Ačkoli se řadíme mezi fotbalově vyspělé země, to co funguje ve světě běžně bylo v Česku až doposud tabu. Zdá se ovšem, že se blýská na lepší časy, neboť tento měsíc má být poprvé v historii vypsán tendr na vysílací práva obou nejvyšších fotbalových soutěží. Od sezóny 2024/25 bude vysílat subjekt, který přijde s nejvyšší nabídkou.
S velkou pravděpodobností tak od přespříštího ročníku skončí dosavadní hegemonie společnosti Pragosport, vlastníka mediálních a audiovizuálních práv na ligu od února 2014. Částka nebyla nikdy zveřejněna, přesto se stala veřejným tajemstvím a dobře informované zdroje hovoří o 120 miliónech korun na jednu sezónu. V roce 2018 došlo s předstihem k dohodě o prodloužení smlouvy do roku 2024, částka za vysílací práva narostla na 150 miliónů.
Ledy se hnuly
V květnu 2019 koupila Pragosport firma Livesport Invest, která zpracovává v reálném čase sportovní výsledky z celého světa. Tyto pak distribuuje prostřednictvím webu a mobilních aplikací, přičemž hlavním zdrojem příjmů jsou reklamy. V rozhovoru pro magazín Reportér se majitel Livesportu Martin Hájek nechal slyšet, že neplánuje využívání vysílacích práv a hodlá navázat na model předprodeje, a to včetně streamů. Každopádně společnosti Livesport Invest se daří, loni podle forbes.cz přesáhla hodnota firmy 20 miliard korun.
Částka za kterou Livesport posunuje vysílací práva k jejich konečnému uživateli je předmětem obchodního tajemství. Každopádně do konce příští sezóny vlastní práva na Fortuna: Ligu sportovní kanál O2 TV Sport a 02 TV Fotbal (placené kanály) a Tipsport, Fortuna a Chance (internetové televize).
Zatímco Pragosport z pozice nic nevyrábějícího překupníka mohl být se stavem věcí spokojen, kluby to viděly odlišně. Jejich nespokojenost s přibývajícím časem rostla, až se Ligová fotbalová asociace (FFA) spravující jejich televizní a marketingová práva rozhodla k doposud bezprecedentnímu kroku v podobě vypsání historicky prvního tendru.
Za možnou změnou poměrů ve prospěch tuzemského fotbalu stojí šéf Slavie Jaroslav Tvrdík. Poté, co se bývalý ministr obrany ve vládách ČSSD dostal k informaci, že se plánuje prodloužení smlouvy bez výběrového řízení, a to pochopitelně ve prospěch Pragosportu, obrátil se na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Tento krok stačil k tomu, aby Dušan Svoboda z LFA potvrdil, že „nebude vyhlášeno nic, co by předtím neschválil ÚOHS.“
Hodně chudí příbuzní
Pro ilustraci dosavadních poměrů – Pragosportem vyplácených 150 miliónů korun ročně se v přepočtu rovná 5,7 miliónů britských liber. Přitom v Anglii mají kluby Premier League garantovánu do roku 2025 částku 1,1 miliardy liber. Za jeden zápas tak inkasují 8 miliónů. První a druhá Bundesliga může počítat s finanční injekcí 997 miliónů liber, následují španělská La Liga (888 mil.) a italská Série A (825 mil.) Jako logický se jeví argument, že sledovanost českého profesionálního fotbalu nemůže konkurovat zmiňovaným soutěžím. Ve snaze srazit ceny co nejníže se pak hovoří o tom, že Česko není fotbalový národ.
Odpovědí je ovšem srovnání s Rumunskem a Norskem. Zatímco podle european – football – statistics.co je průměrná návštěvnost fotbalových zápasů v Česku v probíhající sezóně 5438 diváků, v Rumunsku chodí na fotbal v průměru 5447 a v Norsku 5721 fanoušků. Přesto se v Norsku dělí mezi tři profesionální soutěže z vysílacích práv 63 miliónů liber, v Rumunsku kluby Liga 1 inkasují 25 miliónů liber. Pokud by v Česku přinesl nový tendr částku 300 000 miliónů korun, dostali bychom se na 11,3 miliónů liber. To je pořád docela nepoměr.
Řeč statistik
Kluby čekají na výsledky vysílacího tendru s vidinou částky 300 miliónů korun, dalších 100 miliónů navíc by se rovnalo splnění snu z kategorie sci-fi. Přesto, se podle propočtů projektového manažera Jiřího Vojáčka, spolupracovníka serveru efotbal.cz a magazínu Hattrick bude v lepším případě jednat o něco málo přes 50% částky, kterou si český ligový fotbal opravdu zaslouží.
Jeho loňská analýza vychází z počtu obyvatel, dalšími ukazateli byla průměrná mzda a na tuto navázaný hrubý domácí produkt v paritě kupní síly přepočtený na obyvatele. K tomu ceny, které mají vliv na výši plateb za reklamy. Nejdůležitějším bodem je ovšem hodnota ligy, stanovená odhadovanou cenou hráčů. Nezpochybnitelným informačním zdrojem je v tomto ohledu Transefmarkt.de. K tomu nutno přičíst hodnotu kontraktů na televizní práva jednotlivých soutěží. Srovnávat můžeme opět s Rumunskem a Norskem.
Žádná almužna, žádná charita
Na základě uvedených kritérií byla hodnota české nejvyšší fotbalové soutěže v sezóně 2020/21 vyčíslena na 250 530 000 euro, částka za vysílací práva je 6 105 000 euro, tzv. férová částka by měla být tedy po vyhodnocení všech kritérií 30 892 719 euro. V přepočtu by se mělo jednat o něco málo přes 750 miliónů korun. Hodnota, rumunské Liga 1 je 195 470 000 euro, za vysílací práva ovšem kasíruje 28 000 000 euro, „férová“ částka se rovná 24 103 000 euro. Ještě větší nepoměr panuje ve srovnání s norskou Eliteserien, jejíž hodnota je ve srovnání s českou Fortuna: Ligou pouhých 135 000 000 euro. Ostatně, proto v Norsku nakupují Slavie i Sparta. Přesto tamní společnosti platí za vysílací práva 75 300 000 euro, zatímco férová cena by měla být 16 666 777 euro.
Podle analýzy publikované na efotbal.cz si mistrovská Slavia zasloužila ve zmiňované sezóně 70 miliónů korun, druhá Sparta 60 miliónů, zatímco poslední Opava 22 miliónů. Jak v této souvislosti uvádí Jiří Vojáček, žádná almužna, žádná charita.
Foto: Pixabay
Autor: Petr Bošnakov