e-news.cz - kurzy
Reklama

Česká republika vyveze hračky za dvě miliardy eur, víc než Německo

18.12.2018, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Česká republika vyveze hračky za dvě miliardy eur, víc než Německo

ĽUBOMÍR KORŠŇÁK, analytik UniCredit Bank.
Česká republika si na evropském trhu vydobyla pozici hračkářské supervelmoci. Vyvážíme především plastové stavebnice, ale i panenky, miniaturní modely nebo různé hračkářské sady. Sousední Slovensko obsadilo ve vývozu 12. příčku, označení „Made in Slovakia“ najdete především na elektrických vláčcích. Vyplývá to z předvánoční analýzy UniCredit Bank připravené z evropských statistik výdajů domácností a vývozu.
Vánoce se nezadržitelně blíží. Jejich kouzlo, především v rodinách s dětmi, pomáhají dotvářet také hračky. Ty přitom nejsou pouze dárkem, který dokáže vyčarovat úsměv na nejedné dětské tváři, ale i výrobním a vývozním artiklem. Největším vývozcem hraček v EU je v současnosti jednoznačně Česká republika, která s jejich vývozem v hodnotě přes 2 miliardy EUR ročně předstihla i Německo. Mezi evropskými vývozci hraček se však úplně neztratí ani Slovensko, které je s vývozem v hodnotě více než 170 milionů EUR ročně dvanáctým největším vývozcem hraček v EU.
Česká republika je díky plastovým stavebnicím hračkářskou supervelmocí
Hračky jsou jedním z nejoblíbenějších vánočních dárků v českých domácnostech, především v rodinách s menšími dětmi. Čeští výrobci však nedodávají jen pod domácí vánoční stromečky, díky vývozu stavebnic, panenek či miniaturních modelů jsme evropskou hračkářskou velmocí,“ říká Petr Plocek, tiskový mluvčí UniCredit Bank.
Za tuto svou pozici vděčí Češi zejména postupnému přesunu výroby stavebnic Lego do Čech. Právě stavebnice z plastu totiž tvoří více než dvě třetiny českých vývozů hraček. Není to však pouze o efektu Lego. I po očištění od tohoto efektu by Česká republika stále patřila mezi významné evropské exportéry hraček. Pokud by její vývozy plastových stavebnic v přepočtu na obyvatele dosahovaly „pouze“ úrovně průměru EU, stále by si těsně udržela pozici druhého největšího evropského exportéra hraček v přepočtu na obyvatele, to činí 68 EUR na obyvatele.
Silnou pozici mají čeští „hračkáři“ také ve vývozech hraček tvořících sady a sbírky, panenek nebo miniaturních modelů. Společnost Lego táhne vzhůru vývozy hraček také v Maďarsku, kde má postavený svůj jediný závod na výrobu stavebnic Duplo.
Elektrické vláčky „Made in Slovakia“
Především fanoušci elektrických vláčků a stavebnic najdou po celé Evropě v hračkářstvích svou oblíbenou hračku se známkou Made in Slovakia,“ říká Petr Plocek. Podobně jako ve většině zemí EU mají sice největší zastoupení na vývozu hraček ze Slovenska plastové stavebnice (17 procent), nejsilnější pozici na parciálním trhu má však Slovensko u elektrických vláčků. Ty tvoří 16 procent slovenských vývozů hraček. Slovensko je jejich čtvrtým největším evropským exportérem (po Německu, Maďarsku a Česku). V přepočtu na obyvatele vyváží Slovensko dokonce nejvíce elektrických vláčků ze všech zemí EU (5, 2 EUR na obyvatele před druhým Maďarskem s 4, 4 EUR na obyvatele).
Relativně silnou pozici má Slovensko také na evropském vývozu hraček a modelů s motorem jiných než vláčky. Je druhým největším exportérem v přepočtu na obyvatele. Třetím největším exportérem dřevěných skládaček v přepočtu na obyvatele a čtvrtým největším exportérem plastových stavebnic v přepočtu na obyvatele.
Nejrychleji rostoucí vývozy hraček v Evropě
Česká republika je spolu se Slovenskem v období po rozšíření EU v roce 2004 nejrychleji rostoucím vývozcem hraček v Evropě. Hodnota exportů hraček se v obou zemích v porovnání s rokem 2005 zvýšila více než desetinásobně. Pozici evropského lídra si Česká republika vydobyla v roce 2012, kdy na trůně vystřídala Německo. Kromě Slovenska a České republiky zaznamenalo v uvedeném období výrazný nárůst exportů také Estonsko, Řecko a Polsko. Sílící a globalizující se trh s hračkami v Evropě potvrzuje také skutečnost, že všechny země EU vyvážejí v současnosti více hraček než v roce 2005, nejmenší přírůstek, méně než 5 procent, přitom vykázala Itálie. V průměru se vývozy hraček oproti roku 2005 v zemích EU zvýšily o 150 procent.
Jen o něco více než poloviční přírůstek přitom ve stejném období zaznamenaly dovozy hraček do zemí EU (85 procent). Deficitní bilance se tak sice zmírnila, země EU však nadále zůstávají čistými dovozci hraček. Téměř polovina dovozů hraček v zemích EU pochází z mimoevropských zemí, zbytek tvoří vzájemné dovozy. Podíl dovozů ze zemí mimo EU přitom v posledních letech pozvolna klesá, naopak vzájemný obchod s hračkami uvnitř EU mezi jejími členskými zeměmi se zintenzivňuje, a to i navzdory tomu, že až 40 procent hraček dovezených do zemí EU má stále původ v Číně.
Podíl Číny na dovozu hraček do Česka a na Slovensko klesá
V porovnání s rokem 2005 se zastoupení Číny snížilo o téměř 10 procentních bodů. Zastoupení Číny na dovozech hraček na Slovensko a do Česka je v rámci Evropy vysoce podprůměrné. Ve skutečnosti je však na obou trzích pravděpodobně přece jen o něco více čínských hraček, než by naznačovala čísla zahraničního obchodu. Část čínských hraček se totiž na místní trhy může dostávat v podobě reexportů z ostatních států EU.
Překvapivě spořivé Německo
Pouze čtyři země EU vyvážejí více hraček, než jich dovážejí. Po boku tří středoevropských zemí (ČR, Slovenska a Maďarska) je to ještě Malta. Vyšší výdaje na hračky přitom stále vykazují zejména domácnosti v bohatších západoevropských zemích, a to i po očištění od rozdílné cenové hladiny.
Výjimku zde tvoří pouze Portugalsko, které vykazuje absolutně nejnižší výdaje na hračky ze všech zemí EU, pouze na úrovni 9 procent průměru EU. V absolutním vyjádření vydávají za hračky, hry a hobby nejvíce domácnosti v Dánsku a v zemích na Britských ostrovech – v Irsku a ve Velké Británii. Překvapivě spořivé jsou v této oblasti německé a italské domácnosti, kde absolutní výdaje za hračky zaostávají u průměrné domácnosti za průměrem EU přibližně o 5 až 10 procent.
Výdaje za hračky výrazněji zaostávají za průměrem EU ve většině zemí střední a východní Evropy. Nejméně vydávají za hračky domácnosti v Chorvatsku, Bulharsku a Rumunsku (15–25 procent průměru EU). Slovenské domácnosti dávají za hračky v absolutním vyjádření po očištění od rozličných cen pouze 29 procent průměru EU. České domácnosti jsou v tomto směru přece jen o něco štědřejší a spolu s Estonskem jsou lídry regionu střední a východní Evropy, stále však vydávají za hračky o 11 procent méně než průměr EU.
Poznámka: Údaje použité v analýze zveřejnil Evropský statistický úřad Eurostat.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Schmarcz: Ve volbách jde hlavně o nabídku budoucnosti, ale kampaň se nese ve stínu minulosti

18.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Jak budeme v Česku žít? Nejspíše pořád relativně dobře. Ne díky politikům, ale protože prostě naše země patří mezi nejvyspělejší na světě a to nezmizí jen tak. Žádný z kandidujících subjektů však nepůsobí dojmem, že ví, jak dojít k vyšší prosperitě a především, že má sílu a vůli to naplnit. Základem je negace, nenávist a odsouzení minulosti - ať už za ni může kdokoli. Pak je zde hromada frází a populistických slibů. Budovatele lepší budoucnosti byste hledali marně.

Největší vodní elektrárna v Africe. Naděje nebo důvod sporů?

17.09.2025, Autor: Vojtěch Benda

Etiopie je jedním z nejchudších států na světě. Její zemědělství je silně závislé na podnebí a podstatná část země není elektrifikovaná. Slavnostní otevření jedné z 20 největších vodních elektráren na světě přináší  obyvatelům naději, že se jejich životy výrazně zlepší. Navzdory tomu přehrada na Modrém Nilu vyvolává obavy Egypta a Súdánu. Obě země se obávají nedostatku sladké vody.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Obrana koupí zbraně České zbrojovky za čtyři miliardy korun

15.09.2025, Autor: Marek Hájek

Ministerstvo obrany uzavřelo s Českou zbrojovkou smlouvu za 4,26 miliardy korun na dodávky zbraní pro armádu až do roku 2031. Je to další krok v modernizaci našich ozbrojených složek, nebo jen drahý podpis bez záruk? 

Schmarcz: Armáda jako drahý koníček? Ani nápad, zbrojení je dobré pro byznys

13.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Opozice brblá, že armáda je drahá. A že raději máme šetřit peníze pro „našelidi“. Zejména její proruská část, ANO alespoň uznává růst výdajů na obranu coby nutnost v čase, kdy Moskva čím dál více chřestí zbraněmi. Ale i kdyby tvrzení o „zbytečnosti“ větších investic do vojska nebylo vrcholně nezodpovědné, je navíc hloupé.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Jaderná renesance: Sázka na čistou energii, nebo riskantní hazard?

10.09.2025, Autor: Josef Neštický

Jaderná energie zažívá letos nevídaný comeback. Rostoucí poptávka po čistých zdrojích a globální investice přesahující 60 miliard dolarů slibují novou éru, ale investoři zůstávají opatrní – vysoké náklady, regulační nejistoty a stín minulých katastrof zůstávají. 

Švehla: Jásání kolem růstu příjmů je zrádné

10.09.2025, Autor: Martin Švehla

Tak jsme se na začátku září dozvěděli, že rostou reálné příjmy, a že je tedy česká ekonomika ve formě. Na zpravodajských webech se ve stejný den objevil titulek “Průměrná mzda reálně vyrostla o 5,3 procenta, je 49 402 korun”, což je velmi zavádějící interpretace jinak správných čísel. Podívejme se na realitu.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Švehla: Volkswagen – příliš velká firma se s klienty moc nebaví

05.09.2025, Autor: Martin Švehla

Moderní auta poskytují nejen jízdní vlastnosti, ale také určité schopnosti, které bychom mohli shrnout jako informační komfort: navigace nejen ukazuje cestu, ale nabízí také objízdné trasy v případě dopravních omezení, sleduje povolenou rychlost, jízdní pruhy a v případě selhání řidiče koriguje jízdu. Všechno dohromady pak řídí software, který se do auta nahrává a také se aktualizuje.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
Reklama