e-news.cz - kurzy
Reklama

Byrokracie a proč nevznikají nové nápady nebo produkty

23.08.2017, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Byrokracie a proč nevznikají nové nápady nebo produkty

V tomto článku se dozvíte státní tajemství, proč nevznikají nové nápady, produkty a značky.

Mám takový sen, stát, ve kterém lidé budou moci svobodně podnikat, aniž by jim přitom stát házel klacky pod nohy. Momentálně to není možné kvůli zcela hloupým regulacím.
Jedna má kamarádka chemička a bioložka chtěla vyrábět kosmetické produkty doma, protože byla na mateřské a během té doby se naučila vyrábět opravdu špičkové kosmetické produkty jako univerzální mýdlo 18 v 1, univerzální hojicí a zahřívací včelí balsamus (balzám) či zubní pastu bez toxického a všudypřítomného glycerinu.
Když jsem od ní dostal k Vánocům jako dárek balíček s jejími výrobky, zjistil jsem, že je to nejlepší přírodní kosmetika, která je nesrovnatelně lepší než komerční „přírodní“ kosmetika. Asi po týdnu používání jejích produktů jsem jí napsal e-mail, jestli ty produkty nechce začít prodávat, protože věřím, že by pomohly lidem ke zdraví.
Ona mi na to odepsala, že jako chemička ví, jaké všechny regulace by musela splňovat, aby mohla vůbec začít s výrobou, a že tedy v žádném případě. Že by musela svůj nově postavený domeček rekolaudovat na provozovnu, přičemž by musela oběhat hasiče, hygienu, živnosťák, a v konečném důsledku by musela mít atest od SZÚ na každý produkt včetně ingrediencí na výrobu. A aby toho nebylo náhodou málo, tak by musela každý produkt notifikovat do CPNP systému, což vyžaduje EU. Bez zdravotního průkazu by také nemohla vyrábět.
Pokud si však myslíte, že můžete mít provozovnu/dílnu na výrobu kosmetiky doma v kuchyni, jako tomu je třeba v USA, tak se velmi mýlíte. Minimálně to musí být jedna oddělená místnost, kde jsou přísné požadavky na kachlíčkovou podlahu a stěny, další nutností je dvoudřez a vzduchotechnika. Výroba se nesmí křížit, musíte mít nákres výroby včetně jejího postupu. Sklad na ingredience a sklad na výrobky musí být zvlášť.
Pokud chcete vyrábět potraviny či doplňky stravy, připravte se na to, že místo SZÚ vás bude kontrolovat SZPI, které musíte notifikovat všechny doplňky stravy. Musíte notifikovat i očekávaný objem ingrediencí, archivovat všechny faktury, dodací listy, certifikáty od výrobce/distributora. Vše musí být 100% dohledatelné a průkazné, protože úřady na vás uplatňují metodu tzv. presumpce viny a je zcela na vás, abyste dokázali, že děláte vše dle regulací, nicméně pokud se znelíbíte nějakému úředníkovi, stoprocentně počítejte s tím, že něco najde, pokud tedy nejste Andrej Babiš.
Proč nelze v Česku podnikat v kosmetice či v potravinářství jen s živnostenským oprávněním? Spousta šikovných lidí by našla seberealizaci, stala by se nezávislou skupinou a dostala by šanci na vznik nových nápadů, produktů a značek, možná i firem. To je ale přesně to, co si současná socialistická vláda nepřeje – občany nezávislé na státě. Govopoly (government monopoly = vládní monopol) má za úkol jen zvyšovat byrokracii, tedy vytvářet nové regulace, restrikce a sankce pro velkou skupinu poražených a dotace pro hrstku vyvolených vítězů. Tento stav je však dlouhodobě neudržitelný.
Jsem pro systém, kde budou lidé moci svobodně podnikat bez nutnosti dodržovat nesmyslné regulace a restrikce a obávat se likvidačních sankcí za jejich nedodržení. Jsem pro systém, kde bude v plné kompetenci podnikatele, aby si zajistil, že jeho kosmetické či potravinářské výrobky nebudou kontaminovány či falšovány.
Pokud by v ojedinělých případech došlo k pochybení podnikatele, pak by měl následovat spravedlivý proces, ve kterém se rozhodne o závažnosti pochybení a o výši případné sankce či vězení, pokud by šlo o úmyslné ohrožení zdraví. Tak, jak to funguje stovky let v USA – pokud si ublíží spotřebitel, má právo žalovat podnikatele a vše se řeší buď odškodným či soudním sporem. Nicméně takových případů mnoho není.
Pavel Kařízek, Pravý prostor, http://pravyprostor.cz/
 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Poradna: Otcovská dovolená pro zaměstnance i OSVČ - Kdo a jak ji může čerpat?

04.04.2025, Autor: Z blogosféry

V dnešní době se také tatínkové stále více zapojují do péče o své děti, což odráží i legislativa, která jim umožňuje využít otcovskou dovolenou. Ačkoli se mnoho lidí domnívá, že nárok na ni mají pouze zaměstnanci, ve skutečnosti ji mohou čerpat i osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ), pokud splní stanovené podmínky.

Apogeo
Reklama

Číňané šetří a Číně hrozí krize

02.04.2025, Autor: Vojtěch Benda

Na rozdíl od většiny světa, který se po pandemii potýká s velkou inflací, má Čína opačný problém – lidé nechtějí utrácet a tím vyvolávají deflaci. Nyní se Peking snaží přinutit své občany otevřít peněženky, aby zabránil krizi. Mezitím se na sociálních sítích objevují tipy, jak ještě více ušetřit.

e-news.cz - kurzy
Reklama

Pavel Veselý: Nová doba nebo Belle Époque 2.0?

01.04.2025, Autor: Pavel Veselý

Máme se prý dobře, jak je nám stále říkáno. Asi, jak komu, soudě podle nálady ve společnosti u nás i ve světě. Možná ani sám George Orwell svou knihu 1984 nezamýšlel jako návod k použití. Přesto se jim stal. Mluví se také stále o nové době. Ale je tato doba opravdu nová?

Apogeo
Reklama

Kolik skutečně stojí podnikání? Skryté náklady, o kterých se nemluví

25.03.2025, Autor: Z blogosféry

Podnikání přináší mnoho výzev a jednou z nich jsou bezesporu náklady. Zatímco některé výdaje jsou zřejmé, existují i skryté výdaje, které mohou významně ovlivnit finanční situaci podnikatele. Podívejme se na některé z často přehlížených nákladů a jejich optimalizaci.

Zlato na nových maximech: Má kov před sebou další růst?  

24.03.2025, Autor: Z blogosféry

V posledních dnech zažívají trhy další „zlatou horečku“. Cena zlata nedávno překonala magickou hranici 3 000 USD za troyskou unci, a to na pozadí pokračující války na Ukrajině, hrozby ekonomické recese v USA a rostoucí nejistoty v globálních obchodních vztazích.

e-news.cz - kurzy
Reklama