e-news.cz - kurzy
Reklama

Glosa: Retro značky se vracejí, protože jsou roztomile ulítlé

06.09.2017, Autor: Petr Vrabec

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Glosa: Retro značky se vracejí, protože jsou roztomile ulítlé

Přežily svoji klinickou smrt, když se Češi po roce 1989 vrhli na všechno „západní“.

Dnes však některé dokonce válcují svůj segment trhu, nebo na něm minimálně hrají dost podstatnou roli. Řeč je o obchodních značkách, které nás, pamětníky, provázely socialismem. Nejviditelnější je Kofola, která kampaní Fofola podchytila nejen Husákovy děti, ale i jejich děti. V závěsu za Kofolou se drží další retro značky – Tatra, Favorit a Mototechna. Tím ale výčet zdaleka nekončí. Jistě se kdekdo upomene i na značky ETA, Botas, Zbrojovka, Merkur, Prim, Igráček nebo třeba námi, tehdy dětmi, oblíbený Vitacit. To jsou všechno retro značky, které zažily nebo zažívají úspěšnou podnikatelskou resuscitaci.
„Pokud měli lidé spontánně uvést jednu značku z minulosti, která je opět na trhu, nejčastěji zazněla Kofola. To je logické, protože lidé si přirozeně více vybavují spotřební zboží, které je jim často na očích. Z tohoto hlediska není umístění Kofoly na prvních místech žebříčku žádným překvapením,“ uvedl Jan Matějka, vedoucí společnosti Médea Research. Ta realizovala dotazníkový průzkum o znalosti obchodních značek z dob socialismu. „Vysokou míru celkové znalosti jsme ale také zaznamenali u značky Tatra, celých 96 procent. Třetí nejvyšší pak u značky Favorit, kterou znalo celých 90 procent respondentů. Čtvrtá skončila Mototechna s 89 procenty,“ doplnil Jan Matějka.
Zatímco Kofola nebo Tatra pokračují ve svém tradičním oboru, tedy výrobě limonád, respektive nákladních aut, Mototechna se vydala malinko jinou cestou. Místo prodeje náhradních dílů dnes prodává zánovní vozy, protože patří pod AAA Auto. „Z průzkumu vyplývá, že téměř devadesát procent lidí vnímá Mototechnu jako tradiční českou značku. Jsme rádi, že jsme se v průzkumu umístili hned za Tatrou. Potěšující navíc je, že více než polovina z těch, kdo Mototechnu znají, ví, že se nyní zabýváme prodejem vozů,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka společnosti AAA Auto, která pod značkou Mototechna sjednotila prodej zánovních vozů.
Na rostoucí trend oblíbenosti se dnes sází v nejednom oboru podnikání. Potraviny, hračky, oblečení, spotřební elektronika. Podle marketingových expertů jsou tyto výrobky připomínkou „starých dobrých časů“. Kupovat prý svým dětem Pribináček, jako ho nám kupovali naši rodiče, je roztomile ulítlé. Podle sociologů v tom ovšem hraje roli ještě jedna okolnost. Lidé mají tendenci vzpomínat na roky, kdy byli mladší, s pozitivní emocí. Aneb, prostě když jsme byli mladší, zdá se nám vše lepší, právě proto, že jsme byli mladší. A všechny retro výrobky nám tu dobu připomínají. Jako dítě jsem chodil po tréninku na půllitr Kofoly nebo malinovky a dnes to dělám zrovna tak. „Musíme naplňovat ten její emočně symbolický význam, který pro nás ta značka má. Pozitivní emoce vždycky hrají důležitou roli,“ potvrzuje specialistka v marketingu Jitka Vysekalová.
Retro trend se prý nezastaví, naopak. A značka tvoří čtvrtinu marketingového mixu. U retro značek prý je tento podíl zřejmě dokonce vyšší. Takže jestli se kupříkladu chystáte vyrábět malé motorky, úspěch by mohl mít název Pionýr.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Schmarcz: Jak postavit víc bytů? Snadno, prostě je nechte stavět…

17.12.2024, Autor: Martin Schmarcz

Je málo bytů? Bydlení není dostupné? Co s tím? Socialisté mají jako vždy po ruce „rázné“ návrhy: regulace, omezení krátkodobých pronájmů, trestání majitelů prázdných nemovitostí… Jenomže nic z toho nefunguje. Tím vším se pouze vytváří větší nedostatek a ten vede k ještě dražšímu a nedostupnějšímu bydlení. 

Benda: Francie ztrácí tradičního afrického spojence a s tím i zdroj uranu

16.12.2024, Autor: Vojtěch Benda

Až do roku 2023 byla Nigérie považována za baštu západu v boji proti terorismu ve svém regionu. Ovšem vojenská chunta, která se zde chopila moci, začala vztahy se západními zeměmi velmi rychle ukončovat a hledá nové spojence například v Rusku. Nejprve byli ze země odveleny vojenské síly a nyní následují další odvětví. Vzájemné vztahy se ochladily především s Francií, která měla jakožto bývalá koloniální velmoc velké vazby na Nigérii. 

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Inflace v ČR - listopad 2024 

15.12.2024, Autor: Martin Švehla

Spotřebitelské ceny v listopadu meziměsíčně vzrostly “pouze” o 0,1 % a meziroční inflace tak zůstala na říjnové úrovni 2,8 %.  V listopadu se dále zvýšily ceny některých potravin, rostly i ceny pohonných hmot. Tento růst byl v celkovém údaji za listopad utlumen poklesem cen lihovin a některých přístrojů a spotřebičů pro domácnost. Inflace zůstává i nadále v těsné blízkosti tolerančního pásma ČNB a pozastavení poklesu úroků centrální banky je tím pádem pravděpodobnější. 

Švehla: Valorizace důchodů aktuálně

14.12.2024, Autor: Martin Švehla

Všechny přiznané důchody (starobní, invalidní, pozůstalostní) se pravidelně valorizují (zvyšují), aby jejich reálná hodnota (kupní síla) neklesala. Zvýšení se odvozuje od vývoje spotřebitelských cen (inflace) a od vývoje průměrných mezd, a to následujícím způsobem:

Schmarcz: Podepíše prezident rozpočet? To vůbec není důležité, tak jako tak máme vážný problém, nebo spíše dva…

13.12.2024, Autor: Martin Schmarcz

Podepíše, nepodepíše? Prezident Petr Pavel si dal čas do 17. prosince, kdy oznámí, jak se rozhodl ohledně rozpočtu. Nakonec to ale není až tak podstatné. Vzhledem k tomu, že nemluví o vetu, tak i bez jeho podpisu bude tento důležitý zákon platit tak jako tak, aniž by o něm museli poslanci hlasovat znovu. Ale i kdyby se hlava státu nakrásně rozhodla jim ho vrátit, tak hlavní problém veřejných financí je v něčem úplně jiném. Modří už vědí: máme neúnosně vysoké výdaje státu. Na tom hlava státu nezmění nic.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Daňhel: Neveselé evropské vyhlídky do příštího roku

13.12.2024, Autor: Jaroslav Daňhel

Evropská unie zatím plynule pokračuje ve zpomalování své ekonomiky. To pro naše exportně orientované národní hospodářství, zatížené enormními mandatorními výdaji, které ani současná pravicová vláda nemá chuť a ochotu principiálně řešit, nepředstavuje příliš dobré předpoklady pro další pozitivní vývoj. 

Švehla: Bohatství nepadá z nebe

12.12.2024, Autor: Martin Švehla

Můžeme mít různé altruistické představy o společnosti, ale v zásadě nám všem jde o uspokojení našich potřeb a ekonomice jako celku o prosperitu, tedy o bohatství. To produkují v každé zemi pouze a výhradně soukromé firmy, od drobných  živnostníků až po velké a nadnárodní společnosti. V každém případě jsou počátkem bohatství investice, tedy rozhodnutí majitele peněz vložit dosažené zisky do dalšího podnikání. 

e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

USA a Čína: obchodní válka už začala

10.12.2024, Autor: Vojtěch Benda

Spojené státy zavedly vůči Číně kontrolní omezení ve snaze omezit její rozvoj umělé inteligence pro vojenské využití. Čína reagovala odvetnými opatřeními vůči USA tak, že omezila vývoz svých vzácných nerostů. Peter Arkell, předseda Globální těžařské asociace Číny to označil za obchodní válku bez vítěze.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama