facebooku. Zájem v poslední době vzbudily i Tvoje poprvé! nebo iniciativa Generace s názorem. Přesto je podle průzkumu OECD, který proběhl v roce 2016, Česko zemí s nejnižším zájmem mladých o politiku. A co je vlastně tím problémem? Oproti jejich rodičům či prarodičům mladí lidé nejsou z politiky zklamaní ani znechucení, jen to prostě a jednoduše není v hledáčku jejich zájmu a aktivit. A influenceři jsou pravděpodobně tím nejlepším způsobem, jak politiku do jejich života nenásilně přivést.
Matěj Kretík, majitel talent agentury Bookin Agency