Apogeo
Reklama

Glosa: Retro značky se vracejí, protože jsou roztomile ulítlé

06.09.2017, Autor: Petr Vrabec

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Glosa: Retro značky se vracejí, protože jsou roztomile ulítlé

Přežily svoji klinickou smrt, když se Češi po roce 1989 vrhli na všechno „západní“.

Dnes však některé dokonce válcují svůj segment trhu, nebo na něm minimálně hrají dost podstatnou roli. Řeč je o obchodních značkách, které nás, pamětníky, provázely socialismem. Nejviditelnější je Kofola, která kampaní Fofola podchytila nejen Husákovy děti, ale i jejich děti. V závěsu za Kofolou se drží další retro značky – Tatra, Favorit a Mototechna. Tím ale výčet zdaleka nekončí. Jistě se kdekdo upomene i na značky ETA, Botas, Zbrojovka, Merkur, Prim, Igráček nebo třeba námi, tehdy dětmi, oblíbený Vitacit. To jsou všechno retro značky, které zažily nebo zažívají úspěšnou podnikatelskou resuscitaci.
„Pokud měli lidé spontánně uvést jednu značku z minulosti, která je opět na trhu, nejčastěji zazněla Kofola. To je logické, protože lidé si přirozeně více vybavují spotřební zboží, které je jim často na očích. Z tohoto hlediska není umístění Kofoly na prvních místech žebříčku žádným překvapením,“ uvedl Jan Matějka, vedoucí společnosti Médea Research. Ta realizovala dotazníkový průzkum o znalosti obchodních značek z dob socialismu. „Vysokou míru celkové znalosti jsme ale také zaznamenali u značky Tatra, celých 96 procent. Třetí nejvyšší pak u značky Favorit, kterou znalo celých 90 procent respondentů. Čtvrtá skončila Mototechna s 89 procenty,“ doplnil Jan Matějka.
Zatímco Kofola nebo Tatra pokračují ve svém tradičním oboru, tedy výrobě limonád, respektive nákladních aut, Mototechna se vydala malinko jinou cestou. Místo prodeje náhradních dílů dnes prodává zánovní vozy, protože patří pod AAA Auto. „Z průzkumu vyplývá, že téměř devadesát procent lidí vnímá Mototechnu jako tradiční českou značku. Jsme rádi, že jsme se v průzkumu umístili hned za Tatrou. Potěšující navíc je, že více než polovina z těch, kdo Mototechnu znají, ví, že se nyní zabýváme prodejem vozů,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka společnosti AAA Auto, která pod značkou Mototechna sjednotila prodej zánovních vozů.
Na rostoucí trend oblíbenosti se dnes sází v nejednom oboru podnikání. Potraviny, hračky, oblečení, spotřební elektronika. Podle marketingových expertů jsou tyto výrobky připomínkou „starých dobrých časů“. Kupovat prý svým dětem Pribináček, jako ho nám kupovali naši rodiče, je roztomile ulítlé. Podle sociologů v tom ovšem hraje roli ještě jedna okolnost. Lidé mají tendenci vzpomínat na roky, kdy byli mladší, s pozitivní emocí. Aneb, prostě když jsme byli mladší, zdá se nám vše lepší, právě proto, že jsme byli mladší. A všechny retro výrobky nám tu dobu připomínají. Jako dítě jsem chodil po tréninku na půllitr Kofoly nebo malinovky a dnes to dělám zrovna tak. „Musíme naplňovat ten její emočně symbolický význam, který pro nás ta značka má. Pozitivní emoce vždycky hrají důležitou roli,“ potvrzuje specialistka v marketingu Jitka Vysekalová.
Retro trend se prý nezastaví, naopak. A značka tvoří čtvrtinu marketingového mixu. U retro značek prý je tento podíl zřejmě dokonce vyšší. Takže jestli se kupříkladu chystáte vyrábět malé motorky, úspěch by mohl mít název Pionýr.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Schmarcz: Piráti nás chtějí nakopnout? Už toho zkopali až dost

28.05.2025, Autor: Martin Schmarcz

Jsou kampaně horší a lepší, populistické a věcné, negativní a pozitivní. A pak drzé. Ta pirátská se řadí k poslední kategorii. Oni že nám slibují výstavbu bytů, odstranění byrokracie, modernizaci státu, transparentnost, snížení daní rodinám?

Americké banky a kryptoměny: Nový stablecoin na obzoru?

27.05.2025, Autor: Josef Neštický

Několik velkých amerických bank, včetně JPMorgan Chase či Bank of America, zvažuje společný vstup do světa kryptoměn prostřednictvím vlastního stablecoinu. Informaci přinesl Wall Street Journal a naznačuje, že tradiční finanční giganti chtějí držet krok s digitální revolucí. 

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Daňhel: Kolem přijetí eura přetrvávají rozpaky

27.05.2025, Autor: Jaroslav Daňhel

V předvolebním období se ve zvýšené míře ve veřejném prostoru vynořuje otázka přijetí euro. Ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček je jednoznačného názoru, že pro exportně orientovanou ekonomiku, jako je ta naše, je hospodářskou chybou, že jsme ještě euro nezavedli.

Hotovost pod matrací: Proč Nizozemská centrální banka varuje před výpadky plateb?

27.05.2025, Autor: red

Nizozemská centrální banka (DNB) přichází s neobvyklým doporučením – mít doma hotovostní rezervu pro případ třídenního výpadku elektronických plateb. Je to varování před reálnou hrozbou, nebo jen preventivní opatření v době rostoucí digitalizace? Pojďme se podívat, co za tím stojí a co to může znamenat i pro nás v Česku.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Evropa na vzestupu: Proč investoři opouštějí americká aktiva?

25.05.2025, Autor: Josef Neštický

Evropa se v roce 2025 stává novým magnetem pro globální investory, zatímco americká aktiva čelí rostoucím pochybnostem. Podle gigantů jako Goldman Sachs a JPMorgan je za tím kombinace politické nejistoty v USA a masivních fiskálních reforem v Evropě, zejména v Německu. 

Německá ekonomika v pasti: Nulový růst a stín Donalda Trumpa

25.05.2025, Autor: red

Německá ekonomika v roce 2025 stagnuje. Podle vládních poradců za to může kombinace vnitřních problémů a hlavně protekcionistická politika USA pod vedením Donalda Trumpa. Jaké jsou příčiny a co to znamená pro Českou republiku, která je na Německu životně závislá?

Schmarcz: Volby manipulovat nejdou, mysli lidí bohužel ano…

23.05.2025, Autor: Martin Schmarcz

Lze v Česku zmanipulovat volby? Teoreticky ano - asi jako vás může zabít meteorit. Prakticky je to nemožné, náš systém patří mezi nejbezpečnější na světě. Což bohužel nelze říci o možnost „hacknout“ mysli lidí skrze dezinformace, lži a černou propagandu.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Daňhel: Strach ze svobody        

22.05.2025, Autor: Jaroslav Daňhel

V polovině minulého století napsal humanistický filosof Erich Fromm jako svou reflexi z kloubů vymknutého tehdejšího světa knihu Útěk ze svobody (Escape from fteedom). Fromm považoval v té době za nutné vysvětlit psychologické kořeny dilematu lidské svobody.

Neoprávněné exekuce: Jak se bránit a chránit svá práva

21.05.2025, Autor: Josef Neštický

Neoprávněné exekuce jsou noční můrou mnoha Čechů – ať už jde o chybu v evidenci, nebo zneužití systému. Jak se proti nim bránit a co můžeme dělat, abychom se vyhnuli zbytečnému stresu a finančním ztrátám? Pojďme se podívat na praktické kroky a širší kontext tohoto problému.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama