Český statistický úřad zveřejnil zajímavá data o tom, jak Češi využívají internet. Na datech je vyjma demografické a socio-ekonomické struktury uživatelů zajímavé pozorovat zejména srovnání meziročních dat mezi roky 2020 a 2021.
Ten můžeme z velké míry přisuzovat pandemii COVID-19.
Dle Českého statistického úřadu internet v Česku využívá osmdesát tři procent lidí. Padesát sedm procent lidí přes internet aktivně nakupuje. Pandemie přitom využívání internetu významně zvýšila. Vzrostl zájem o online vzdělávání, komunikaci přes internet, ale i zábavu, jako jsou volný nebo placený obsah v hudbě nebo videu. Více Češi také komunikují s úřady.
Zdroj: ČSÚ, 2021
Samostatnou kapitolou je spotřební chování. Vyjma oblečení, drogerie, sportovních potřeb nebo elektroniky si Češi oblíbili nákupy jídla. V roce 2021 si jídlo z restaurace objednalo na internetu dvacet procent lidí, což představuje oproti předchozímu roku nárůst přes padesát procent. Tento trend potvrzují i údaje z okolních zemí, kde byznys jídla doručovaného pomocí rozvážkových služeb raketově roste. Spotřebitelské průzkumy pak, vcelku překvapivě, indikují, že pro značnou část spotřebitelů se konzumace jídel mimo restauraci stává substitutem fyzické návštěvy. To je nepochybně ovlivněno současným společenským nastavením uprostřed pandemie, ale můžeme předpokládat, že část hostů se již do restaurací nevrátí, respektive nevrátí v takové míře.
Právě to je pro restauratéry riziko, ale zároveň příležitost. Rozvoj digitalizace nastaví i odvětvím, které dosud sázely na fyzikou interakci se zákazníkem, nové výzvy. Ty by měly vycházet z informací ČSÚ, a sice že internet aktivně využívá devadesát sedm procent lidí pod 65 let (u seniorů je to zatím jen čtyřicet šest procent) a že sedmdesát sedm procent lidí nosí v kapse chytrý telefon s připojením na internet. Cesta k zákazníkovi je tak z kilometrů proměnila na desítky centimetrů, přičemž díky rozvážkovým službám a kurýrům se naopak spádová oblast zákazníků rozšířila z ulic a čtvrtí na celá města. Kdo se tomu přizpůsobí jako první přežije, respektive vyhraje.
Foto: Pixabay
Zdroj: Aleš Rod