e-news.cz - kurzy
Reklama

Čtyři zásadní chyby, kterých se dopouštějí čeští obchodníci

10.05.2019, Autor: Karolína Hurychová

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Čtyři zásadní chyby, kterých se dopouštějí čeští obchodníci

Retailové společnosti v České republice poskytují často srovnatelné služby a servis jako zahraniční konkurence.

Někdy se však nevyvarují určitých chyb. Jakým problémům či překážkám musí čelit?
Neznají a nesnaží se identifikovat svoje zákazníky
Častou chybou některých českých prodejců je, že neznají své zákazníky. Nebo je alespoň neznají tak, jak by mohli. Nemluvě pak o vytváření zákaznického zážitku a nabídky na míru. Internetové obchody jsou na tom s identifikací zákazníka o poznání lépe než ty kamenné. Informace o nich totiž mají automaticky z jejich webových návštěv. Stále se ale učí s těmito daty dobře pracovat.
V zásadně jiné situaci jsou ale provozovatelé kamenných prodejen. Zákazníci přijdou a odejdou většinou bez toho, aby se o nich prodejce něco dozvěděl. Řešením může být využití zákaznických či věrnostních karet, spotřebitelské soutěže a další formy gamifikace.
Ve stále se globalizujícím, vysoce konkurenčním prostředí, je potřeba dobře znát zákazníka a nabídnout mu konzistentní zkušenost. To bez moderních technologií již dnes samozřejmě nelze, i když to může být zároveň dvousečná zbraň. Pokud totiž obchodník nedokáže technologická řešení správně propojit a nastavit, mohou mu v podnikání napáchat spíše více škody než užitku,“ říká Ondřej Dědina z poradenské společnosti Mibcon. „Jen dobře zvolená a správně nastavená chytrá řešení mohou prodejcům v retailu pomoci dosáhnout špičkovou a personalizovanou zákaznickou zkušenost,“ dodává.
Podceňují zavádění technologií
O zavádění moderních technologií dnes každý mluví, ale jen část prodejců se odhodlala k zodpovědné a plné implementaci komplexních řešení. Z toho pak plyne mnoho důsledků a negativa dopadají zejména na ty, kdo řeší digitál nesystematicky a roztříštěně či vůbec.
Dle aktuální studie Accenture Technology Vision 2019 digitalizace již dávno není pro firmy konkurenční výhodou, nýbrž nutnou podmínkou vstupu na dnešní trhy. Digitální technologie jsou pak nástrojem umožňujícím podrobně chápat zákazníky a zpřístupňujícím prodejcům více kanálů, skrze které mohou se spotřebiteli komunikovat.
Sezónu řeší na poslední chvíli
Konkrétní slabinou je podcenění prevence a příprav na sezónní nápor. Pokud vám v nákupním centru uprostřed adventního shonu například přestane fungovat pokladní systém nebo se zasekne vydávání účtenek, je konec. Zákazník pak nakoupí u konkurence a vy už ho třeba nikdy neuvidíte, „Co vám projde během roku, může vám o Vánocích zlomit vaz.“ upozorňuje Karel Pecl, Blue Dynamic. „Celou infrastrukturu obchodní sítě nebo e-shopu je třeba vyladit tak, aby zvládla bez problémů nejen běžný provoz během celého roku, ale i sezónní nápor a poskytovala ten nejlepší zákaznický zážitek. Jednoznačně takovéto zásadní věci, jako je příprava na vánoční sezónu, musí mít zodpovědný ředitel či manažer ve svém plánu práce a řešit je s dostatečným předstihem,“ dodává.
Nedokáží udržet klíčové zaměstnance
Aktuální situace na českém pracovním trhu je dostatečně známá. Firmy dlouhodobě trpí nejen nedostatkem kvalitních pracovníků, ale i chybějící pracovní silou obecně. A i když retailoví obchodníci vědí, že bez kvalitního zaměstnance se byznys dělat nedá, je potřeba dát věci ve firmě takovou prioritu, že bude pro zaměstnance zajímavá, přiláká je a také si je dokáže udržet. Nástrojů je k tomu spousta.
Není žádným tajemstvím, že některé obchody a řetězce investují do zaměstnanců nemalé peníze a přetahují ty kvalitní právě dalším konkurentům. Ať již se jedná o protřelé manažery či například nákupčí. „Co se týká oblasti retailu, sledujeme na našem pracovním portále u inzerátů firem zvyšování mezd i posilování benefitů. Konkurence je velká a firmy si pracovníky předcházejí. Zatím to platí zejména o Praze, ale předpokládáme, že tento trend bude posilovat i v regionech,“ prozrazuje Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz
Nepoznají, že potřebují pomoc a zahlcují se operativou
Častou chybou také je snaha obchodníků si co nejvíce klíčových procesů vyvinout ve vlastní režii. Ne, že by to nebyla v zásadě dobrá idea, pokud na to firma kapacitně má. Ale nesmí v důsledku vést tak daleko, že se pak spokojí s polovičatým řešením, jehož realizace ji navíc kompletně zahltí.
Občas jsme svědky situace, že ve chvíli, kdy do firmy přicházíme jako experti, tak vidíme, že střední a tom management je zhlcen věcmi, které by vůbec řešit nemusel a neměl. Máme zkušenost, že v mnoha případech je vedení společnosti zahlceno operativou a na rozvoj a strategii mu zbývá třeba jen necelých 10 procent. Když pak procesy přenastavíme a uvolníme ruce zodpovědným lídrům, firma se může nadechnout k novému životu,“ uzavírá Karel Pecl ze společnosti Blue Dynamic.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Schmarcz: Ve volbách jde hlavně o nabídku budoucnosti, ale kampaň se nese ve stínu minulosti

18.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Jak budeme v Česku žít? Nejspíše pořád relativně dobře. Ne díky politikům, ale protože prostě naše země patří mezi nejvyspělejší na světě a to nezmizí jen tak. Žádný z kandidujících subjektů však nepůsobí dojmem, že ví, jak dojít k vyšší prosperitě a především, že má sílu a vůli to naplnit. Základem je negace, nenávist a odsouzení minulosti - ať už za ni může kdokoli. Pak je zde hromada frází a populistických slibů. Budovatele lepší budoucnosti byste hledali marně.

Největší vodní elektrárna v Africe. Naděje nebo důvod sporů?

17.09.2025, Autor: Vojtěch Benda

Etiopie je jedním z nejchudších států na světě. Její zemědělství je silně závislé na podnebí a podstatná část země není elektrifikovaná. Slavnostní otevření jedné z 20 největších vodních elektráren na světě přináší  obyvatelům naději, že se jejich životy výrazně zlepší. Navzdory tomu přehrada na Modrém Nilu vyvolává obavy Egypta a Súdánu. Obě země se obávají nedostatku sladké vody.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Obrana koupí zbraně České zbrojovky za čtyři miliardy korun

15.09.2025, Autor: Marek Hájek

Ministerstvo obrany uzavřelo s Českou zbrojovkou smlouvu za 4,26 miliardy korun na dodávky zbraní pro armádu až do roku 2031. Je to další krok v modernizaci našich ozbrojených složek, nebo jen drahý podpis bez záruk? 

Schmarcz: Armáda jako drahý koníček? Ani nápad, zbrojení je dobré pro byznys

13.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Opozice brblá, že armáda je drahá. A že raději máme šetřit peníze pro „našelidi“. Zejména její proruská část, ANO alespoň uznává růst výdajů na obranu coby nutnost v čase, kdy Moskva čím dál více chřestí zbraněmi. Ale i kdyby tvrzení o „zbytečnosti“ větších investic do vojska nebylo vrcholně nezodpovědné, je navíc hloupé.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Jaderná renesance: Sázka na čistou energii, nebo riskantní hazard?

10.09.2025, Autor: Josef Neštický

Jaderná energie zažívá letos nevídaný comeback. Rostoucí poptávka po čistých zdrojích a globální investice přesahující 60 miliard dolarů slibují novou éru, ale investoři zůstávají opatrní – vysoké náklady, regulační nejistoty a stín minulých katastrof zůstávají. 

Švehla: Jásání kolem růstu příjmů je zrádné

10.09.2025, Autor: Martin Švehla

Tak jsme se na začátku září dozvěděli, že rostou reálné příjmy, a že je tedy česká ekonomika ve formě. Na zpravodajských webech se ve stejný den objevil titulek “Průměrná mzda reálně vyrostla o 5,3 procenta, je 49 402 korun”, což je velmi zavádějící interpretace jinak správných čísel. Podívejme se na realitu.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Švehla: Volkswagen – příliš velká firma se s klienty moc nebaví

05.09.2025, Autor: Martin Švehla

Moderní auta poskytují nejen jízdní vlastnosti, ale také určité schopnosti, které bychom mohli shrnout jako informační komfort: navigace nejen ukazuje cestu, ale nabízí také objízdné trasy v případě dopravních omezení, sleduje povolenou rychlost, jízdní pruhy a v případě selhání řidiče koriguje jízdu. Všechno dohromady pak řídí software, který se do auta nahrává a také se aktualizuje.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama