e-news.cz - kurzy
Reklama

Greenwashing v EU: Zrušení pravidel, nebo naopak jejich posílení?

24.06.2025, Autor: Josef Neštický

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Greenwashing v EU: Zrušení pravidel, nebo naopak jejich posílení?

Evropská komise plánuje zrušit pravidla proti greenwashingu – tak zní zprávy, které nedávno obletěly média. Pravda je ale jinde. Dnes se naopak blížíme k přijetí přísnějších pravidel, která mají chránit spotřebitele před klamavými ekologickými tvrzeními.

Greenwashing: Když zelená barva klame

Představte si, že si v obchodě vybíráte „ekologický“ prací prášek. Etiketa slibuje šetrnost k přírodě, ale ve skutečnosti je složení stejně agresivní jako u konkurence. Tomu říkáme greenwashing – trik, kterým firmy malují své produkty na zeleno, aniž by za tím stála skutečná udržitelnost. Podle studie Evropské komise z roku 2020 je až 53,3 % environmentálních tvrzení u produktů v EU vágních nebo zavádějících a 40 % z nich nemá žádné vědecké podklady. Není divu, že se EU snaží tento problém řešit.

Přísnější pravidla na obzoru

Dnes neexistují žádné důkazy, že by Evropská komise chtěla pravidla proti greenwashingu rušit. Naopak, jsme svědky opačného trendu. Směrnice o posílení postavení spotřebitelů pro ekologickou transformaci (ECGT) už vstoupila v platnost loni v březnu 2024 a členské státy včetně České republiky mají čas na její zavedení do března 2026. A to není všechno. Směrnice o zelených tvrzeních (Green Claims Directive – GCD), která má zajistit, že ekologická tvrzení budou vědecky podložená a ověřitelná, je ve finální fázi jednání. Přestože konkrétní datum finálních trialogů nebylo potvrzeno, očekává se definitivní přijetí do konce letošního roku. Implementace by pak měla proběhnout v letech 2026–2027.

Přinejmenším v absolutních číslech hrozí firmám, které by pravidla porušily, pokuty až do výše 4 % jejich ročního obratu. To není jen symbolická částka – pro velké korporace může jít o miliony eur. A když se podíváme na trh, zjistíme, že v EU existuje mnoho environmentálních značek, jejichž transparentnost a spolehlivost se dramaticky liší. Právě proto chce EU nastavit jasná pravidla hry.

Ochrana spotřebitelů versus byrokracie

Proč tedy tato pravidla vůbec vznikají? Důvod je prostý – chránit nás, spotřebitele, před klamavou reklamou. Když si kupujeme „zelený“ produkt, chceme mít jistotu, že za tím stojí skutečné kroky, ne jen pěkná slova. Nová pravidla mají zajistit větší důvěryhodnost informací a podpořit firmy, které skutečně na udržitelnosti pracují. Harmonizace pravidel v celé EU navíc může vytvořit rovné podmínky na trhu, což je dobrá zpráva pro poctivé podnikatele.

Na druhé straně tu máme hlasy kritiky. Někteří podnikatelé, zejména z řad malých a středních firem, varují před zvýšenou administrativní zátěží a náklady. Ověřování ekologických tvrzení může být drahé a složité, což by mohlo menší hráče na trhu znevýhodnit. Skupina EPP v Evropském parlamentu navíc upozorňuje na riziko přílišné byrokracie, která by mohla brzdit inovace. A co víc, někteří se obávají takzvaného „greenhushingu“ – tedy že firmy raději přestanou o svých udržitelných aktivitách mluvit, aby se vyhnuly možným sankcím.

Pro české firmy a spotřebitele může nová legislativa přinést jak příležitosti, tak výzvy. Na jednu stranu budou mít spotřebitelé větší jistotu, že „zelené“ produkty skutečně zelené jsou. To může posílit důvěru a podpořit odpovědnou spotřebu. Na druhou stranu ale firmy čekají nové povinnosti – budou muset svá ekologická tvrzení doložit a ověřit, což může znamenat vyšší náklady na marketing a administrativu. Zvlášť pro menší podniky, které tvoří páteř české ekonomiky, to může být tvrdý oříšek. Lze odhadovat, že někteří podnikatelé budou muset přehodnotit svou komunikaci nebo investovat do transparentnějších procesů, což může na krátkou dobu snížit jejich konkurenceschopnost. Jak ale ukazují data z minulých regulací EU, dlouhodobě mohou přísnější pravidla motivovat k větší odpovědnosti a inovacím.

Zelená budoucnost, nebo jen další papírování?

Greenwashing není jen marketingový trik – je to problém, který podkopává důvěru a brzdí skutečnou udržitelnost. Přestože některé zprávy naznačují, že Evropská komise pravidla proti němu ruší, pravda je jiná. Stojíme na prahu přísnější regulace, která může změnit pravidla hry.

Foto: Vytvořeno umělou inteligencí v ChatGPT

Autor: Josef Neštický 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Schmarcz: Ve volbách jde hlavně o nabídku budoucnosti, ale kampaň se nese ve stínu minulosti

18.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Jak budeme v Česku žít? Nejspíše pořád relativně dobře. Ne díky politikům, ale protože prostě naše země patří mezi nejvyspělejší na světě a to nezmizí jen tak. Žádný z kandidujících subjektů však nepůsobí dojmem, že ví, jak dojít k vyšší prosperitě a především, že má sílu a vůli to naplnit. Základem je negace, nenávist a odsouzení minulosti - ať už za ni může kdokoli. Pak je zde hromada frází a populistických slibů. Budovatele lepší budoucnosti byste hledali marně.

Největší vodní elektrárna v Africe. Naděje nebo důvod sporů?

17.09.2025, Autor: Vojtěch Benda

Etiopie je jedním z nejchudších států na světě. Její zemědělství je silně závislé na podnebí a podstatná část země není elektrifikovaná. Slavnostní otevření jedné z 20 největších vodních elektráren na světě přináší  obyvatelům naději, že se jejich životy výrazně zlepší. Navzdory tomu přehrada na Modrém Nilu vyvolává obavy Egypta a Súdánu. Obě země se obávají nedostatku sladké vody.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Obrana koupí zbraně České zbrojovky za čtyři miliardy korun

15.09.2025, Autor: Marek Hájek

Ministerstvo obrany uzavřelo s Českou zbrojovkou smlouvu za 4,26 miliardy korun na dodávky zbraní pro armádu až do roku 2031. Je to další krok v modernizaci našich ozbrojených složek, nebo jen drahý podpis bez záruk? 

Schmarcz: Armáda jako drahý koníček? Ani nápad, zbrojení je dobré pro byznys

13.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Opozice brblá, že armáda je drahá. A že raději máme šetřit peníze pro „našelidi“. Zejména její proruská část, ANO alespoň uznává růst výdajů na obranu coby nutnost v čase, kdy Moskva čím dál více chřestí zbraněmi. Ale i kdyby tvrzení o „zbytečnosti“ větších investic do vojska nebylo vrcholně nezodpovědné, je navíc hloupé.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Jaderná renesance: Sázka na čistou energii, nebo riskantní hazard?

10.09.2025, Autor: Josef Neštický

Jaderná energie zažívá letos nevídaný comeback. Rostoucí poptávka po čistých zdrojích a globální investice přesahující 60 miliard dolarů slibují novou éru, ale investoři zůstávají opatrní – vysoké náklady, regulační nejistoty a stín minulých katastrof zůstávají. 

Švehla: Jásání kolem růstu příjmů je zrádné

10.09.2025, Autor: Martin Švehla

Tak jsme se na začátku září dozvěděli, že rostou reálné příjmy, a že je tedy česká ekonomika ve formě. Na zpravodajských webech se ve stejný den objevil titulek “Průměrná mzda reálně vyrostla o 5,3 procenta, je 49 402 korun”, což je velmi zavádějící interpretace jinak správných čísel. Podívejme se na realitu.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Švehla: Volkswagen – příliš velká firma se s klienty moc nebaví

05.09.2025, Autor: Martin Švehla

Moderní auta poskytují nejen jízdní vlastnosti, ale také určité schopnosti, které bychom mohli shrnout jako informační komfort: navigace nejen ukazuje cestu, ale nabízí také objízdné trasy v případě dopravních omezení, sleduje povolenou rychlost, jízdní pruhy a v případě selhání řidiče koriguje jízdu. Všechno dohromady pak řídí software, který se do auta nahrává a také se aktualizuje.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
Reklama